Als ik jou was zou ik gewoon op Cusco vliegen en voor de eerste 2 Ã 3 dagen geen heftige activiteiten plannen. Veel drinkwater en cocathee drinken; en juist vlees, koffie en alcohol even vermijden, wat extra uurtjes slaap inplannen.
Het is niet te voorspellen hoe je zult reageren op de hoogte, je gezondheid of fitheid zegt er niks over. Elk mens reageert anders en ik zelf heb tijdens twee verschillende reizen, ook twee keer heel anders gereageerd.
Eerste reis: langzaam gestegen gedurende een paar weken: 2300 - 2700 - 3500 - 3800m, maar toch maanden lang last gehouden van snel duizeligheid, kortademigheid, ‘oud voelen’. En de eerste dagen kon ik amper lezen, mijn ogen wilden gewoon niet (de letters dansten op de pagina).
Tweede keer (8 jaar later) in één keer van zeeniveau (jungle) naar Cusco gevlogen, eerste avond een ‘dronken’ gevoel en prikogen, tweede dag moe en loom, veel geslapen… derde dag (en de rest van de tijd) nergens meer last van, ook niet op grotere hoogte daarna.
Titicacameer ligt wel weer ongeveer 450 meter hoger dus daar kun je opnieuw wat last krijgen. Mocht het echt te erg worden, zorg dan dat je slaapt op lagere hoogte. Overdag even iets bezoeken op grote hoogte (zelfs 4500m) kan prima, als je die avond weer een stuk lager slaapt (bv. 3500m als je dat al gewend was).
Slapen op zo’n rieten eiland is volgens mij niet mogelijk, ik dacht dat de overnachtingen alleen waren op de eilanden Taquile en AmantanÃ, en die liggen een flink eind varen verderop en dan is het niet de moeite om dezelfde dag weer helemaal terug te varen zoveel uren. Wel een leuke ervaring vond ik, bij mensen in huis slapen en hetzelfde eten en drinken als zij. En elk eiland heeft iets bijzonders. Bv. op Taquile lopen mannen en vrouwen de hele dag gekleurde mutsjes te breien op straat.
En die rieten eilanden zijn behoorlijk toeristisch maar wel echt uniek en zó bizar!!
Waarschijnlijk als jij in Cusco iets boekt voor Titicaca, gebruiken zij wel een tour operator in Puno… maar qua planning en tijd kan dat toch handiger zijn, want waarschijnlijk regelen zij ook dat jouw vervoer Cusco-Puno mooi aansluit op de boottocht. Puno zelf is niet zoveel aan, ik heb er 5 weken gewoond maar het enige leuke is de markt (en een festival dat er soms is maar dat is in februari).
Cusco is wel een heel leuke stad om die cursus te volgen en een goeie basis voor veel bezienswaardigheden in de omgeving. Mocht je nog wat goeds willen doen: Niños Unidos Peruanos zoekt altijd kinderkleertjes en schoentjes, dus als je wat kan meenemen in je backpack zijn zij daar heel blij mee.
Niños is een stichting door de Nederlandse Jolanda v/d Berg gerund, verder huurt zij alleen Peruanen in om hen van een inkomen te voorzien, en dus geen Nederlandse vrijwilligers. Ze helpen ondervoede kinderen.
Om dit te bekostigen hebben ze naast hun donateurs ook twee hotels en een hacienda, alle opbrengsten gaan direct naar hun kinderrestaurants. Met kerst krijgen alle 500 kinderen nieuwe kleren, dus daarvoor zoeken ze altijd schoentjes en kleding in allerlei maten. Kleding per post ontvangen uit het buitenland werkt niet: veel ‘verdwijnt’ dan, en wat al aankomt, moeten ze veel belasting over betalen.
Lees er meer over op www.ninoshotel.com (vooral over de hotels en de hacienda) en www.stichtingninos.com (vooral over het doel van de stichting en hoe het ontstaan is). Ik ben al een paar keer langs geweest en heb gezien hoe goed werk ze doen.
Die Niños Hacienda is ook leuk om een keer een weekend heen te gaan: luxe huisjes en ik geloof ook een dorm (gedeelde kamer), en je kunt daar mooie ritten maken door de bergen te paard of per fiets, met een gids. Die Hacienda is in Huasao op een half uur van Cusco, Huasao is onder Peruanen een belangrijk en bekend waarzeggersdorp, en verder helemaal niet toeristisch. Ook daar is nu een kinderrestaurant van Niños.
Veel plezier met je cursus en reis. Om de taal goed te leren zou ik je aan raden om eigenlijk zo min mogelijk om te gaan met je mede-cursisten, maar te proberen Peruaanse vrienden te maken en met hen veel te kletsen. En/of te verblijven bij een gastgezin.