Tips voor Sulawesi plus Togian Islands

Hoi allemaal,

Na mij superleuke reizen door t zuiden van Indonesië heb ik nu besloten om naar de Togian eilanden in Sulawesi te gaan. Ik ga een maand en nu lijkt me dat voor alleen de Togians een beetje veel dus ik twijfel een beetje over mijn te nemen route.

Ik heb een aantal scenario’s in mijn hoofd. Zo zou ik op Makkasar kunnen vliegen en daar wat dingen kunnen zien om vervolgens met een binnelandse vlucht richting Gorontalo kunnen gaan om vanuit daar naar de Togian eilanden te gaan. Wellicht is dat een beetje een te grote omweg.

Wellicht dat iemand goede tips heeft of plekken weet die ik niet mag missen. Ik hou van natuur, duiken en dieren. Dus als er bijvoorbeeld mogelijkheden zijn om met hamerhaaien of walvishaaien te duiken dan doe ik dat graag!

Hoi Indoganger, ben jij nog naar de Togian eilanden geweest afgelopen zomer? Ik ben opzoek naar informatie over deze eilanden. Kan jij mij helpen? Dank!!

He, nee ik ga over 2 weken. Maar heb al een hoop info verzameld, wat wil je weten?

Gr Pieter

Ha Pieter, ik heb wel wat vragen: welke route neem je naar Togian eilanden? Heb jij accommodatie al geregeld of doe je dat daar? Ben benieuwd welk eiland je neemt. Ik ben aan het twijfelen tussen zuid Sulawesi met Togian of van Zuid naar Noord en de eilanden overslaan. Ik ben benieuwd naar jouw plan, gr. Petra

Hi Petra,

Ik vlieg op Manado en vlieg na een dag weer verder naar Gorontalo. Daar pak ik dan de boot naar Togian. Ik ga de eerste dagen naar Kadidiri Paradise, iemand die ik ken is daar een aantal keer geweest. Bovendien is het de grootste accommodatie op de eilanden, dus meer mensen = meer gezelligheid :wink: Na 1/1,5 week Togian ga ik verder door het noorden richting Bunaken en Lembeh. En wellicht Tomohon de laatste nachten. Maar het staat allemaal lekker op losse schroeven, ik zie daar wel hoe het gaat lopen :wink:

Ik heb van iedereen gehoord dat je de Togian niet moet missen. Als je de naam intikt op Google Afbeeldingen zie je gelijk waarom. Super mooie stranden, tal van kleine eilandjes en top spots voor snorkelen en duiken.

Wanneer ga jij en hoe lang?

Gr Pieter

Ha Pieter,

Ik ga pas in juli, dus ik heb nog even om wat uit te zoeken. Mij worden de eilanden juist afgeraden vanwege de lange reistijd. Dus ik ben heel blij met jou enthousiaste reactie.
Het lijken mij super eilanden maar ik kan zo weinig vinden over welk eiland voor mij het meest geschikt is.
Ik zoek eigenlijk vooral een rustige plek. Weet jij of het mogelijk is van eiland naar eiland te hoppen?
Klopt het dat de boot van Gorontalo er 12 uur overdoet? Ik zit te denken om een boot vanaf Ampana te nemen heen en dan terug naar Gorontalo vanwege het doorvliegen naar noord Sulawesi.
Heb jij deze optie ook bekeken?

groetjes en dank voor je info,
petra

Hoi Petra,

Ik hoor en lees dat het zeer eenvoudig is om tussen de eilanden te hoppen. Dat zou ik ook zeker doen want er zijn er zo veel! Als ik jou was zou ik een lonely planet kopen daar tref je ook veel informatie over de Togians. En ja, het is lang reizen, maar volgens een ieder (incl de Lonely Planet) zeer de moeite waard. En tijdens de reis zie je natuurlijk ook heel veel.

Ik heb overwogen om vanuit het zuiden te gaan, maar ik ben best een dierenvriend en zit er niet echt op te wachten 20 buffels afgeslacht te zien worden door de Tana Toraja. Ik snap dat ze het doen en dat die dieren een beter leven hebben dan de koeien hier, maar hoef er niet bij te zijn als het mes erin gaat. Verder lijkt het zuiden mij niet perse veel meer te bieden hebben dan het noorden. Daarbij zijn de reistijden vanuit het zuiden vrij lang en wil ik gewoon graag duiken in het noorden :slight_smile:

De boottocht vanuit Gorontalo is inderdaad 12 uur van wat ik hoor. Als je wil kun je je aanmelden op mn facebook en mijn reis een beetje volgen, ik zal ook weer een leuke video maken! Stuur me in dat geval even een privebericht, dan geef ik je mijn facebook.

Groeten Pieter

1 like

Ik heb je een bericht gestuurd.
Dank voor je goede tips ik ga me verder verdiepen in de Togian eilanden.