Hoogteziekte Kathmandu-Lhasa over land

Goede morgen!

Na het een en ander uitgezocht en gelezen te hebben overweeg ik serieus om vanuit Kathmandu over land naar Lhasa te rijden (met een tour).

Heeft iemand hier ervaring mee gezien hoogteziekte?

Ik ben voor langere tijd in Nepal, dus ik kan vooraf even wennen (ben overigens niet van plan in Nepal lange hoge treks te maken).

Greetz

Als je in Nepal niet echt hoog gaat, zal dat weinig helpen. Kathmandu ligt op 1400m, dat helpt niet bij het acclimatizeren voor Lhasa op 3500m.

Ik ben van Kathmandu naar Lhasa gevlogen. De eerste dag had ik alleen 's ochtends echt last van de hoogte (hoofdpijn, geen energie). Ik ben toen weer op bed gaan liggen en heb 's middags rustig aan gedaan (rond lopen op de Barkhor). De volgende dagen gingen prima. Wel goed naar je lichaam luisteren en rustig aan doen.

Ik denk dat over land naar Lhasa goed zal gaan. Je slaapt dan 2x onderweg tussen Kathmandu en Lhasa? Of 3x? Je zult de hoogte zeker merken, maar het lijkt mij goed te doen.

Dat had ik er beter even bij kunnen zetten inderdaad. De eerste twee dagen zijn het ergst, daarna blijft de (slaap) hoogte ongeveer gelijk:

1. kathmandu - neyalam (3600 m)
  2. neyalam - lhatse (4050 m)
  3. lhatse - xigatse (3900 m)
  4. xigatse - gyantse (3950 m)
  5. gyantse - lhasa (3650 m)
    6, 7 en 8 Lhasa

Oeh, Lhatse op 4050 is behoorlijk hoog. Dat zul je toch zeker merken! In 2 dagen naar 4000m. Dat is veel.

Ga je terug vliegen naar Kathmandu? Je zou het om kunnen draaien, dan start je het laagst in Lhasa waar je meerdere dagen hebt om te wennen. Daarna klim je langszaam naar 4000.

Dan vliegen we terug naar Kathmandu ja. Zeker dat ik er de voorkeur aan geef om het andersom te doen. De meeste organisaties daar bieden het echter op deze manier aan zag ik (geen idee waarom ze dat doen) dus dan kan je vrij goedkoop met een groep mee. Anders wordt het een individuele reis en meteen veel duurder. Vandaar de post :slight_smile:

Als ik google op “kathmandu lhasa overland” vind ik toch ook heel veel trips die het andersom doen, vliegen naar Lhasa en terug rijden. Misschien wel meer in die richting, heb ik het idee.

Feit. Dat zijn vaak alleen de veel duurdere organisaties, die veelal vanuit Nederland werken. Ik zat meer bij de lokale agentschappen te zoeken, mede om de kosten wat de drukken (scheelt gauw 400 euri…)

Er zijn er genoeg uit Kathmandu die dit ook aanbieden.

http://www.nepal-trekking-tour.com/tibet_overland_tour.php
http://www.trekking-in-nepal.com/tibet/8_day_lhasa_kathmandu_tour.htm

Ik ken deze operators niet. Het zijn zo maar wat links die ik gegoogled heb. Ik weet dus ook niet hoe hun prijs is.

Een andere optie is om in Kathmandu ter plekke alles te regelen. Als je eerst Nepal bezoekt, heb je tijd om dit te doen.

Heb je toevallig ervaring met Asianheritagetrekcs.com?
Neem uiteindelijk in Kathmandu de beslissing denk ik. Toch tijd genoeg…

Thnx

how, foutje in adres

http://www.asianheritagetreks.com

Nee, geen ervaring met Asian Heritage.

Marcel,
Ik heb eventueel een reisverslag voor je op internet van een vriendin van mij die bij het reisbureau dat jij noemt de trip in Mei 2009 heeft gemaakt.

Als je interesse hebt stuur ik je wel een privebericht met het internet adres.

Gr Belinda

Hai Belinda,

Dat vind ik altijd leuk om te lezen. Heb ondertussen ook gemaild met Nilam om een en ander kort te sluiten.

Vr. groet

Hoi Belinda en Marcel,

Ik ben ook van plan naar Nepal te gaan voor week of 4, en in Kathmandu te kijken voor trip naar Lhasa. Dus Belinda als je mij ook dat reisverslag wilt mailen, graag!

groeten,
Sas

Hoi Sas,

Heb je een privebericht gestuurd met daarin de informatie

Gr Belinda

Hoi Belinda,

Ik ben wellicht ook geïnteresseerd,
zou je mij ook een linkje kunnen doorsturen?

groetjes, Bram

Bij deze! Gr Belinda