Hallo thailand kenners, wij willen in januari vanuit thailand naar cambodja om in ieder geval ankhor wat te bezichtigen. We komen in bangkok aan maar weten nog niet precies hoe we het beste naar ankhor kunnen gaan. Wie heeft er tips?
ps we zijn flexibel het enige gegeven is dat we ergens op onze reis op koh lanta willen uitkomen om vrienden aldaar te bezoeken.
Je kan natuurlijk voor de snelste manier gaan: vliegen. Tot voor kort was dit alleen mogelijk met Bangkok Airways, en tickets waren behoorlijk duur. Sinds kort kan je ook met Cambodian Angkor Air vliegen en als je op tijd boekt, kan je tegen een laag tarief vliegen.
Of je kan met de bus of shared minivan van Bangkok naar Siem Reap reizen. Houd er rekening mee dat als je over land weer terugreist van Cambodja naar Thailand, dat je slechts een visumvrij verblijf van 15 dagen voor Thailand krijgt. Vlieg je terug, dan krijg je een visumvrij verblijf van 30 dagen.
Wij hebben net een 4 daagse uitstap gemaakt naar Angkor en Siem Reap in november.
Ik heb me ook suf gezocht naar routes en mogelijkheden. Eens in Bangkok ga je merken dat plannen voor niets nodig is!
Vliegen vonden wij veel te duur (maar je hebt idd wel je visum van 30 dagen terug)
Wij hebben een trip geboekt in New Siam2 (goed hotel trouwens, New Siam 1 is goedkoper), per minivan.
Je had verschillende opties.
Wij hebben het vervoer + visum + hotel geboekt. Dit kostte ons 4200 B pp
Met gids (vonden wij overbodig) 5000 B
Je kan ook enkel de trip heen en terug boeken + visa. (1000 B)
Pasfoto’s werden door het hotel gemaakt, heel erg handig.
Alles was tip top geregeld.
Reken wel op 3-4 uur wachttijd om Thailand terug binnen te komen!
In SR heeft het hotel een 2 daagse tuk tuk geregeld (50 $ pp (vind je mss wel goedkoper in SR zelf?) + ticket 3 dagen Angkor 60 of 40 $ dacht ik)
Angkor is prachtig, maar na 2 dagen heb je het wel gezien. Als je Angkor Wat, Bayon (Angkor Thom), Ta Prohm en Banteay Srei hebt gezien heb je ze eigenlijk allemaal wel gezien… (enkel maar mijn mening he!)
Tip: Ga voor de sunset niet aan de tempel op de berg staan (Je ziet Angkor wat niet echt goed, maar wel een leuk uitzicht), maar ga aan de vijvers voor de Wat staan.
Mis zeker de sunrise niet!
Spreek ook goed af waar je tuk tuk wacht aan AW, er is nl ook een achteringang
LP heeft een superhandige kleine gids over Angkor en SR.
In BKK kan je ook nog wel goedkope gidsjes/boeken kopen.
Boek enkel in je guesthouse of erkend bureau om miserie te vermijden!
Kaartje gewoon op het station kopen, is geen probleem.** Alleen eindstation is Aranyaprathet,** aan de grens met Cambodja. Er gaat geen trein in Cambodja van de grens naar Siem Reap.
Ik zou eerder de bus nemen, treinen in Thailand zijn zeer regelmatig vertraagd.