we zijn een koppel nog een 10 tal jaren af van ons pensioen en zouden graag iets rustuger leven aangaan, en dit in het mooie land van zuid afrika doen. Is dit aan te raden ? is de gezondheidszorg ok ? bestaat er daar ook een systeem zoals dienstencheques waarmee je eventueel personeel kan betalen N of moet je iemand in dienst nemen ? graag zoveel mogelijk tips en raad … zowel positief als negtatief, alles is welkom
Wat leuk dat jullie eraan denken om naar Zuid Afrika te gaan tijdens jullie pensioen. Zo begrijp ik het alvast, dat jullie zeker nog 10 jaar willen wachten? Zijn jullie al ooit in Zuid Afrika geweest?
Ten eerste, je hebt een visum nodig om langer dan 90 dagen te kunnen blijven. In jullie geval zou je een pensioensvisum kunnen aanvragen. Je moet dit even nakijken. Je hebt een minimum pensioensbedrag nodig om in aanmerking te komen. Die kan je best zo snel mogelijk aanvragen, want dat kan allemaal nogal lang duren. Maar, hou er wel rekening mee, als dit pas over 10 jaar is, kan er nog heel veel veranderen voor de voorwaarden en zo.
Zuid Afrika heeft een heel goede gezondheidszorg, maar het systeem is niet te vergelijken met Belgie. Je hebt gratis gezondheidszorg, maar die is eigenlijk af te raden. Gewoon, veel te veel mensen die er gebruik van maken, dus lange wachttijden, ziekenhuizen met goede dokters, maar in erbarmelijke staat,… Je kan een prive verzekering nemen, maar dat kost je heel wat. En het ligt eraan wat jullie er allemaal bij willen nemen, zoals tandarts en zo. Dus moeilijk een bedrag op te plakken.
Dienstencheques bestaat niet. Maar personeel kost niet veel, in vergelijking met Belgie. Je kan iemand in dienst nemen vanaf 150 - 250 Rand per dag. Afhankelijk wat je bereidt bent te betalen, er zijn niet echt minimum lonen of maximum. Maar het moet dan ook weer niet uitbuiten worden, want van dat loon moeten ze nog transport betalen, school, kinderen, huur, …
Voor de rest is het een mooi land, veel te doen en te zien, veel meer genieten van het dagelijkse leven. Maar natuurlijk met de problemen die het verleden met zich meebrengt en een politiek beleid waar ik liever niet teveel over uitwijdt.
Ik zou zeggen, ga eens op vakantie, bekijk het allemaal eens vanuit de ogen van iemand die er graag zou wonen.
En heb je nog vragen, vraag gerust ![]()
beste Mr of Mrs Moonrise, alvast bedankt voor de mooie en praktische omschrijving, we zijn sinds 2 jaar op vakantie in zuid Afrika, telkens voor 3 weken, vorig jaar streek kaapstad, dan de hoop nature reserve, oysterbay, oudsthoorn, Knysna, stellenosch en franschoek, vergeef mij de juiste volgorde… en we vonden dit super. Dit jaar hebben we joburg, drankensbergen,durban, st Lucia, imfolozi, swaziland, hayvieuw, kruger, burgersfort ( panoramaroute) en vaalwater gedaan, gedurende 3 weken, telkens in selfdrive, over 3 jaar namibie gedaan en het jaar ervoor Botswana, dus is onze wens in dit prachtige land oud te worden, en we zouden dus idd niet wachten maar eventueel vroeger dan ons pensioen naar ginds verhuizen, misschien een guesthouse of zo openen of overnemen, waar we de vriendelijkheid van de mensen, de toeristen en de plaatselijke mensen kunnen tegoed waarnemen, mee samen werken en mee oud worden op een rustige manier en toch op een comfortabele manier aan de toeristen dit prachtige land te laten ontdekken, we denken echt dat onze kennis van hier, en jullie kennis van daar een goede mengeling zou kunnen worden om mensen wegwijs te maken bij jullie. Mijn vraagteken is van … als we ons geld hier samenleggen, kunnen wij daar overleven en toch mensen in dienst nemen, we willen niets druks, alleen ons nuttig maken en toch nog iemand over de vloer krijgen, om niet verlaten te zijn… we zijn nog jong, 55 en 57 jaar dus volop in ons leven, maar we zijn het drukke, stress leven beu, telkens we terug naar huis moeten, hebben we zoiets van, dat willen we niet, we willen hier blijven, vandaar onze investigatie met goede bedoelingen
Heerlijk is het om daar te wonen en leven en wij kunnen dit weten. Er zijn verschillende gebieden om dat te doen, het klimaat is heerlijk, je hebt landklimaat, met lage vochtigheid, waardoor de hitte makkelijk te verdragen is en gebieden met meer vochtigheid, wat in de zomer zeker zeer onaangenaam is. De gezondheidszorg is geweldig, goede ziekenhuizen en artsen, maar je moet dan wel een goede verzekering hebben. Voor de gratis zorg in een staats ziekenhuis is vreselijk en zeker niet aan te raden, dar kan je altijd nog een ziekte op lopen, omdat het personeel niets intesseerd, hygiene is er niet. Heel erg.
diensten cheques nee dat hebben we nier, heb je ook niet nodig, een werkster of tuinman hebben zijn echt de kosten niet. Per dag rond R150 en een lunch. En alleen het is een probleem om betrouwbare mensen te vinden, die goed werken. Altijd ieman nemen die wordt aangeraden door vrienden of buren, dat is het beste. En er zijn wel degelijk minimum lonen, maar die zo belachelijk laag, daar kan niemand van leven… Je kan het personeel 1 of 2 dagen per week inhuren, uitwonend.
ook zijn er voor oudere …de zogenaamde…retierement villages, daar koop of huur je een huis met allerlei faciliteiten, waar je terug kan vallen, als het even wat minder gaat, vaak is er ook “frale care” als je in het ziekenhuis bent geweest, voor een operatie of ziekte, om weer op sterkte te komem, een verpleeg afdeling is dat. In Knysa zijn veel va die estates, maar ook steeds meer in de Kaap.
wel moet je rekening houden mrt veiligheid, meer dan in Belgie.
willen jullie alleen in de zomer in ZA ( winter in Belgie dan) of echt permanent daar gaan wonen, nem dan contact met d ZA ambassade voor inlichtingen ovef de verblijfs permit
beste annemieke, we willen er echt gaan wonen, zomer en winter en genieten van dit land, zolang we nog kunnen en in goed gezondheid zijn… maar zoals je zegt, alles kan rap gaan, en daar hopen we niet op, maar wel om rustiger ouder te worden…we zijn zeker bereid om hulp in te roepen en te betalen, voor zoals je zegt betrouwbare mensen…een bejaardentheuis is nog vele te vroeg, tenzij er ons iets overkomt natuurlijk, maar dan nog ben ik er zeker van dat de zorgen ginds even goed, of beter zijn dan hier…
heb al een brief gestuurd naar de ambassade maar wou vooral van de plaatselijke mensen iets meer info
en dta heb je idd al goed gedaan, thanks in ieder geval
Een rietirement village is zeker geen bejaardenhuis. In een mooi park staan allemaal zelfstandige huizen, je leeft daar gewoon je leven, zoals jullie nu doen, maar mocht Er wat gebeuren dan kan hulp in huren dan, dit systeem kennen we zeker in Nedeland niet en ik denk ook niet in Belgie. Wij vinden de gezondheidszorg veel Beyer in ZA.
suc6
Het is Mrs Moonrise ![]()
Hier kan je zeker al goede info krijgen.
Het eerste probleem zal kiezen voor het juist visum zijn en de juiste procedure volgen. Ze maken het zeker niet makkelijk om een visum te geven voor langdurig verblijf. En daarnaast veranderen de regels nogal eens, wat het allemaal nog ingewikkelder maakt.
Ik raad jullie zeker en vast aan om via het internet forums op te zoeken ivm visums. Het is echt niet makkelijk om de juiste info te vinden. Dus het beste is om raad te vragen bij mensen met recente visum ervaring en te kijken wat het beste voor jullie situatie is.
dat is goede info, thanks
hebben dit inderdaad al meerdere keren op onze baan gezien in ZA… maar in feite nooit de baan ingeslagen
hey mrs moonrise, thanks voor de nuttige info. onze bedoeling is in feite ons geld dat we hier hebben te investeren in ZA ( in mate) en nog iets nuttigs te doen ( dus guesthouse misschien of zo) en nog samen te kunnen genieten van jullie prachtige land al licht werkend en toch mensen van bij jullie te werk te stellen in rustige mate. met alle respect voor jullie manier van leven enz, dus zeker niet de profiteur gaan uithangen, maar nog lichtjes actief proberen te zijn op onze manier en de mensen ter plaatse zeker te betalen en in te schakelen
onderschat het runnen van een guesthouse niet. Doe niet even… denk daarom, je bent dag en nacht bezig iedere dag.
En als je gewoon je inkomen heb van jullie pensioen moet het zeker geen probleem zijn om een permitteren te krijgen, kan alleen lang duren.
Als jullie een guesthouse beginnen dan is het een heel ander permitteren, met heel veel regels en kan nog langer duren, er moet geld worden meegenomen en je begint al met verplicht 6 Zuid Afrikaners in dienst te nemen. En wat ik eerder zei…het is erg moeilijk om betrouwbaar personeel te vinden en te houden. En het guesthouse over te laten aan je personeel en dan zelf lekker te gaan reizen in ZA, zal ik je niet aanraden, dit gaat altijd fout. Helaas is dat zo, eigen ervaringen en ook ken ik heel veel mensen die dezelfde ervaring hebben. Hiet is totaal aders hoe je met personeel omgaat.
Suc6 en neem contact met de SA ambassade voor meer info, zij kunnen je helpen, ook met welke formulieren je moet invullen en wat je allemaal moet inleveren aan documenten…en je je moet dan ook een hele lange adem hebben, zodat alles is geregeld . Ja helaas wen daar maar vast aan…
Hallo
Kan me eigenlijk alleen maar aansluiten bij wat Annemieke schrijft!
Een “Backpackers” B&B of een Guesthouse is een 24/7 job en met
een minimale investering van ik dacht op dit moment R 5.000.000 en
het aannemen van 5 of 6 lokale mensen is geen sinecure!
Daarbij komt dat je nooit meer op vakantie kunt of reizen, zelfs niet
voor een paar dagen, de kans dat het fout gaat is zowat 100%!
Ik ken wel Nederlandse mensen daar hun pensioen genieten en deze
problemen grotendeels hebben omzeild, ze wonen nu in een zelf gebouwd
huis in afgesloten park zonder personeel, maar ze zijn echt
vele jaren bezig geweest om dit te verwezenlijken!
Succes
Dacht dat het al R7.000.000 is en 6 lokale in dienst nemen… Peter. Echt van de zotte