Wil graag in augustus solo vanuit Beijing de 48 uurs treinreis te maken naar Lhasa, om te wennen aan de hoogte/uitzicht onderweg etc.
Na een paar dagen acclimatiseren in Lhasa wil ik reisgezelschap zoeken om een (1weekse?) wandeltocht rond Mt. Kailash te maken. Hierna ten slotte nog een paar dagen Kathmandu.
Q’s:
Is deze binnenkomst in Tibet even spectaculair als vanuit Kathmandu?
Treinreis al in NL boeken (om teleurstelling te voorkomen), of pas in Beijing?
Afspreken met reisgezelschap in Lhasa of al in Beijing?
Je hebt in ieder geval ambitieuze plannen. Ten eerste is het acclimatiseren niet mogelijk in 48 uur. Het is daarom goed dat je een paar dagen verblijft in lhasa.
De treinreis is zowel in nederland als in china te regelen. Het is wel goedkoper om dit in china te regelen. Volgens mij kan je die gewoon op het station halen van Beijing. Kijk de lonely planet er even op na.
Ten tweede is het zo dat je niet zomaar tibet binnenkomt. Je moet daarvoor een tibet permit hebben en je moet jezelf aansluiten bij een reisorganisatie. Alleen reizen in tibet is namelijk verboden. Je kan ervoor opgepakt worden. Misschien ontmoet je mensen in beijing en kan je in beijing je reis in tibet regelen. Er zijn in ieder geval veel reisbureautjes. Ook veel hostels regelen dit soort dingen.
Wij hebben hele goede ervaring met een nepalees reisbureautje. Als je hun mailt. Dan kunnen ze alle informatie geven. Een reis door tibet is meestal erg duur omdat 90% van het reisbedrag dat je betaalt aan het reisburotje naar de chinese overheid. Erg jammer maar zo is het nou eenmaal.
Website van het nepalese reisbureau is: http://allnepal.com
Wij hebben hetzelfde plan maar dan half september. Iemand enig idee hoeveel tijd we hiervoor nodig hebben als we relaxed willen reizen?
Laat je nog even weten hoe het was Martin? En anderen die deze route gedaan hebben?
Relaxt reizen? Ik weet niet of je meer van china wilt verkennen? Of alleen deze drie punten. Zowel in china, tibet en nepal kan je veel zien.
De route china - tibet - nepal heb ik 3 maanden gedaan. Dus het ligt er een beetje aan wat je wil gaan doen.
We hebben twee maanden, vliegen op Beijing, daar een dag of vijf? en door naar Lhasa. De rest van China bewaren we voor een andere keer.
12 dagen lijkt me zo kort, als we een tour voor twee kunnen betalen zouden we misschien wat langzamer kunnen reizen? Ik dacht aan een week of drie voor Tibet. En dan nog een kleine vijf weken voor Nepal. Trekking, raften en Kathmandu. Chitwan trekt me niet, ben me nog aan het inlezen over Bardia NP, kijken of dat in het program past én nog relaxed blijft
Tibet is een fantastisch land. Als je drie weken in tibet zou kunnen blijven, zou ik het zeker doen. Het enige nadeel van tibet is, is dat je alles georganiseerd moet doen en zoals ik eerder vertelde gaat 90% van het reisbedrag naar de chinese overheid.
Hierdoor wordt het reizen in tibet ook erg duur. Wij betaalde in 2008 met z’n tweeen 1200 dollar voor een week reizen. Dus het is aan jou wat je wil gaan doen.