vanuit bangkok even naar siem reap "hoppen"

hello,

Ik ga in juli en augustus 3 weken backpacken door thailand, nu zou ik ook graag een dag of 3 naar ankor wat willen, eigenlijk wil ik heel cambodja wel zien maar daar heb ik de tijd domweg niet voor.
Is siem reap te doen om 3 dagen te bezoeken? En vanuit daar dus ankor wat te bezichtigen, zijn er in siem reap net zo als in bangkok gewoon op het moment van aankomst hostels te boeken? En is er s’avonds ook nog het niet onbelangrijke pilsje te pakken (kroegje te bezoeken) en kan ik dan gewoon vanuit bangkok het beste de bus pakken en 3 dagen later weer terug reizen?

Alvast bedankt!!

Peter

Het is zeker te doen, maar hou er rekening mee dat de bussen er zeker 6 uur over doen om vanuit BKK naar SR te komen, en dan zit alles mee. Dus als het tegen zit hou je netto misschien maar anderhalve dag over, en dat is zeker te kort voor Angkor.

In SR zelf is er 's avonds zeker genoeg te doen rond de oude markt, eet en drinkgelegenheden genoeg.

Of er op het moment van aankomst genoeg te boeken valt durf ik je niet te zeggen.

hai,

Ik had wel 3 dagen in SR zelf gepland, ex. 2 dagen reizen zeg maar. Hoe kan ik die bussen het beste regelen? gewoon in BK zelf?
En hostel vtv boeken? is dat ook mogelijk vanuit BK? ik heb namelijk totaal geen reisplan, kan niet precies zeggen wanneer ik aankom.

Je kan de bus prima vanuit Bangkok boeken. 's Avonds boeken, 's ochtends vertrekken is geen probleem. De geschetste tijd van 6 uur is denk ik wel aan de optimistische kant…

Uiteraard kan je ook vliegen, maar dat is duurder. Air Asia gaat dacht ik die kant op.

Voor Cambodja heb je een visum nodig, zorg dus dat je cash en pasfotos bij je hebt. Als je Thailand opnieuw binnengaat krijg je opnieuw een visumvrije entree, maar voor een overland entree is dit slechts voor 14 of 15 dagen. Even tellen dus dat je goed uitkomt met je visa.

Hotels in SR zijn makkelijk te boeken op websites als agoda en hostelworld. Dit kan inderdaad vlak voor vertrek. Je kan ook bij aankomst in SR wat regelen, maar als je pech hebt kom je pas heel laat aan.

Vanuit BKK vertrekken de bussen bij het Victory monument, waar ook de nodige ticket verkooppunten zitten.
Mocht je dit niet vertrouwen kun je je tickets ook bij een Nederlandse operator in BKK regelen. 333 Travel zit bijvoorbeeld in het Eastin, Greenwood in Prince Palace(?).

Voor de terugweg zou ik me even inlezen over de bus-scams in Cambodja op dit forum.
Ik had tickets bij Mekong Express gekocht en had daar geen klachten over, behalve dat ze als gekken rijden…

1 like

Is er niet vooral een scam van BKK/Thailand naar Cambodja ipv omgekeerd? Zo heb ik het toch vooral begrepen…

Maar goed. Ik wil hetzelfde doen. Alleen ga ik 2 weken in Cambodja blijven maar is mijn idee om van BKK naar SR te gaan via minibus of eventueel de trein. Vlieger is te duur. Voordeel van minibus is dat die er maar 4u over doet naar de grens van Cambodja. Trein doet er 6u over. Trein verstrekt wel om 6u 's morgens. Dus als je die neemt ben je nog altijd rond 12u aan de grens.

Eens daar over neem je volgens mij best een taxi naar SR. Dat is +/- 2u en dan ben je ongeveer 6u onderweg indien minibus. 8u onderweg indien trein. Trein is allicht meer relax en betere mogelijkheden om te slapen onderweg…

Ik ben wel nog volop in de ontdekkingsfase en ben nog niet zeker dat dit de gemakkelijkste/beste/goedkoopste oplossing is. Trein is sowieso goedkoper als de minibus. Je moet er wel het onmenselijke vertrekuur van 6u in de morgen bij nemen…

Ik speel ook met de mogelijkheid om alles te boeken via een T.A.T. Probleem is dat ik nog niemand zijn ervaringen daarvan heb kunnen vinden…

Eind vorig jaar had ik een ticket bij G.S.T. (Link Googlemaps) gekocht voor de rit van SR naar BKK. Kosten? $10,- per kaartje, met de keuze uit de volgende smaken: a) de hele rit in minivans b) touringcar naar grens en overstappen op minivans. Gekozen voor de laatste optie met als reden: wilde meer comfort dan snelheid.

Zoals (vrijwel) altijd was ik behoorlijk laid-back, maar sommige reizigers klaagden over de lange wachttijd aan de grens en de stevige rijstijl van de minivan-chauffeur. Herinner me een totale reistijd van ongeveer 12 uur van SR naar BKK. Al met al vond ik het een hilarische onderneming die voor herhaling vatbaar is :teeth:

PS Sphinkx je hebt volgens mij gelijk dat de scam vooral van Thailand naar Cambodja is

12u is wel lang. Had wel gedacht dat het de helft minder was. Maar dat komt mss omdat je deels met een touringcar gedaan hebt…

Wachten aan de grens tel ik wel niet mee als reistijd. Je bent uiteraard wel onderweg maar je zit wel niet in een busje of dergelijke. Daarom dat ik mij afvraag of een TAT geen goed idee is. Die gaan allicht al vanalles voor je regelen. Helaas heeft niemand hier ervaring mee blijkbaar…

Mijn ervaring gaat over het traject SR-BKK en is van door-to-door. Praktisch kun je het denk in 8 uur doen als onafhankelijk reiziger. Maar goed, bij de Thaise grens hielden ze de grote groepen voor 3 uur tegen, terwijl de formaliteiten eerder bij de Cambodjaanse douaniers in een half uur ‘vrij vlot’ gingen. Onderschat deze wachttijd, reistijd niet: van andere reizigers hoorde ik dat ik nog geluk heb gehad. Vervolgens hebben we ook nog een uurtje op de minivan gewacht :teeth:

Goedendag,

Ik ben zelf over 35 aan de beurt om eindelijk naar thailand en cambodja te mogen gaan, nu is het grootste gedeelte van de reis in thailand, maar wil toch nog even "snel"vier dagen naar siem reap om toch wel naar angkor wat te gaan, aangezien tijd mijn grootste vijand is, zit ik er over te denken om een vlucht van BKK naar Siem riep te boeken, nu zie ik dat dat voor rond de 200 euro kan vanuit nederland, kan ik het beste hier boeken of is daar naar het vliegveld gaan of iets nog goedkoper?

Alvast bedankt!

Ik zit ook serieus te twijfelen wat hier mee te doen…

Ik ga in Oktober naar Cambodja maar vlieg op BKK. Was stukken goedkoper dan rechtstreeks naar Cambodja te vliegen. Het probleem is dat veel er niet veel maatschappijen vliegen naar SR waardoor de prijzen hoog blijven. Helaas… Minibus of trein is optie maar dan ben je allicht een dag onderweg. Dan nog eens dag terug waardoor je in je geval 2 dagen verliest. Maar via die methode betaal je ongeveer 20-25euro. Bij ons is dit niet het geval want wij gaan 2.5 weken rond reizen in Cambodja.

Is dit 200 enkele vlucht of retour?

heb via www.cambodiaangkorair.com een ticket voor 16r euro retour gekocht!

Ik gebruik altijd de optie naar Kuala Lumpur. Van KL uit kun je naar bijna elk vliegveld in ZOA. Naar KL is misschien duurder dan naar BKK, maar onder de streep, mocht je per vliegtuig verder willen, is het vaak goedkoper. Vooral als je meer dan 1 enkeltje nodig hebt binnen ZOA.

Wil je een combi Cambodja - Thailand doen, dan is die optie natuurlijk niet altijd handig.

Over land heb ik Siem Reap - Kanchanaburi een keer in 11 uur gedaan, wat nog ten tijde van de slechte weg Siem Reap - Poipet was. Het kan snel, maar dan moet je hier en daar wel een stuk taxi nemen.