Zomer 2010 heb ik Tibet bezocht. Dit was een individuele groepsreis. Individueel, omdat we met zijn tweetjes reisden en een reis op maat hebben laten maken, maar op papier een groepsreis omdat je anders Tibet niet in komt :chin:.
De reis startte in Lhasa, waar ik een aantal dagen gebleven ben. Via verschillende hoge passen en langs prachtige meren, reisde ik naar de Everest Basecamp. Ook heb ik onderweg vele kloosters bezocht. Na het bezoek aan de Himalay’s zette ik koers richting de grens met Nepal.
hi Jenny, ik zit momenteel in Kathmandu en wil iets soortgelijks doen. Weet je nog bij welk bureau je geboekt hebt want je ziet hier door de bomen het bos niet. Volgens mij is het qua acclimatiseren en wennen aan de hoogte juist beter te vliegen naar Lhasa en dan over land terug of klopt dat niet? De meeste autoritten over de Frienship highway naar Lhasa toe stijgen namelijk erg snel volgens mij…
Groetjes Maartje:chin:
ik heb geboekt via Asian Heritage Treks, absoluut een aanrader! Ze zitten in Thamel, maar door een storing in hun website kan ik het adres nu niet voor je opzoeken… Ik had in Thamel een gratis kaart gekregen waar ze opstonden, wellicht heb jij die kaart ook?
Als je overland van KTM naar Lhasa gaat, dan zul je op de 2de of 3de dag al de 5000 meter passeren. Ik voelde dat behoorlijk zelfs na een paar dagen acclimatisren in Lhasa, laat staan als je net uit Nepal komt… Maar zelfs als je vliegt naar Lhasa moet je even een paar dagen rustig aan doen.
Namaste Jenny,
Bedankt voor je reactie. Ik heb inmiddels geboekt via Wayfares. Ben erg benieuwd, we vliegen morgen naar Lhasa en komen dan in 11 dagen terug naar Kathmandu. We hebben in Lhasa ruim 3 dagen om te acclimatiseren dus verwacht dat het wel goed komt. Het is wel erg prijzig hoor om het individueel te doen! Anders zit je gebonden aan een budget reis drive in fly out met een groep van 30 anderen en dan leek ons niets, we zijn tenslotte maar een keer op het dak van de wereld.
Groetjes,
Maartje