Volgende week ga ik naar Indonesie voor 35 dagen. We landen in Jakarta en willen vanuit naar Sulawesi om vanuit daar weer verder te gaan naar Bali en terug via Java (jakarta).
Nu vroeg ik mij af wat de makkelijkste manier is om vanuit Jakarta naar de Togean Islands te komen.
Jakarta en vanuit daar naar Palu te vliegen en de bus naar Ampana en vanuit daar de boot. Zijn er regelmatige vluchten vanuit Jakarta naar Palu?
Andere optie vanuit Jakarta naar Manado vliegen vanuit daar met de bus naar Gorontalo en dan de boot pakken.
Iemand ervaringen of tips voor deze verplaatsing?
Alvast bedankt!
Lion Air en Garduda Indonesia vliegen dagelijks rechtstreeks van Jakarta naar Palu, vanuit Palu met minibus naar Ampana (380 km, ongeveer 9 uur)
Sriwaya Air en Batavia air vliegen dagelijks via Makassar naar Luwuk, vanuit Luwuk met minibus naar Ampana (240 km, ongeveer 6 uur)
Bedankt, vliegen via Luwu is dan wel het meest interessant.
Is Kadidiri de beste plek op de Togean om te verblijven of heeft iemand daar minder briljante ervaringen mee?
De meningen zijn verdeeld. Bomba, katupat of Kadidiri. Het is zeker afhankelijk van de backpackers die er dan zijn. Een keer ben ik daarom van Kadidiri naar het dichtbij gelegen piepkleine eilandje Taipi gegaan. Daar staan wat “bungalows” en horen bij dezelfde eigenaresse van het Wakai-Hotel en Kadidiri Paradise. Blue Marlin is aan te raden voor de duikers.
Een andere optie is om te vliegen van jakarta naar Palu et het busje naar Ampana (9 uur en meer!!!) of Luwuk en dan terrug over land naar Makassar en vliegen naar Bali.
Weet niet wat je ervan verwacht maar de Togian Islands geven je dat Robinson Crusoe gevoel maar er is verder niets te doen dan snorkelen en duiken…geen toko’s …geen elektra…weinig zoet water…minimaal eten…goed voor de lijn. Wel een unieke belevenis.
Bunaken is druk vergeleken met de Togians.
Ja plan is sowieso om na de Togian via centraal sulawesi naar makassar te gaan en dan naar Bali te vliegen. Ik ga er vanuit dat je vaak nog wel 1 dag van te voren een ticket kan boeken op een binnenlandse vlucht, toch?!
Las op internet wat slechte recensies over Kadidiri Paradise dus zit er aan te denken om naar Bomba te gaan. Schijnt ook nog een “nieuw” resort Sunset Beach in de buurt van Wakei te zitten, ziet er ook goed uit in ieder geval.
Sunset Beach ziet er inderdaad goed uit.( Hopelijk wordt die prachtige kokoskrab/kreeft niet in de pan gegooid …is namelijk een bedreigd soort kreeft.)
Kadidiri Paradise bezocht ik al in 1995 en omdat er nauwelijks vernieuwd wordt is het niet echt een aanrader.