Tibet, Nepal en India in 3 weken

In maart 2008 willen wij een reis maken van 3 weken van Tibet naar Nepal naar New Delhi in India.

Ik ben op zoek naar tips hoe we het beste kunnen reizen van Lhasa naar Kathmandu. Is het goed te doen om dit ter plekke te regelen bv een jeep met gids of kan dit beter vanuit Nederland geregeld worden en bij welke reisorganisatie dan? Hoe lang duurt meestal zo’n trip (dit ivm de tijdsindeling)

Vanaf Kathmandu vliegen wij naar India.
mvgr Alberdina

sorry hoor, maar hoe wil je dat in godsnaam doen?
Ik ben nog nooit in deze landen geweest, maar heb wel veel reiservaring.
3 weken voor 3 landen…waarom doe je niet gewoon 1 land?

Alleen in india kun je al 2 maanden reizen.

Ik sluit me aan bij Martin, 3 weken lijkt mij ook erg kort voor 3 landen.
Het is in ieder geval geen probleem om in een Lhasa een jeep met gids te regelen voor de rit van Lhasa naar Kathmandu. Hoe gaan jullie trouwens naar Lhasa? Invliegen vanaf Kathmandu of Chengdu? Zo ja, hou er dan wel rekening mee dat Lhasa erg hoog ligt en je minimaal 3/4 dagen nodig hebt voor acclimatisatie. De overland tocht naar Kathmandu kan je in een paar dagen doen maar ik neem aan dat je ook wat wilt zien. De meeste tochten die ik heb gezien die aangeboden werden waren +/- 5-7 dagen, dus je bent al 2 weken zoet in Tibet…

Foto’s + verslag van onze Tibet reis http://www.2discover.net

In ieder geval succes!
groet,
Petra

Dat is inderdaad nogal krap… kan wel, maar dan moet je wel heel veel km maken. Beetje tijd om wat rond te kijken/lopen is ook wel leuk lijkt me? :). En idd acclimatiseren kost sowieso enkele dagen als je rechstreeks op Lhasa vliegt. De overland trip is hoe dan ook fantastisch en een dikke aanrader! Een jeep is terplekke wel te regelen, maar hou daarvoor ook minimaal 1 dag vrij want een beetje rondshoppen kan geen kwaad. succes en ik zie de reisverhalen graag tegemoet!

wij zijn met de trein naar Lhasa gegaan vanuit beijing en dat was erg goed te doen ivm met acclimatiseren. we hebben nog 3 dagen in Lhasa doorgebracht en toen 2 dagen naar lake namtso gegaan op 4700 meter. dit was voor mij echt cruciaal ivm de hoogte.
daarna zijn we teruggekeerd naar Lhasa en hebben we een 5 daagse toer naar de grens met Nepal geboekt. we wilden per se naar Everest base camp en hebben ter plekke in lhasa geboekt.

er zijn zoveel buro’s en alles. lastige was dat het een feestweek was, en we kregen overal te horen dat ze de permits niet rond kregen. Uiteindelijk hebben we met 2 nieuw zeelanders een tour geboekt.
5 dagen. vertrek vrijdag ochtend en aankomst grens dinsdagavond/ nacht
we waren zondag om 3 uur bij everest en gingen daar maandag om 12 uur weer weg.
we zouden dan dus nog 1,5 dag hebben, maar later bleek, dat als we gewoon door zouden rijden, we ook die avond bij de grens zouden zijn.

dit hebben we dus gedaan, omdat we geen zin hadden om ergens in the middle of nowhere zo lang nix te doen. dus maandag om 22.00 uur waren we bij de grens en zijn we dinsdag doorgereisd naar Kathmandu. dit was erg goed te doen. dus 4 dagen is echt niet onmogelijk., als je EBC niet meepakt kan het dus nog wel sneller, mits je goed aan de hoogte gewend bent.

de trip was redelijk duur, aangezien het tibetaans ‘hoogseizoen’ was en dus die feestweek, we hebben 8500 Yuan betaald voor ons 4-en. dat is driver, gids (verplicht!!) en permits, alleen je betaald dus nog wat voor je permit om het everest gebied in te mogen. (meer dan de moeite waard!!)

Ik denk dat 3 weken lastig wordt. op zich, 3 weken tibet en dan naar nepal is wel okey, maar dan blijft er errug weinig tijd over IN nepal.
ik zou zeker een week uittrekken voor lhasa en omgeving, en dan dus 5 dagen om in Kathmandu te komen. dan heb je nog een krappe week in nepal, eer je door moet reizen naar India. Ik zou dan cker vanuit Kathmandu terugvliegen OF een extra week of 2 eraan vast plakken!

igg veel succes en veel plezier!

Kijk even op http://rondreis-tibet.eigenstart.nl/