Bij paar dagen acclimatiseren en rondkijken in Lhasa, toch een gids verplicht?

Ik ben me aan het oriënteren en heb een aantal vragen.

We hebben van 13 augustus t/m 10 september (4 weken uit en thuis dus) tijd voor een reis en willen sowieso heel graag Tibet bezoeken.
We denken aan starten in Beijing (paar dagen, lang geleden al eerder bezocht) en vandaar met de trein naar Lhasa. In Lhasa willen we graag uitgebreid rondkijken en zeker aan het begin heel rustig aan doen. Vandaar dan door (via georganiseerde groep of privé reis) naar Nepal en eindigen met wat dagen in Kathmandu en naar Amsterdam terugvliegen. We hebben dus ruim tijd en vier weken is misschien wel heel ruim. Misschien heeft iemand nog extra tips om deze 4 weken anders cq beter in te vullen? We hebben geen geweldige conditie, helaas… :frowning:

Heeft iemand wellicht interesse dit (ivm kosten) met ons samen te doen? Van Lhasa naar Kathmandu?

We willen na aankomst bv 3 dagen acclimatiseren in Lhasa (ik lees veel over hoofdpijn) en dan pas actief worden. Is een gids tijdens die dagen ivm het verplichte permit dan toch nodig?

En heeft iemand tips over wat je echt moet zien in Tibet? Ik lees over zoveel kloosters en er zijn verschillende routes. Je kunt bij Lhasa in de buurt blijven of je kunt in een paar dagen doorreizen naar Nepal. Wat is aan te raden?

Ik zou graag een privé bericht aan Ellen sturen, maar het is me niet duidelijk hoe ik dat moet doen vanaf dit forum.
Ik hoop op een reactie.

hartelijke groet!

Het is inderdaad verstandig om aan het begin van je Tibet-reis eerst een dag of 3 in Lhasa te verblijven i.v.m. het laten wennen van je lichaam aan de hoogte. Maar dat betekent niet, dat je die dagen niets kunt doen. Ga alleen niet gelijk het Potala paleis bezoeken waardoor je meteen al de inspanning van al de trappen beklimmen hebt. En ja, voor elke dag dat je in Tibet bent, heb je verplicht een gids nodig. Dus ook voor de dagen in Lhasa. Maar de gids hoeft niet 24/7 bij je te zijn. De gids moet je vergezellen als je de Potala, de Jokhang Tempel en kloosters in Lhasa bezoekt. Maar verder kun je zelf gewoon zonder gids rondlopen. Maar je moet de gids dus wel voor iedere dag betalen. Hou er verder rekening mee dat de (enige) grensovergang tussen Tibet en Nepal sinds de aardbeving vorig jaar gesloten is en dat het onbekend is wanneer deze weer open gaat. Dat betekent dat je momenteel alleen van Lhasa naar Kathmandu kunt vliegen.
Ik stuur je een pb’tje zodat je rechtstreeks met mij contact op kunt nemen voor eventuele verdere vragen. Succes met het plannen van de reis.