Afdingen

Ik ga in augustus voor 7 weken naar Indonesië. Nu lees ik in reisgidsen en op dit forum en wat ik ook van veel mensen hoor, dat je op alles wel kan afdingen.

Nu vraag ik mij af, waar kan je echt NIET op afdingen?

Zijn er bepaalde zaken die gewoon een vaste prijs hebben, zoals treinkaartjes bijvoorbeeld. Of kan je ook daarop afdingen aan het loket?

Dat kan echt misverstanden geven .
Voor alle diensten en** waren** zonder een duidelijk aangegeven prijskaart kan men in principe proberen om af te dingen. Je kan niet afdingen op plaatsen waar ze vastgestelde prijzen hebben met duidelijk aangebrachte prijskaart.
In principe heb je daar vaste vaste prijzen .
Een treinkaart of vliegticket zijn gewoon vaste prijzen . Bij vliegticket heb je vaak verschillende prijzen .
Winkelprijzens zijn ook vaste prijzen , precies zoals in Nederland , en zeker bij grote winkels met een duidelijke prijskaart
Op de (traditionele)markt , een rit met de beca(fietstaxi) , kopen van fruit etc kan je wel doen .
Bus , angkot (kleine “bustaxi’ s”) ,taxi hebben eigen tarief en dat is vast .
Bij taxi kan men een afgesproken prijs ritselen , alleen is bloedlink omdat het illegaal is .
De argometer wordt dan uitgeschakeld. Dan wordt de taxi een snordertaxi.
De prijzen bij eetstalletjes (kaki lima) zijn ook vast .
Bij hotel kan men proberen een deal te maken , korting van de publish rate.
Je kan proberen om 25% korting te krijgen , dat zijn meestal de verrschil die ze ook moeten geven aan reisburo’ s.
Of het lukt is afhankelijk van de seizoen, de bezettingsgraad/populariteit van de hotel ,en hoe lang je logeert.
Het is mij ooit gelukt om in 3-4* hotel een korting van 30 -40 % te regelen.
Souveniers bij de strand , souvenierstalletjes hebben een flexibele prijs , als toerist krijg je altijd een hogere prijs aangesmeerd , dus hier moet je tawaren.

1 like

Dit is er weer eentje uit de rijstkoker van SA, wat een slap gelul weer, niet te geloven die vent. Dat woordgebruik alleen al, ristelen, bloedlink, illegaal, die fen is betoel mattaklap :smiley:

Als je een lange rit maakt met een taxi met argo, zeg buiten de stad, dan hebben ze het zogenaamde " tarip" dat is een vaste prijs. Voorbeeld Semarang - Yogya 275.000 Rp, dan wordt er niet met de argometer gereden. Op deze prijs kan je altijd afdingen, als een chauffeur weinig heeft gereden op een dag dan heeft hij daar vast oren naar, want hij moet toch proberen zijn setoran (taxihuur) bijeen te rijden. Nog interessanter wordt het als je bijvoorbeeld heen en weer wilt om iets te doen in een andere stad, bijvoorbeeld imigrasi, of even een wip met je isteri muda maken, je kan dan een prijsje voor het geheel afspreken. Zeg je moet drie uurtjes in Solo wezen, dan spreek je 325.000 Rp af. In het “tarip” zit namelijk de lege terugrit al begrepen. Buiten de luchthaven van Yogya aan de hoofdweg staan bijvoorbeeld taxi’s uit Solo die passagiers naar de airport van Yogya hebben gebracht. deze chauffeurs wachten op iemand die hun benzine en wat te eten betaald, voor 80.000 Rp heb je zo een taxi naar Solo die op de luchthaven 200.000 Rp kost.

Zo SA steek die maar even in je zak, zak. :biggrin:

Algemene opmerking :
In Indonesia heb je officiele taxi’s met een Argometer(precies zoals in nederland).
Daarnaast heb je " stoute" taxichauffeurs , die extra bij willen verdienen.
En dan is het kwestie van handjeklap.Je moet wel goed kunnen onderhandelen en de taxiritprijs weten
Een onervaren toerist weet dat vaak niet.
Ik heb van mijn hotel Aryadutha in Jakarta naar Gambir Station ( trein) met een Blu Bird Taxi gereden.
Vroeg(om te testen) om hij borongan (afgesproken prijs) wil doen.
Werd bijna verontwaardigd afgewezen . Trouwens we praten hier over een verschil van bijna Rp 7500 (= 50 eurocents -Febr 2009) , dus voor het geld hoeft je niet te doen.Toch ?

Het is **bloedlink **om in te gaan op zulke aanbiedingen , want als er iets misgaat ( chauffeur wil meer krijgen omdat er misverstand was of zoiets ) dan ben je als toerist vaak de pineut.

Daarom lees je vaak in de reisfolders of site’ s dat men vaak adviseerde om met bonafide taxi te gaan , in Jakarta-Bandung etc heb je de BLUE BIRD group ( in Jkt grp van 10 bedrijven. ?) Taxi kleur is Blauw (vandaar de naam Blue Bird).
Probleem is dat concurenten ook hun taxi blauwe kleur geven.

Daarnaast heb je " snorders" ,en “eigenrijders”.
Oudere Amsterdammers kennen het verschijnsel snorders wel .
Dat kan vaak goed gaan , maar kan ook misgaan .

Voor de eerste keer zou ik dat niet doen !!!.
Ik zou de Blue Bird taxi nemen .
Of je neemt de (DAMRI )bus in Jakarta .

Zodra je buiten de deur van aankomsthal (Jkt) komt wordt je vaak bestookt met diverse aanbiedingen. Taxi mister -of Kijang mister ?.
Kijang is een soort MPV wagen waar je met 7 man kan verplaatsen (leuk als je met een groep gaat) .

Mijn taxi ervaringen in Jakarta -(West )Java en Bali gaan terug naar 1979.
Bij afdingen avonturen moet ik eerlijk zeggen dat het vaak nog te duur is , ondanks mijn jarenlange reiservaringen .
Ben niet van plan om een extra bordje rijst (5000-10.000 rp) van een arme landgenoot uit zijn mond te stoten.
Van mij mogen ze iets meer verdienen dan de “gangbare” prijzen.

Ik vraag me af waar dat gepromoot van Blue Bird taxi’s voor nodig is, heb je soms aandelen in dat bedrijf? In Semarang heb ik twee maal een zeer onbeschofte chauffeur met dat bedrijf getroffen en zeg daarom geen Blue Bird. Ik stap trouwens in iedere taxi, als het me niet bevalt dan laat ik ze stoppen, reken af en zoek een ander. Bijvoorbeeld als ze een argo kuda hebben dat is een sneldraaiende taximeter. In Bandung gebruiken de chauffeurs geen meter, daar moet je altijd onderhandelen. Er zijn geen regels te geven, in het algemeen worden vooral Javanen oplichters als ze een blanke die hun taal niet spreekt treffen en zullen ze proberen je een poot uit te rukken.

Bedankt voor jullie beide enthousiaste reacties. Iedere ervaring is anders en zo te merken wordt iedereen anders behandeld, dus wat de één vindt hoeft voor een ander niet te gelden. Laten we elkaar helpen en niet alleen maar afzeiken toch?

Een paar woorden Indonesisch leren is dus geen overbodige luxe, was dat ook wel van plan. Wellicht helpt het bij taxi’s, bussen en treinen en het regelen van een accommodatie.

Voorzover ik weet hebben de officiele taxi in Bandung argometers.
Heb ik in de afgelopen tig reizen altijd met een taxi verplaats als ik geen auto huur.
Het is voor de (blanke) toeristen belangrijk om een Taxi met argometer te nemen.

Sommige “stoute” taxichauffeurs zullen proberen om de argometer niet in te schakelen , vaak krijg je een “voorstel”.
In de meeste gevallen 2 of 3x hoger dan de taxirit met argometer .
Voor een (Nederlandse) toerist is het nog steeds relatief goedkoop .
Bij mij doen ze het ook als ik met mijn gezin gaat.
Totdat ik in vloeiend Sundanees (in Bandung) of Jakartaans (In Jakarta e.o) op hun plaats wijs.
Vooral in Jakarta heb je vaak onduidelijke taxibedrijven.
Je heb tientallen taxibedrijven, met allerlei soorten chauffeurs die soms de weg niet weten
Vergelijk het maar met de Amsterdamse “taxitoestanden”.
Jakarta is een grote Metropolitan met meer dan 10.000.000 inwoners.

Dat is de reden waarom men met bonafide taxi moeten rijden.
In Bandung heb je ook de Blue Bird Taxi .
Of vraag je aan de hotelreceptie/kennissen welke betrouwbare bedrijven ze kennen .
Ik dacht een stuks of 5-6 in Bandung. De taxi aanbod is heel klein .

Nou laat dat vloeiend maar weg, het zal met horten en stoten gaan en gelach van de aangesprokene opwekken. :smiley: :smiley:

Naar mijn ervaring zijn de taxi’s te Bandung de slechtste in heel Indonesie, het gebruik van de argometer is bijna onbekend daar. De meester in de schone theorietjes SA kan het weer leuk brengen, het blijkt dat hij niet weet wat er omgaat als men reist, dat verwacht ik ook niet van iemand die naar Indonesie op familiebezoek gaat in Jakarta en wat toeristische " hoogtepunten" op Java en Bali meepikt.We kunnen deze man echt niet aanmerken als iemand die iets van Indonesie weet, ondanks dat hij daar -tig keren geweest is. In het algemeen heeft de reiziger de taxi’s niet voor het uitzoeken, je komt in een plaats aan op het station of de luchthaven en hebt een taxi nodig. Taxichauffeurs weten ook dat daar de mensen aankomen die weinig of niets van de stad afweten, met als gevolg alle rippers staan daar te wachten op hun potentiele slachtoffers. Dan nog de situatie buiten Java en Bali, waar er een heel ander soort taxi’s rond rijdt, meestal prive-auto’s of angkots.

Overigens zie ik dat nu op Java ze er eindelijk erachter gekomen zijn dat Kijangs, Panther en Innova’s prima als taxi kunnen fungreren en rijden deze nu ook rond met argometer. Veel meer geschikt als taxi dan die Hiyundai’s, Timor of andere kleine familieautootjes.

2de quote :In Bandung gebruiken de chauffeurs geen meter, daar moet je altijd onderhandelen.

Argometer is wettelijk verrplicht .Ook in Bandung .
Dat sommigen het niet doen is hun zaak.
Dat sommige toeristen ook mee willen doen is hun eigen keuze en verantwoordelijkheid.
In Bandung had ik tientallen keren taxi genomen , alleen bij de Mall B.I.P Bandung Indah Plaza was het soms lastig .
Willen ze vaak geen argo gebruiken . Dan wacht ik gewoon totdat een Blue Bird langskomt (je kan ook bellen naar hun Centrale).
Heb waarschijnlijk 2 of 3 x zonder argo gereden.
1X van BIP de Bandung Indah Plaza (Centrum) naar Holliday Inn Hotel .
Heengaande hadden we gelopen , max 10 minuten (?) , afstand een paar honderd meter.
Terug gaande hadden we inkopen gedaan , en het regende hard .
Dus taxi nemen , men vroeg 30.000 rupiah , zonder argo.
PS : ik laat het “onderhandelen” aan de aanwezige calo’s (bemiddelaars) .Kost me 5000rp fooi (40 euro cents) . Bleek dat als je met argometer rijdt het hoogstens 20.000 rp was , rekening houden met 1 richtingsverkeer , stoplichten , en verkeersopstopping etc .
Het had mij 15.000 rp extra gekost zonder fooi . (in Euro was het toen 1,5 euro). Omdat het een afgesproken bedrag was hoef ik geen fooi te geven.
Per saldo kost het mij ongeveer 1 euro duurder.
1x van Simpang Dago naar Mall Paris van Java , ook zonder argo .
Wel met ongeveer dezelfde ritprijs met Argometer.
Dat kan ik doen omdat ik de taxiritprijs ken en ook de taal spreek.

Voor een (onervaren) toerist is mijn advies , Blue Bird of andere bonafide taxi nemen en met argometer.Alle taxi’s zijn voorzien van argo meter.

Mijn taxiverhaal werd ook ondersteund door :
**Men moet aandringen om de argometer te gebruiken , anders betaal je tot 2 of 3x duurder. **

Be cautious when taking a taxi from a taxi queue, especially at the airport, Gambir train station or bus terminals. Usually these taxis try to bargain for a rate and will refuse to go short distances. Always insist on using the meter and if the driver refuses, choose another taxi. If you bargain you may end up paying 2 or 3 times the metered rate.

Ach Surya, ik wordt zo moe van jou verhalen want dat Indonesie waar jij het over hebt is niet veel groter dan Jakarta en omgeving, verder ben je nooit geweest. Vandaar die zeer eentonige verghalen over altijd hetzelfde.
Je hebt nog nooit iets van Indonesie gezien, ondanks dat je volgens eigen zeggen -tig keren bent geweest. Ja als jij buiten Java en Bali komt dan heb je het moeilijk want daar pruimen ze Javanen niet zo. Buiten het hoofdeiland moet men het vaak met andere vervoermiddelen dan wat u een taxi noemt (in veel plaatsen heet een angkot ook " taksi)… Op Ambon hebben de officiele taxi’s geen argometer, maar je kan ook een ojeg naar de airport nemen. Op Ternate wordt het vervoer door priveauto’s verzorgd, er zijn ook taxi’s, argo nooit van gehoord.Van Bacan gaat men per angkot van de airport naar de " stad" op Sanana is het transport een ojeg. In Manokwari en op Serui angkot charteren.

Overigens wat is de betekenis van Bonafide op Java? Oplichten is toch de tweede natuur van de Javaan.Ik betaalde net het dubbele voor een nasi liwet bij zo een oud " zielig" vrouwtje.

Overigens heb je van een topic over afdingen het Surya Atmadja en zijn blinde paard rijden per Blue Bird door Bandung topic gemaakt :smiley: