Is iemand vanuit Lhasa naar Samye geweest? is dit de moeite waard? En hoe lang doe je er ongeveer over? Is het te doen om een dag op en neer te gaan?
Hey!
Ben afgelopen voorjaar vanuit Lhasa naar Samye gereisd. Het is haast niet te doen op 1 dag (of eigenlijk niet). Je zult dus wel één nacht moeten overnachten daar.
Je bent al gauw ruim een halve dag aan het reizen (nog afhankelijk van of je met de boot over de heilige rivier kunt of niet). De reis er naar toe is prachtig en vooral als je vanuit Samye doorreist Gyantse!!
Samye is wel mooi, maar ik zou er zeker niet meer dan 1 dag blijven. Het is vrij klein allemaal dus in 1 dag kun je makkelijk alles zien!.
Mocht je nog meer vragen hebben, let me know!
Tashi Delek!
Bedankt voor je reactie! daar heb ik echt wat aan. Is de plaats wel echt de moeite waard?
We hebben ong 10 dagen voor Tibet, waardoor we vooral Lhasa zullen zien. Is Samye de moeite waard als ‘uitstapje’ vanuit Lhasa of is een andere plaats leuker/mooier?
Hoi!
In dat geval zou ik zelf er denk ik niet voor kiezen om naar Samye te gaan, maar in plaats daarvan naar Shigatse. Het mooiste is (en volgens mij kom je daar ook langs) is de route dan langs het Yamdrok Tso meer. Eén van de drie heilige meren van Tibet, waarvan de Tibetanen geloven dat wanneer dit meer opdroogt Tibet ophoudt te bestaan.
Zelf ben ik van Samye, via Gyantse naar Shigatse gegaan maar volgens mij is kom je dan over dezelfde weg. Even vragen voor de zekerheid. Maar Shigatse zou ik in ieder geval boven Samye verkiezen. Een grote stad, traditionele Tibetaanse marktjes en een mooi klooster.
Tip (misschien zelf al bedacht): als je in Lhasa bent en je voelt je goed genoeg is het Ganden klooster wel een echte aanrader. Ligt 60 km buiten Lhasa en is een leuke dagexcursie. En loop dan vooral de Korla (de pelgrimsroute rondom het klooster). Prachtig uitzicht! En misschien leidt de gids je wel naar een “begraafplaats”. Vanwege de hoogte daar, worden de lijken van overledenen daar naar toe gebracht en vervolgens opgegeten door Condors (die je daar ook ziet vliegen). Een begrafenis mag je niet bijwonen (terecht ook), maar de plek waar het gebeurt wel en dat is wel een bijzondere aanschouwing!
En nog een tip (maar misschien regelt je gids dit?): kaartjes voor het Potala paleis in Lhasa moet je veelal de dag van te voren kopen. Kaartjes zijn nauwelijks beschikbaar voor dezelfde dag (althans niet toen ik er in april was).
Mocht ik je verder ergens mee kunnen helpen, vraag gerust! Het gaat in ieder geval een hele bijzondere ervaring worden!
Owh en sorry, ik kan het niet laten… maar zoek in Lhasa een echt Tibetaans theehuis op (er zit er een vlakbij de Jokhang tempel: vooraan het plein, die weg en dan richting de grote doorgaande weg van de Tibetaanse kant van Lhasa)! Niet opzichtig een camera meenemen, maar gewoon zitten en genieten! Daar ga je geen toeristen tegenkomen ![]()
Dat is inderdaad een hele mooie route, ik ben er deze zomer geweest. Maar je moet wel met een gids reizen!
Ikzelf heb mijn gids gerelgd via Asian Heritage Treks in Kathmandu. http://www.asianheritagetreks.com/. Dan weet je zeker dat je een Tibetaanse gids krijgt, en geen Chinees.