Peru- Bolivia 2,5 week rondreizen

Goedemorgen allemaal,

Ik ben Idi (24 jaar) en heb vorige week een ticket geboekt naar Peru via KLM naar Lima van vrijdag 26 sept t/m dinsdag 9 december 2014.
Ik wil daar eerst een Spaanse cursus doen van 4 weken in Cusco (verblijf in gastgezin) en daarna 4 weken vrijwilligers werk (bij een reisbureautje) ook in Cusco (verblijf in studenten residencia).
Dit wil ik doen via de organisatie Don Quijote. Bij hen boek ik ook een overnachting(26-27sept) in Lima + binnenlandse vlucht naar Cusco zodat ik dus op zaterdag 27sept aankom in Cusco om vervolgens op maandag te beginnen met Spaanscursus. Tijdens mijn verblijf in Cusco hoop ik alles al in en rondom Cusco te zien zoals Machu picchu en de heilige valei.
Mijn vriend, moeder(+ 50 jaar) en schoonmoeder(in de 50 en hoge bloeddruk) komen dan rond 17 november ook naar Peru. Zij zullen eerst ook naar Cusco komen en alles moeten zien voordat we nog dik 2 weken doorreizen vanaf Cusco.
Hoelang hebben zij hier voor nodig denken jullie? Is 5 dagen voldoende ivm de hoogte en de hoge bloeddruk van mijn schoonmoeder? Kunnen ze het beste een binnenlandse vlucht nemen of de bus van Lima naar Cusco? Wij willen namelijk zo snel en goedkoop mogelijk reizen.

Ik zag een reisschema waarvan ik dacht dat het wel haalbaar was voor hun drietjes:
Maandag 17 november - Dag 1 – aankomst Lima + overnachting
Dinsdag 18 november - Dag 2 – Lima – Binnenlandse vlucht / bus– Cusco
Woensdag 19 november - Dag 3 – Cuzco
Donderdag 20 november - Dag 4 – (bus / 1.5 uur) Ollantaytambo (Sacred Valley) – Aquas Calientes
Vrijdag 21 november - Dag 5 – Machu Picchu – Cuzco

Daarna willen wij met ze vieren doorreizen naar Bolivia om in ieder geval de zoutvlaktes te bekijken.
Ik heb een reisschema gemaakt:

zaterdag 22 november - Dag 6 - Bus naar Puno
zondag 23 november - Dag 7 - Puno (Lago Titicaca)
maandag 24 november - Dag 8 - door naar copacabana
dinsdag 25 november - Dag 9 - copacabana + isla del sol
woensdag 26 november - Dag 10 - copacabana
donderdag 27 november - Dag 11 - vertrekken met ochtendbus naar La paz
vrijdag 28 november - Dag 12- La Paz (most dangerous bike tour)
zaterdag 29 november - Dag 13 - La Paz (night bus) – Uyuni – Salar de Uyuni tour
zondag 30 november - Dag 14 - Salar de Uyuni tour
maandag 1 december - Dag 15 - Salar de Uyuni tour
dinsdag 2 december - Dag 16 - Salar de Uyuni tour
woensdag 3 december - Dag 17 - Salar de Uyuni tour
donderdag 4 december - Dag 18 – 's morgens bus van uyuni naar potosi
vrijdag 5 december - Dag 19 - zilvermijnen potosi bezoeken
zaterdag 6 december - Dag 20 - terug naar Uyuni
zondag 7 december - Dag 21 - Uyuni – (night bus) – La Paz
maandag 8 december - Dag 22- La paz – by flight – Lima + Lima bekijken
dinsdag 9 december - Dag 23 - depart Lima - 21.00uur

Maar is het haalbaar ook ivm met mijn schoonmoeder der bloeddruk?
Of is het juist te ruim en missen we nog iets?
Wat is het budget waar we aan moeten denken?
Ook las ik dat het handiger is alles daar op locatie te regelen.
Als iemand nog tips heeft hoor ik het graag!

Bedankt, groetjes Idi!

Is dit dan een te ruim opgezet schema?

Alvast bedankt!
Groetjes Idi

Via Wereldwijzer app

1. Je zit in het laagseizoen en geruime tijd in Cusco. Ik zou daarom alles in Cusco regelen.
  2. Ik zou serieus overwegen om in ieder geval je schoonmoeder naar Cusco te laten vliegen. De busreis is behoorlijk zwaar hoor. Zo’n 21 uur en bovendien over hoogtes die beduidend hoger zijn dan Cusco. Je kunt dus onderweg met de bus behoorlijk last van hoogteziekte krijgen.
  3. Vijf tot zeven dagen is genoeg om Cusco / Heilige Vallei / Machu Picchu te doen als er geen trails worden gelopen.
    http://www.hostellima.nl/

Hoe staan je moeder en schoonmoeder tegenover nachtbussen? Hoewel de bussen in Peru beslist niet slecht zijn, reis ik liever overdag dan 's nachts. Ik vind mijn nachtrust belangrijk :wink: (Oei, wat klink ik oud…)

Persoonlijk zou ik eerder van Uyuni naar La Paz vliegen, dan van La Paz naar Lima. Je vliegt dan met een klein vliegtuig (19 man) naar La Paz, en vanuit La Paz gaan er (rechtstreekse) bussen naar Lima.

Bedankt voor de tips! Me schoonmoeder gaat niet meer mee omdat het voor haar gezondheid niet goed is. De dokter gaf dat aan gisteren… Dus dat is wel heel jammer. Maar misschien dat we nu sneller de route kunnen afleggen en vanaf de Uyuni tour ons in Chili kunnen laten afzetten en dan toch ook dat nog mee kunnen pakken!
Word wel ook krap en denk dat we dan van chili terug moeten vliegen naar Lima?

Want hoelang heb je nodig om van San pedro de Atacama terug naar Lima te gaan met bus?

Bedankt weer!
Groet, Idi

Via Wereldwijzer app

Ik ben gezond, redelijk jong, sport een paar keer per week, maar heb altijd wat last van de hoogte. Ik zou al moeite hebben met de huidige route, laat staan als je er meer bij zou doen (en 50+ zou zijn).

Het lijkt me zeker een haalbare route… Hoewel ik niet goed snap waarom je van Potosi opnieuw naar Uyuni zou gaan om daar opnieuw de bus te nemen naar La Paz? Volgens mij heb je zeker bussen die rechtstreeks van Potosi naar La Paz gaan!

Wij hebben twee jaar geleden min of meer eenzelfde rondje gedaan -We begonnen in lima en zijn toen afgezakt naar chili en via de zoutvlakten in bolivia ri sucre - la paz en peru gegaan.
Wij hebben dit in 28 dagen tijd gedaan en heeft ons ongeveer 3500e pp gekost (alles incl).

Wat tips die ik je kan meegeven:

• dit rondje verdient eigenlijk 5-6 weken. Het kan dus sneller, maar het was een erg hoog tempo.
  • arequipa is een aanrader. Prachtig stadje, lekker klimaat!
  • wij hebben vanwege tijd gekozen voor of puno of copacabana. Copacabana was het en vonden we een hele goede keuze met isla del sol. Prachtig!
  • probeer te vliegen; prijzen zijn te doen. Wij hebben sucre- la paz en cusco-lima gedaan met vliegtuig. Let op dat er ook nachtbussen zijn die wat gevaarlijk kunnen zijn. Bijv uyuni-potosi-sucre.
  • wij vonden sucre erg leuk na het koude (maar geweldige) uyuni!

San pedro naar lima kost je zeker een week gok ik, al is het alleen al door de afstanden.

Hoop dat je je er iets aan hebt!

Via Wereldwijzer app