vaste prijzen ?

Beste,

Laatste jaren in Azië gereisd, waar afbieden een must is,
ook voor slaping…
Hoe is dit in Peru ? Vaste prijzen, of ook afbieden voor bepaalde zaken ?

Alvast dank !
Kathleen.

zeker en vast afbieden!!
leuk en niet leuk!
Kom zeker eens op bezoek!
casalenaperu.com - tours, B&B, cam[ing

groetjes,
Stefanie

Vraag: “Laatste jaren in Azië gereisd, waar afbieden een must is,
ook voor slaping…
Hoe is dit in Peru ? Vaste prijzen, of ook afbieden voor bepaalde zaken ?”

Antwoord:
“Zeker en vast afbieden!”

Daar denk ik toch wat genuanceerder over. Als je bijvoorbeeld in de straat een taxi aanhoudt, dan is het gebruikelijk om af te dingen. Zelf probeer ik het uit en als de derde taxi nog niet op mijn bod in wil gaan, dan zit ik kennelijk fout en gaat mijn bod omhoog. Maar als ik in een hotel van niveau zit (niet budget dus) en ik laat een taxi bellen bij een gerenommeerd taxi bedrijf, dan ligt de prijs echt wel vast. Als je in Lima met de Cruz del Sur bus aankomt, dan liggen de taxi prijzen (per district) vast. Maar als je de moeite neemt om de straat in te lopen om daar een taxi aan te houden, dan kan het zeker wel goedkoper.
Zou je de behoefte gevoelen om in Lima op Plaza San Martín in Gran Hotel Bolívar te overnachten en je komt in de avond zonder te bespreken aan, dan kan je de prijs wel omlaag krijgen. Maar dat gigantische hotel heeft een afdeling met zo’n honderd kamers door gebrek aan klandizie gewoon op slot zitten. Maar bij een hostel dat al laag in de prijs is hoeft dat natuurlijk niet te lukken.
Gaat het om de aanschaf van Peruaans handwerk dan zal in de “tourist trap” Miraflores bij hogere prijzen afdingen moeilijker zijn dan in de Feria Artesanal, Avenida de La Marina, Pueblo Libre.
Afdingen kan tot op zekere hoogte op lokale markten en in eenvoudige lokale winkels. Maar bij meer gerespecteerde vlieg- en busmaatschappijen, warenhuizen, hotels, supermarkten, bouwmarkten, enz. hoef je gewoonlijk niet aan te komen.
Ana kocht eens een goed matras voor een lage prijs. Toen ze twee weken later nog zo’n matras wilde kopen, was de prijs beduidend hoger. Waarom was dat? Ja, toen kwam U vlak voor sluitingstijd en ik had die avond net contant geld nodig. Toen moest ik wel een oplossing vinden, zei de winkelierster. Moest Ana wel zo gelukkig zijn met die mooie prijs van twee weken eerder?
Ik haalde eens een Nederlandse vrouw op van Plaza Dos de Mayo in Lima. Ze moest eerst nog een spijkerbroek kopen en dook een zaakje in. Ze onderhandelde erg agressief en was in staat om met de broek zo maar weg te lopen tegen een zeer lage betaling, terwijl de niet zo gehaaide handelaar duidelijk met de situatie in zijn maag zat. Ik kon niet anders dan tussen beiden komen en het opnemen voor de winkelier.
Prijsbewustheid is goed, onderhandelen kan. Echter, waar er is een winnaar, daar is ook een verliezer.
http://www.hostellima.nl/

Beste Herman,

Eerst en vooral dank voor je uitleg.
Raar maar waar had ik jullie hostel reeds gezien en zou er graag de 1ste avond of iets langer vertoeven.
Gewoon mailtje zenden ? Mijn mail adres is

mailadres verwijderd ivm spam

Nog een vraagje: mijn ervaring is dat cash wisselen altijd de beste koers oplevert . Hoe zit dat in Peru ?

Alvast dank,
Kathleen.

Hallo Kathleen. Dank voor je belangstelling. Inderdaad gewoon een email sturen naar Ana en Angie: [EMAIL=“roomlima@hotmail.com.”]roomlima@hotmail.com. Dat kan in het Nederlands, dan vertaal ik het voor ze (tenzij het een eenvoudige email is, dan komen ze er zelf wel uit).
Wat je andere vraag betreft, daar heb ik eigenlijk geen antwoord op, omdat wij alleen maar cash wisselen en dus niet kunnen vergelijken.
Ik wens je succes met de voorbereidingen.
http://www.hostellima.nl/

Thx ! Dus cash is sowieso ok :wink: Zal hen en mailtje zenden :wink:

Afdingen is oke hoor. Niet overal maar zeker als je een taxi neemt, geen remisse of besteld per telefoon want die hebben vaste tarieven. Bij taxi’s kun je eerst op een rit van 5 Sol mischien 1 sol afdingen, op ritten van 10 Sol misschien 2 en op een rit van 15 Soles misschien 3 tot 5. Op de toeristische markten is het gebruikelijk om af te dingen. In restaurants en kioskjes die hamburgers of andere etenswaren verkopen bijvoorbeeld in Miraflores is het niet netjes om af te dingen. Ik zou aanraden om ook naar de situatie te kijken en te kijken naar wie er voor je staat. Het is ook aan te raden om eerst even rond te kijken en prijzen te vergelijken. Als men ziet dat je even rondkijkt geeft men vaak al een lagere prijs. Dan is het zaak om die prijs te noemen bij een andere verkoper en zodoende wordt de prijs nog lager.( Men weet wel of die prijs echt is of verzonnen ). Om een nog lagere prijs te verkrijgen is het zaak om nog naar een derde verkoper te gaan en hetzelfde te doen en als hij nog een lagere prijs noemt dan ga je weer terug naar de eerste of naar de vorige en je noemt de laagste prijs en misschien gaat deze overstag voor een lagere prijs. Ding vooral af op op zilver en goud af. En vraag altijd korting op kwantiteit. Ik heb jaren in Peru gewoond en zo heb ik nooit teveel geld uitgegeven. Het is wel belangrijk om te weten dat het geen zaak is van het brood uit de mond nemen, maar van het betalen van een juiste prijs. Mick - www.lastminutesperu.nl