Waar ik over twijfel is het uitstapje naar Lhasa. Het uitstapje bestaat voornamelijk uit tempels bezoeken terwijl mij de omgeving juist zo mooit lijkt… Heeft iemand de 4 dagen tour gedaan daar toevallig? Hoe was dat?
Is het programma verder reeel? Wat zou volgens jullie een goed alternatief zijn voor Lhasa?
Heb je een uitgebreider schema over die Lhasa-trip. Het is 1000 km rijden, over hoge passen en een plateau van 5000 meter hoogt, dat kan dus net in 1 dag met een jeep. Is het nie zo dat je in 3 dagen naar Lhasa toe rijdt en daarna weer naar Nepal vliegt?
Andersom is overigens aan te raden, invliegen en terug rijden, ivm hoogteziekte.
Het is dus een dag of 3 rijden, dan zie je meer dan voldoende van de Tibetaanse hoogvlakte, zou ik zeggen.
En vanaf hier is Tibet een eind weg, als je dan toch zo dichtbij bent en er graag aar toe wilt zou ik het doen.
Kathmandu-Pokhara zou ik vliegen. Duurt een minuut of 20, de route over de weg kost je de hele dag en het grootste deel zie je op de terugweg van Chitwan weer aan je voorbij trekken. Kost 98 dollar (en 170 roepie airport tax) en dat voor een hele dag winst in je toch korte vakantie.
Ik vlieg het zelf ook in februari en heb mijn hotel gevraag die tickets te regelen, online was een boel gedoe met creditcard gegevens die ze opgestuurd wilden hebben, daar had ik geen trek in.
Bedankt voor de info! Het betreft een vliegtripje naar Lhasa, heen en terug. Met de jeep kan inderdaad, maar duurt behoorlijk lang, wel 3 dagen geloof ik, dat red ik niet in tijd. Ik zal dat eens uitzoeken. Het programma in Lhasa bestaat vooral uit de Dalai Lama paleizen (zomer en winter) en nog twee tempels.
Het alternatief zou zijn:
Ben zelf vorig jaar 10 dagen naar Lhasa geweest, waarvan 3 dagen in Lhasa. Ja het was schitterend.
Je 2e reisschema gaat zeker veel geld schelen. KTM-Lhasa is 1 van de duurste vluchten die er is. was volgens mij ruim 350 euro voor een enkele reis. Dus dagen Lhasa is dan relatief heel erg duur, denk aan je gids etc. Ik denk dat je wat je uitgeeft voor Lhasa in 3 dagen nog niet kwijt bent voor je hele verblijf in Nepal…
Als ik jouw was zou ik alleen niet 4 dagen in KTM slapen aan het einde, liever een nachtje in Nagarkot in combi met het bezoeken van Bhaktapur.
Ik zou ook vliegen naar Pokhara, met dezelfde reden die iemand anders eerder gaf, er zijn diverse tijdstippen per dag waar je uit kan kiezen.
Mijn tip; ga een andere keer op je gemak naar Tibet. In Nepal is zoveel moois te zien dat je daar je tijd makkelijk vol krijgt (en dan heb je nog maar een klein stukje gezien). En daar zijn ook landschappen als in Tibet te vinden. Bovendien wordt het met dat gehaast waarschijnlijk minstens 1 nacht zeer onplezierig; hoogteziekte. Dat moet je echt niet onderschatten. Ik heb mensen in Tingri gezien, die vanuit Nepal kwamen, die echt flink ziek waren. Natuurlijk hoor je ook van mensen die nergens last van hebben. Maar ik dacht mijn reis naar Tibet goed op te hebben gebouwd, paar dagen 1700 meter, en door naar Lhasa, 3600 meter. Mijn vriendin had nergens last van, ik ben uiteindelijk naar het ziekenhuis gebracht, al overgevend, om een paar uur aan de zuurstof te hangen. Ook al gebeurt dat niet met de meeste mensen, jij reist vanuit Nepal, en als je met de auto komt stijg je in no-time naar 4250 meter, bij Tingri. Dat is niet gezond en daar is daar is geen hulp. Als je vliegt naar Lhasa kun je ook pech hebben zoals ik.
Organisaties en andere reizigers doen er soms wat makkelijk over. Ik riskeer het in ieder geval niet meer en neem de volgende keer nog meer tijd om aan hoogtes te wennen voor ik weer door ga naar nog grotere hoogtes.
Ik zou idd alleen in Nepal blijven. Ik heb zelf op de motor in 10 dagen katmandu-Chitwan-Pokhara-Katmandu bereist en vind het nog steeds eewig zonde dat ik niet meer tijd had. (zo mooi is Nepel!!) Ben op de meeste plaatsen voor mijn gevoel te kort geweest!
Overigens wel een fantastisie manier om Nepal met een Royal enfield te bereizen!
ik heb nu 3 keer de route kath-pokhara gedaan en ik kies toch echt voor de bus. Retour ticket vlucht is slechts 1900 npr maar daar komt nog van alles bij. Maar blijft een koopje.
Nadeel is echter dat je vooraf op het vliegveld moet zijn. De vluchten vaak niet op tijd vertrekken , enz. Als alles goed loopt ben je een uur of drie kwijt en met de bus 7 uur en als het tegen zit 8 uur. Als je smorgens vroeg met de bus gaat 6:30 ben je in de middag in pokhara en ik vind het daarbij een mooie rit. Onderweg stop je 2 keer om wat te eten of te drinken.
Je periode in Nepal is kort maar alles lijkt wel te doen. Zolang je maar niet te maken krijgt met stakingen , bussen die niet rijden enz enz. en dat gebeurd hier nog wel eens. Is het natuurlijk mogelijk om een taxi te nemen, maar wij hebben het nu in drie maanden meegemaakt dat wij 3 dagen echt nergens heen konden vanwege strikes en 2 keer besloot de buschauffeur toch maar niet te rijden Zorg dus voor een plan “b”
Ik doe zelf momenteel ook deze toeristiche route kathmandu-pokhara-tansen-lumbini-parasi-chitwan-daman-kathmandu en ik heb daar een maand voor uitgetrokken.