grensovergang maleisie-> thailand, Iemand tips? Adviezen?

hallo

Heeft er iemand ervaring met/bij de grensovergang van maleisie naar thailand?
Is dit veilig? Toegangkelijk?
Kan dit per bus, trein? Of toch beter vliegtuig?

Alle hulp en adviezen zijn welkom! :slight_smile:

Korporaal, omdat ik zie, dat je nog geen reacties op je vraag hebt gekregen, hierbij mijnerzijds een voorzichtige poging.
In het verleden ben ik de grens tussen Maleisie en Thailand meerdere keren gepasseerd. Zowel met het vliegtuig, per trein als met de auto.
Met de trein is het langst geleden, meer dan vijfentwintig jaar geleden schat ik, dus of dit nog steeds zo gaat als toentertijd, weet ik niet uit eigen ervaring. Ik kwam met de trein vanuit Maleisie om Thailand in te reizen. Bij een grensstation stopte de trein en alle passagiers dienden uit te stappen, de bagage in de trein achterlatend. Op het perron werden de paspoorten - aan de Maleise zowel als aan de Thaise zijde - gecontroleerd en van de gebruikelijke stempels voorzien, terwijl een groep ‘douaniers’ de trein indook om - steekproefgewijs veronderstel ik - bagage te controleren.
Nadat dit gebeurd was, kon een ieder weer instappen en vervolgde de trein de reis.
Met de auto staat mij het meest bij, dat - iets wat we in West-Europa al lange tijd niet meer kennen en gewend zijn - er veel tijd verspild wordt met het controleren van paspoort en andere formaliteiten.
Door van Thailand naar Maleisie of omgekeerd de grens te overschrijden met een vliegtuig is, denk ik, de eenvoudigste methode.
Je hebt dan alleen te maken met dezelfde paspoortcontroleprocedure zoals die ook elders op vliegvelden gebruikelijk is. Een bijkomend voordeel van het overschrijden van de grens per vliegtuig is, dat je aankomend in Thailand dan gerechtigd bent om zonder het aanschaffen van een specifiek visum, dertig dagen in het land te verblijven. Wanneer je Thailand over land binnenkomt, is slechts een verblijf van vijftien dagen toegestaan.
Wat je vraag over de veiligheid van een en ander betreft, de grens over land overschrijden levert geen extra veiligheidrisico’s op, als je dit relateert aan ervaringen van reizigers over een reeks van jaren.

1 like

Wauw bedankt voor je reactie!

Wel bijzonder dat je per vliegtuig 30dagen binnen thailand mag blijven, en over land maar 15.
Nu waren wij van plan iets langer dan 15 dagen in thailand te blijven dus klinkt het vliegtuig inderdaad als beste optie! Nu alleen nog even uitzoeken wat de dichtstbijzijnde vliegvelden in maleisie en thailand zijn :slight_smile:

Korporaal, gerekend vanuit Maleisie vliegend naar Thailand, is denk ik het vliegveld op Penang het dichtstbijzijnde (het dichtst bij Thailand in de buurt gelegen) vliegveld.
In omgekeerde richting, vliegend vanuit Thailand richting Maleisie is het in Zuid-Thailand gelegen vliegveld van Hat Yai waarschijnlijk de dichtstbijzijnde optie.
Het is vanaf dit soort vliegvelden niet mogelijk om naar iedere bestemming in Maleisie (vanuit Thailand) of in Thailand (vanuit Maleisie) te vliegen. Voor actuele informatie daarover is waarschijnlijk een website van het vliegveld zelf een goede bron.
Goede reis en veel plezier gewenst in ieder geval.