Ik wil graag een paar dagen Yogyakarta door reizen om twee dagen te verblijven op het Indrayanti beach vlakbij Yogyakarta. Het strand is gelegen in het dorpje Gunung Kindul, waar je ook de grotten Goa Kindul kunt bezoeken. Nu wil ik hier graag heen reizen uit Yogyakarta met het openbaar vervoer. Nu heb ik deze mogelijkheid gevonden:
Met de bus vanuit Giwangan busstation in Yogyakarta naar Wonosari
Busticket: Yogyakarta – Wonosari
Minibus: Wonosari – Strand
Heeft iemand ervaring met welke bus (richting) je moet nemen en hoe vaak de bus naar Wonosari (heen en weer) gaat naar Yogyakarta?
Hopelijk kan iemand mij hier mee helpen.
Toch even een correctie, Gunung Kidul is een streek en geen dorpje. Er is wel openbaar vervoer maar je bent (meer dan) een halve dag onderweg om op plaats van bestemming te komen. Bussen naar Wonosari rijden continu dat is geen probleem, maar het probleem begint om een Bemo (minibus) naar een van je favoriete strandjes te vinden. Deze bemo’s rijden over de algemeen enkel voor de mensen die van en naar de markt gaan/willen en kinderen die naar en van school gaan. Met die enkele toerist die naar het strand wil wordt geen rekening gehouden.
Als je een beetje avontuurlijk bent ingesteld, pak dan bagage voor een dag of 2 en rijd zelf met de motor of auto, een leuke en mooie rit van een paar uur. (dat is wat ik doe als ik een dag of wat de drukte van Yogya wil ontvluchten), of je regelt een auto met chauffeur die jou naar het strand van je keus wil brengen en een paar dagen later weer komt ophalen.
Een tip: Als je van rust houdt ga dan op een doordeweekse dag en niet in het weekend wanneer de stranden worden overspoeld door jongelui en families uit Yogya en omgeving.
Bedankt voor je info. Een taxi heen en terug is dus beter dan met het openbaar vervoer. Heb je enige idee wat de afstand is en wat je betaald voor een taxi in java? Van yogyakarta naar deze streek en weer terug?
Gunung Kidul is een prachtig gebied. Beetje heuvel/bergachtig met kleine dorpjes en veel vegetatie (o.a. veel teakbomen). E.e.a. afgewisseld met rijstveldjes en andere landbouwvormen. Het is ook nog een beetje achtergebleven gebied. Er zijn stukken waar men (nog) geen elektriciteit heeft. Even een taxi heen en weer pakken kon dus wel eens lastig worden (vanuit Yogya naar Goa Pindul gaat wel lukken maar andersom wordt lastig zoniet onmogelijk). Je zou natuurlijk ook een auto met chauffeur kunnen regelen (kost je zo’n 40 euro per dag). Een taxi vanuit Yogyakarta zal niet veel goekdoper zijn aangezien deze zeer waarschijnlijk leeg terug moet rijden. Vanuit Yogyakarta naar Indrayanti zal zo’n 2,5 a 3 uur rijden zijn. Ik zou me goed voorbereiden op dit stukje van je reis want veel Engelssprekende mensen zal je in dit gebied niet tegenkomen. Dit is nog een stukje puur Indonesie met al zijn charmes. Ik vond het fascinerend om te zien maar was blij dat ik een auto met chauffeur had en mijn vrouw die de taal spreekt. Bijgevoegd een foto van Cave tubbing in Goa Pindul. Gunung Kidul heeft ook snelstromende rivieren waarop je kan raften. Staat nog allemaal in de kinderschoenen maar heeft zeker mogelijkheden om tot een mooi toeristisch gebied uit te groeien. Alles is te regelen via Biancatours (zie Biancatours.com). Guntur de eigenaar van Biancatours spreekt Nederlands en reageert altijd snel op e-mails.
Bedankt voor de info. Ik zal inderdaad even met hun contact opnemen. Zo aan je verhaal te horen is het inderdaad een afgelegen gebied. Het is voor mij en mijn vriend de eerste keer zo’n verre reis die wij ook zelf gaan regelen. Na paar dagen yogyakarta willen wij dus ook graag naar een strandje en daarom lijkt indrayanti mij erg leuk ook voor die grotten…
Daarna is de planning om door te reizen naar de mount bromo. Tussen die twee dingen zoeken wij dus een 2 daagse relax iets (strand). Zit er op de route naar de mount bromo een ander leuk strand wat meer toeristischer wil ik niet zeggen maar waar men wat meer gewend is aan toeristen.
Parangtritis is het meeste bekende strand in de omgeving van Yogyakarta. Ik ben daar ook wel eens geweest en daar zijn regelmatig toeristen te vinden. Persoonlijk vind ik Parangtritis het minst mooi. Het is een enorm groot en breed strand. Het bestaat uit zwart vulkaanzand. Er is o.a. een restaurant (en volgens mij ook een guesthouse) wat op een duin/heuvel ligt en uitkijkt over de zee. Je hebt daar prachtig uitzicht. Ook zijn er restaurantjes. Je kan ook een paard met wagentje huren en een stukje over het strand rijden. Maar ook hier is de zee erg wil en wordt zwemmen afgeraden.
In de buurt van Jakarta zijn trouwens ook nog een aantal mooie strandjes en eilandjes. Ben daar jaren geleden geweest en daar had je toen o.a. huisjes op het strand en kon je, als ik me goed herinner, ook beter zwemmen.
Als je echt strand wilt, restaurantjes, boetiekjes, duik- en/of surflessen, massages (en souvenierverkopers op het strand) en op het strand gaan liggen zonnen met ligbed en parasol, dan kan je dit m.i. veel beter op Bali doen. Maar daar zijn sommige stranden in het zuiden inmiddels al zo dat je niet meer echt het gevoel hebt dat je in Indonesie bent. Ook op Bali is de zee op een aantal plekken trouwens behoorlijk wild met stromingen.
Afgelopen zomer hebben we met een 8 mensen een busje gehuurd vanuit yogya. Eerst naar Goa Pindul, daarna na waterval, Sri Gethuk. Tenslotte naar strand Indra Yanti, waar we de zonsondergang hebben gezien. Een hele mooie dagtrip naar plaatsen waar maar weinig westerse toeristen komen. (wel uit Yogya) De prijs was voor ons IDR 800.000 inclusief brandstof en chauffeur. Voor een kleinere auto zal het goedkoper zijn. Voor meer informatie is er een heel informatieve website http://www.yogyes.com/
De dagprijs (maximaal 12 uur) voor een 8-12 persoons minibus is inderdaad zo’n idr 800.000. Een kleiner auto met chauffeur kost ongeveer idr 600.000 (ongeveer40 euro dus). Prijs is inclusief brandstof en chauffeur.