Vaste prijzen ?

wie kan ons wat prijzen vertellen in indonesie.
we vinden het altijd wel prettig om al iets te weten voor als je net aankomt en echt helemaal geen idee hebt.
in laos en cambodja hebben we ervaren dat ze je laten betalen wat het kost. alhoewel dat hangt er vanaf waar je in cambodja bent.
maar in vietnam was het altijd weer een gedoe om een normale prijs voor iets te betalen.
en ja thailand weten we de prijzen nu wel zo’n beetje.

maar indonesie hebben we weer geen idee.
bv :
op straat eten
fruit kopen
blikje drinken
biertje
bus
taxi
sigaretten
enz.

en ik begrijp dat het verschilt waar je iets koopt maar ik heb het dan over de winkels of karretjes op straat.

Afhankelijk van de winkel(eetstalletje) en de straat en de stad.

*op straat eten= meestal staat het aangegeven , zo niet kan je even de kat uit de boom kijken , hoeveel de andere klanten(indonesiers) betalen .
fruit kopen : idem dito
*blikje drinken : vaak betaal je een klein toeslag boven de winkel/supermatktprijs , en zeker als het gekoeld wordt.
*biertje : -"-
bus : rijden met vaste tarieven
taxi : rijden officieel met argo , soms willen ze je wel afzetten . Neem de Blue bird taxi .
sigaretten : klein toeslag van de banderolprijs .

Met klein toeslag bedoel ik dat je 1000 of 2000 rupiah extra betaald , (10-15 euro cts) , die kleine winkeltjes moeten daar hun winsten halen .
Probeer met gepast geld te betalen , de duizendjes , de 5000 biljetten is handig .
Ik krijg meestal de klein geld van mijn familie.

en ik lees steeds dat je voor sommige plaatseen tol moet betalen om de plaats in te mogen.
waar moet je dan aan denken ?

je bedoelt tol betalen om een stad in te mogen? dat heb ik nog nooit meegemaakt.

wat je wel vaak hebt is dat je een kleine bijdrage moet betalen wanneer je de parkeerplaats van een attractie of een vliegveld op rijdt.

tenzij je het bv op het strand in Kuta of bij de Borobudur koopt, dan betaal je gewoon de hoofdprijs.

met bussen en bemo’s moet je ook uitkijken, het zal vaak voorkomen dat mensen je extra laten betalen. als ik een (bijna) lege bemo in stap, vraag ik in twijfelgevallen altijd of het een ‘bemo umun’(openbare bemo) is. indien dat her geval is, is de kans zeer groot dat er nog (heel veel) andere mensen bijkomen en dat je de locale prijs betaalt. maak je deze afspraak niet, dan ben je met een beetje pech zo 100,000 rp kwijt.

Als je tolgelden leest bedoelt men vaak Tolgelden , die je moet betalen als je met je(huur)auto de tolwegen gebruikt.
Je hebt diverse tolwegen in de omgeving van Jakarta , Jakarta - Bandung via Tolweg Cipularang. Vliegveld Cengkareng - Jakarta .
Jakarta -Bogor via Tolweg Jagorawi, Bogor - Puncak tolweg Ciawi.
En waarschijnlijk in sommige andere delen van Java .(Heb niet opgelet of het zo is) .
Kost ook een paar duizend rupiah per tolgedeelte.

Wij waren 2 jaar geleden in Indonesie en dit is wat we meestal betaalden:tolweg>rond de 40 eurocent,taxirit van 45 min>5 euro(geen Blue bird,maar andere,ben ff de naam kwijt),maaltijd in winkelcentrum>rond de 1,50.

ik heb het nu meerdere keren in de trotter gelezen, ik dacht idd ook dat er tolweg bedoeld werd. maar nu ik het boek uit heb begreep ik ergens aan het eind dat het om toeristenbelasting gaat die je betaald voordat je een plaats in mag.
klopt dit ? of hebben jullie dit nog nooit meegemaakt ?

Onzin, slechts sommige plaatsen hebben dit, maar wordt toegevoegd aan je hotelrekening, merk je in feite niets van.

Als het goed is , moet je altijd toeristenbelasting betalen.
Bij elke officieele toeristenatracties.
Als je in een Nederlandse bungalowpark logeert betaal je ook toeristenbelasting.
Het is een fractie van …
Persoonlijk heb ik nooit opgelet .

In Indonesia moet je ook toeristenbelasting betalen als je in een guesthouse logeert.

Nog nooit meegmaakt dat we moesten betalen om ergens in te mogen.
Het enige wat ik kan bedenken is Ancol en dat was 1 euro.

[quote="“Clair74, post:11, topic:51911"”]

Nog nooit meegmaakt dat we moesten betalen om ergens in te mogen.
Het enige wat ik kan bedenken is Ancol en dat was 1 euro.

[/quote]

Bij DuFan geweest ?
Dat is een " geloten area" , als je de Marina haven ziet met al die mooie boten dan vraag je je af waar ze het geld vandaan halen.

Trouwens de Pasar Seni waar je kan slenteren en handicraft koopt is s’ avonds ook leuk.

In de week-enden treden vaak bands op .
Voor jongeren / geliefden is de openluchtbioskoop (drive in) ook leuk.
Ik weet niet of het nog open is.
Ben de laatste 10 jr niet meer geweest.

Hi Karin, je hebt gelijk, maar ik was het helemaal vergeten. Ik was vandaag in Baron in Gunung Kidul en daar moest je op een gegeven moment door een poort en betalen. Was maar 2000 Rp per persoon en 1500 Rp voor de auto. Op veel plaatsen heb je die poorten. Bij Parangtritis, Tawangmanggu, Pangandaran en nog veel meer. Maar de bedragen die je betaald zijn een lachertje. Dit is gewoon een soort toegang (retribusi) voor een gebied. dat geldt voor iedere bezoeker, uitgezonderd de inwoners van een gebied.

oke dank je wel.
dus het is gewoon entree voor een nationaal park ofzo.

hallo, ik ga juli 2009 naar indonesie, sumatra, java, bali, flores…
zouden er in dit seizoen genoeg hotels zijn??of moet ik echt vooraf alles boeken??graag tips…!

recratiegebieden, voor nationale parken (taman nasional gelden andere regels, die van park tot park verschillen.