Ik ga in september voor twee maanden alleen door Thailand reizen. Onder het mom van “nu ik er toch ben” lijkt het me ook wel wat om een naastgelegen land te bezoeken!! Maleisie lijkt me wel wat maar ik vroeg me af hoe ik daar het gemakkelijkst kom! Vliegtuig, bus, boot, trein… geen idee!! Kan iemand me hier meer info over geven?!
Alvast bedankt!
Hoi,
Er is een uitstekende treinverbinding tussen Thailand en Maleisie. Je bent wel ca. 24 uur onderweg, maar het is goed te doen.
Heb je geen zin om zo lang in de trein te zitten, dan zou je voor een goed geprijsd ticket eens kunnen kijken op www.airasia.com
Ja, de trein is een goed idee.
Maar wat ook leuk is: de bus nemen en dan van uit Hat Yai (de grensplaats in het zuiden) de trein nemen naar Butterworth tegenover het eiland Penang in Maleisië .
Als je naar Maleisië gaat vanuit het noorden dan kom je langs zoveel leuke eilandjes en plaatsen die je niet wilt overslaan.
Het is leuk om aan de Andamanse zee en de andere kant de Golf van Thailand uit te stappen, terug kun je dan altijd nog vliegen.
Zie de LP gids.
Gr Gert.
Leuke eilandjes aan de oostkust van Maleisië: Perhentians !!!
Een echte aanrader en nog niet ontdekt door het massatoerisme…witte zandstranden zoals je die alleen maar uit boekjes kent…
… en zeeschildpadden die je er tijdens het snorkelen zeer goed kan zien omdat de zee niet diep is tussen de 2 eilanden.
Ligt niet zo ver van Kota Bharu. Echt prachteilanden … hopelijk blijft dit zo!
Inderdaad Kohraya, laten we hopen dat het inderdaad zo blijft als het nu is, zonder massale, hoge toeristenhotels e.d.
Ik ben er in 2002 geweest, maar zou er nu graag weer eens heen gaan om te kijken hoe het er inmiddels uit ziet.
Een van de mooiste eilanden waar ik ooit geweest ben…
is inderdaad goed te doen met de trein en het koste 1000 baht ongeveer pp enkeltje van nakhon pathom naar butterworth, de meeste tijd van de reis slaap je , vertrek rond 17 uur ,bedjes gaan 20 uur omlaag en dan om 7 of 8 uur weer omhoog en dan is het nog even en dan loop je de trein uit en weer in met je maleisische stempel , 5 uurjes verder ben je in butterworth.
wij zijn ook op de perhentians geweest dit is echt te gek, maar wel 's morgens vroeg naar het eiland gaan hoor want je moet rennen om een slaapplaats te krijgen in iedergeval als je goedkoop wilt zitten. en wij hadden slect weer maar anders was ik daar wel langer gebleven.
in mei waren ze met een nieuw resort bezig op het grote eiland, als je daar een weekje ging helpen met verven enz een paar uurtjes per dag dan mocht je daar gratis verblijven en eten, maar dat hoorden we toen we weg gingen.
Je kunt inderdaad met vliegtuig, trein of bus. Vliegen is niet erg duur, maar je moet dan wel van tevoren boeken. Ook de trein moet je een paar dagen van tevoren boeken. De bus is het goedkoopst en flexibelst. Je kunt namelijk op ieder moment van de dag op het zuidelijke busstation van Bangkok op komen dagen en een comfortabele bus naar Hat Yai nemen, en je hoeft daar dus totaal niets voor te plannen. Vanuit Hat Yai kun je naar Butterworth (voor Penang en de Cameron Highlands), Kuala Lumpur of de oostkust.
Boek geen geen bus bij een reisbureau in Khao San road, want dat zijn priveebussen, die duurder en minder betrouwbaar zijn dan die vanaf het busstation (geen enkele Thai gaat met die bussen).
Maleisie is zeker de moeite waard, en heel anders dan Thailand, dus wel interessant om dat verschil te zien. Misschien is het al met al wat minder fascinerend dan Thailand. Maar dat geldt niet voor de eilanden en stranden: die zijn in Maleisie een stuk rustiger, schoner en minder chaotisch dan in Thailand en zeker zo mooi. Behalve de Perhentians (zie boven) is ook Tioman (in het zuidoosten) een aanrader: erg mooi, erg goede sfeer.
Het westen van Maleisie is interessant als je eens naar een comfortabele stad met mooie winkelcentra en bioscopen wilt (Kuala Lumpur), of als je van Chinees of Indiaas eten houdt: zeer goede en goedkope Chineze en Indiaase restaurantjes overal. De Chinezen (overal zijn er wel een paar) zijn in Maleisie onmisbaar voor als je op z’n tijd een biertje of varkensvlees wilt in dit islamitische land. Behalve de Chinese en de Indiaase heb je er de Maleise keuken: die bestaat uit nassi, bami en sate. De satesaus is in Maleisie veel lekkerder (scherper) dan in Indonesie.
Enige nadeel van Maleisie is dat het nogal duur is. Niet vergeleken met NL maar wel vergeleken met Thailand.
Tioman staat in de top-tien ranglijst van de mooiste eilanden ter wereld. Persoonlijk heb ik daar een andere mening over, alhoewel de archipel met zo’n 50 eilandjes natuurlijk wel wat meer te bieden heeft dan enkel Tioman (Expeditie Robinson werd er trouwens ook opgenomen).
Ik lag in een hutje op Kampung Nipa (in het zuiden), waar geen paden naartoe gaan, en waar je kan uitstappen als je met de boot van Mersing (vasteland) komt. Naderhand bekeken, leek me dit één vd mooiere stranden, (lekker rustig) met mooi uitzicht op de hoge berg die drijgend Tioman overheerst.
Het is echter een heel traject als je dan weer terug naar Bangkok wil. Hou het maar bij de Perhentians
Of je zou van Tioman Island via Singapore naar Bangkok moeten vliegen. Van Tioman naar Singapore wordt er gevlogen met Berjaya Air (J8).
Maar ja, dan moet je dus eerst terug naar SIN…