Omdat we gek zijn op SA en daar van ons pensioen willen genieten, hebben we een huis gekocht in Jeffreys Bay. We willen over een jaar of 3 gaan kijken of we dit kunnen realiseren. Tot die tijd gaat het de verhuur in voor wat extra inkomsten. We willen dan graag 6maanden daar en 6 maanden in NL wonen.Nu willen we niet al onze schepen hier in NL achter ons verbranden want we hebben kinderen en kleinkinderen. Maar onze huurwoning zullen we wel moeten opzeggen. Wat voor opties hebben we als we onze zorgverzekering hier willen aanhouden? Alvast super bedankt voor alle tips!
als je niet uitschrijft uit Nederland uit je eigen Gemeente, dan kan je je zorgverzekering houden. Dus inschrijven in de gemeente, waar de 6 maanden woont in NL
En zorg dat je een retirement permit aanvraagt kan je langer blijven dan 90 dagen, maar die moet elke 4 jaar worden vernieuwt Dus ga daarna voor de permanente permit. Kan je het hele jaar blijven. June Luna in Kaapstad is een goede immigratie attorney. suc6
We kunnen ons huurhuis hier niet aanhouden dus het plan is om 6 maanden op een bungalow park te zitten. Maar om de verzekering te behouden moet je wel ergens ingeschreven staan toch?
Een briefadres is denk ik de beste oplossing. Daarmee blijf je ingeschreven volgens de wet BRP. Hiermee behoudt je zorgverzekering, recht op uitkeringen waaronder AOW.
1 van de voorwaarden bij een briefadres is dat je aantoonbaar 4 maanden per jaar( niet aaneengesloten) in NL moet verblijven. De gemeente waar jij je briefadres inschrijft, beste is een briefadres bij kennissen, vrienden of familie, zal hier op toetsen. Een briefadres heeft geen financiele gevolgen voor de briefadreshouder omdat je samen geen economische eenheid vormt. Gemeentes mogen een briefadres niet weigeren( wet hierover is gewijzigd per 01-01-2022). In de praktijk is er bij de ene gemeente meer weerstand dan bij de ander. Maar laat je niet ontmoedigen! Gemeentelijk beleid mag nooit in strijd zijn met de wet. Ikzelf heb nu ruim een jaar een briefadres en het bevalt goed.
Ik heb veel baat gehad aan de site: www.informatie-briefadres.nl.
Wonend in het buitenland of 6 maanden in Nederland, kun je je eigen voor de ziektekosten verzekeren bij verschillende maatschappijen zoals OOM. Er zijn meerdere maatschappijen, ik koos toentertijd deze.
Mocht je naar SA vertrekken voordat je met pensioen gaat (AOW), kun je je eigen vrijwillig voor de AOW verzekeren voor de maximum van 10 jaren. Elk niet verzekerd jaar kost je later 2% pensioen per jaar. Premie daarvoor is afhankelijk van je jaarinkomsten en kent een minimum bedrag dat omtrent 600 euro bedragen(2014).
Ken je de “bewaringsovereenkomst”? Daarmee kan je via de woningbouw legaal je woning 1, vaak zelfs 2 jaar onderverhuren zodat je kosten gedekt zijn. Korter kan ook. Vaak zelfs die kortere periodes tot ze opgeteld 1 en dan na verlengingsaanvraag 2 jaar zijn. Zit je dus 4 x 6 maanden = 4 jaar goed. Bij de meeste woningbouwverenigingen begin je na 5 jaar met een schone lei en kan je dat dus weer doen. Een andere optie is wellicht een deel van je woning onderverhuren. Dat mag in principe zelfs bij een sociale huurwoning. Wel toestemming aanvragen. Je moet dan minimaal 3 kamers hebben en zelf hoofdbewoner blijven. Of dat laatste ook kan als je 6 maanden per jaar weg ben weet ik niet, maar Chatgtp waarschijnlijk wel. Dat soort dingen zijn in de wet vast gelegd en daar dienen verhuurders zich dus aan te houden, al zijn ze niet altijd even toeschietelijk. Ikzelf kreeg van De Key 2 keer nee te horen. Aangezien ik de regels kende heb ik een 3e keer aangevraagd en kreeg uiteindelijk mijn zin.
als je van plan bent 6 maanden in nederland te wonen dan zou ik een woning aanhouden.
in een bugalopark is niet heel handig omdat ze de regels vaak veranderen. (dan mag het weer wel dan weer niet of een compleet bugalowpark wordt opgekocht)
briefadres doen klinkt makkelijk maar is in de praktijk veel moeilijker dan het lijkt en heeft vaak een maximum van 1 a 2 jaar en dan vind de gemeente het wel welletjes geweest. (verschilt per gemeente).
maar ik kan je adviseren al deze risico’s niet te nemen.
Ik ben bezig met hetzelfde in Indonesië, heb daar jaren geleden, partner gevonden. En ben in de WAO..En moet in de zorgverzekering blijven i.v.m. mijn gezondheid.
Ik heb zelfs een jaarplaats met stacaravan geprobeert. En daar dan in de zomermaanden zelf zijn.
Nog afgezien of de camperplaats verhuurder het accepteerd,. ( Mondelinge afspraken onzeker)
Te veel onzekerheid als je zover weg bent of je moet een belangen behartiger hebben die bij problemen je helpt/ optreed..
Bijna alle gemeentes, bungalow park onder valt. weigeren op grond van permanente bewoning niet toegestaan. Wetsartikel ( hoofdverblijf adres) Paar gemeenten kijken door de " vingers"…bestuur gemeente kunnen zomaar dit stoppen, zonder opgave/ reden van besluitvorming.
Maar zekerheid heb je niet. De minister is ( al jaren i.v.m. woning nood) bezig met een wijziging in de wet. Daar is het wachten op.
Vergeet niet te checken of je bank account blijft. Voor je AOW. Niet elke bank accepteert zomaar dat je geen permanente hoofdverblijf adres meer hebt in Nederland.
Er worden veel drempels opgeworpen in dit land met deze plannen.
Dank voor het delen van jouw ervaring. DIt is inderdaad het groete probleem. Alleen horik niet op 1 plek te blijven zitten voor die 6 maanden die ik straks terug ben hier. Ik denk dat het beste werkt om bij 1 van mijn kinderen in te schrijven. Die zullen hier nl geen hinder van ondervinden. hebben koopwoningen en wij zullen geen fiscale partners vanelkaar zijn. Maar ga ik tegen die tijd even uitpluizen hoe de stand van zaken dan gaan zijn. Tips en ervaringen altijd zeer waardevol.