Hoe kom ik van Kathmandu naar Lhasa?!

Ik ga vanuit India naar Nepal naar China en volgens de vele berichten op internet kom ik dan uit op Kathmandu, dan naar Lhasa en dan door naar Beijing :chin:… Heeft iemand tips om van Kathmandu naar Lhasa te komen? Ik zie wel allemaal tours, maar die zijn duur en die gaan allemaal weer terug naar Nepal… :confused: HELPPP!!!

Groetjes Nicky

Ik heb een Nepalese vriend die een betrouwbaar reisbureau heeft in Kathmandu, daar kan je altijd de vraag neerleggen. Een vriendin van mij heeft onlangs een trip naar Tibet gemaakt met jeep naar uiteindelijk Lhasa. Daarna teruggevlogen van Lhasa naar Kathmandu. Dus als je gelijk wat wilt zien onderweg, is dat misschien een idee, alleen vlieg je niet terug… De terugvlucht was meer dan de helft van de prijs, alle overnachtingen incl ontbijt en het overige vervoer was goedkoper…

Als je het adres wil hebben, kan je me een berichtje sturen

Groetjes Belinda

1 like

Wij zijn van Kathmandu naar Lhasa gevlogen met Air China en vervolgens met een jeep weer teruggegaan. Je moet dan wel je visum voor Tibet regelen in Kathmandu en dat kost een dag of drie.

Deze manier van reizen kan ik je ook vanwege risico op hoogteziekte aanbevelen. In Lhasa heb je namelijk (goede?) medische zorg. Als je met een jeep naar Lhasa gaat, stijg je erg snel in hele korte tijd - zo’n 1000 tot 1500 meter in twee dagen. En je zit dan midden in de bergen waar weinig medische voorzieningen zijn, dus mocht je dan last krijgen van acute hoogteziekte, dan heb je een probleem.

hoi,
misschien een late reactie maar ik wilde even zeggen dat over land reizen van ktm naar lhasa heel erg zwaar is! normaal gesproken (met de meeste bureaus) reis je via kodari & everest naar lhasa. omdat kathmandu relatief laag ligt en je bij everest meteen op 5100 m hoogte slaapt, stijg je in korte tijd gigantisch & daar kan je heel veel last van hebben. zonder zuurstofflesjes op je nachtkastje wordt het lastig! (nee, is echt niet overdreven - lijkt alsof je hersenen uit je schedel knappen.) en het kan zelfs echt gevaarlijk zijn.
lhasa ligt op 3650m, maar zelfs daar kan je al flink last hebben van hoogteziekte & heb je echt 3 dagen nodig om te acclimatiseren! vliegen naar lhasa is echt aan te raden!
anyway, de reis in omgekeerde volgorde is echt veel beter voor je gezondheid :wink: maar ik begrijp dat dat niet de bedoeling is.
misschien een idee om naar lhasa te vliegen, dan vanuit lhasa door tibet te reizen, terug naar lhasa en vanuit daar verder china in?
in tibet mag je officieel niet zonder gids reizen, wel iets waar je rekening mee moet houden. ook bij het aanvragen van een permit! en zonder permit kom je er gewoon NIET in. ook niet in kloosters etc trouwens. china is streng :wink: ik heb gereisd met www.shigatsetravels.com. aanrader, hele leuke & enthousiaste (tibetaanse) gidsen.
in ieder geval heel veel plezier daar, het is prachtig!
groetjes sunanda

Weet iemand met de onderstaande ervaringen nog wat hij/zij betaald heeft voor zo’n “vlieg heen en rij terug reis naar Lhasa”?

dank en groet

Ik merkte dat ik de offerte nergens meer terug kon vinden, dus daar kan ik je niet mee helpen. Wij hebben geboekt via Atma Asia travel in Groningen, zij zullen ongetwijfeld info voor je hebben.

Hoi,
Ik heb niet gevlogen (ja, vanaf chengdu naar lhasa dus en toen met de jeep door tibet naar ktm). Dus ik kan je niet helpen met de prijs van het ticket. Maar de jeep-reis door Tibet is wel duur, ook omdat je (verplicht) met gids en chauffeur reist en dus in feite ook voor hun verblijf en eten betaald; niet dat je dat contact afrekent hoor - het zit uiteraard al in de prijs verwerkt.
Bij tibetonline.nl betaal je zo’n 1000 euro voor 10 dagen door Tibet. (Da’s dan geloof ik wel met een (klein) groepje. Wij deden het met z’n tweeën, kost ietsje meer maar niet heel veel.) Voor die prijs heb je dus alleen de jeeptocht & hotels. Eten (spotgoedkoop) en entree voor tempels/kloosters (duur) moet je nog wel zelf betalen.
Zij werken samen met Shigatse travels in Lhasa. Erg goed geregeld, leuke gidsen & chauffeurs, veel bijzondere dingen gezien (ook buiten de vaste route om; zo zijn we ergens op het ‘platteland’ (op 4200m hoogte, dat wel) op de boerderij van de broer van onze chauffeur boterthee gaan drinken, prachtig!). Dus: het kost wel wat maar is het dubbel waard.
Sunanda

Hallo,

Volgend jaar wil ik ook met de jeep van kathmandu naar lhasa. Heb je voor mij ook dat adres en weet jij zo of je zo een jeep tocht vooraf moet boeken of dat dat ter plekke kan?

Bedankt.

Michiel van Dongen

In Kathmandu heb je heel veel bureaus waar je tours naar Lhasa kan boeken. Zelf heb ik aflopen zomer de tocht gemaakt met Asian Heritage Treks. Ik ben van Kathmandu naar Lhasa gevlogen, en toen per jeep terug naar KTM gereisd.

Zie hier m’n reisverslag: IkReis - Reizen naar Tibet en Nepal: route, tips en ervaringen

Ik heb er voor gekozen deze reis niet met een grote groep te maken, maar met zijn tweeën (en een gids en chauffeur). Ik heb kunnen stoppen waar ik wilde, en ik heb heerlijk van het landschap en de mensen kunnen genieten. Ik denk dat de trip minder bijzonder zou zijn geweest als ik met 15-20 man zou zijn gereisd.

Hoi Belinda, heb je dat adres van die vriend nog voor me? Ik ben van plan om de route deze zomer te gaan doen en tips zijn welkom :slight_smile: Bvd.

Groetjes,

Koos

Hoi,

http://www.asianheritagetreks.com/

ik ben ook met die organisatioe geweest op aanraden van mielinda. Fantastische ervaring! Destijds (2009) 650 euro voor 8 dagen incl vervoer en overnachtingen.

Greetz

ik heb ook goede ervaringen met hen.