Heeft iemand ervaring om vanuit Belgie rechtstreeks naar Cuzco te vliegen ivb. hoogte ziekte. Indien we 1 nacht in Lima verblijven zou dit de kans verminderen, hoewel Lima ons niet aanspreekt en direckt op Cuzco willen vliegen. Heb optie genomen op vlucht, vandaar…
Het heeft geen zin om in Lima te overnachten want Lima ligt nauwelijks boven zee niveau. Dus het hoogte verschil met Cusco blijf je houden.
http://people.zeelandnet.nl/vaneijs/
Hey Anitalucia,
Ik ben afgelopen zomer vanuit Havana naar Lima gevlogen, daar gewoon een paar nachtelijke uurtjes doorgebracht op 't vliegveld en daarna gelijk doorgevlogen naar Cusco. Zo vroeg in de ochtend was eigenlijk het enige probleem dat het er [in Cusco] stervenskoud was (in vergelijking met Cuba althans) maar van het hoogteverschil heb ik eigenlijk weinig last gehad. De eerste 2 dagen merk je wel dat je sneller buiten adem bent, maar last van hoogteziekte ofzo… Nee.
Aanrader: Cocathee drinken. Gewoon in theezakjes te verkrijgen daar.
Aanrader 2: Toch last van wat hoofdpijn? Asperine en je bent er zo vanaf, na 2 dagen heb je het echt niet meer nodig, dan is je lichaam er al wel aan gewend.
Wanneer gaan jullie?
Mike
Hola,
Dank voor je antwoord, ik denk dat ik de vlucht morgen ga vastleggen en misschien de eerste dag onmiddelijk met taxi naar Pisac ga ligt 500 meter lager en daar 1 of 2 nachten doorbreng slapen slapen dag. En dan maar hopen dat ik geen last krijg. Is Pisac trouwens iets om te overnachten. We vertrekken half september ( nog lang hé) We twijfelen wel of de mp trail gaan boeken. Stel je voor dat we ziek zijn, jammer van het geld. groetjes,
Er vallen echt geen algemene conclusies mee te delen ivm hoogteziekte. Je bent er gevoelig voor of niet. Dat is iets dat je niet op voorhand weet en niet samen hangt met andere kenmerken als conditie of lichaamsbouw. Toen wij de Machu Picchu trek deden waren er twee vrouwen mee die twee dagen ervoor in Cusco waren aangekomen. De ene had totaal niks last en voor de andere was de trektocht verschrikkelijk: overgeven, geen energie, misselijk.
Ik raad je echt wel aan om even te acclimatiseren. Ik zou daarvoor niet per se in Pisac overnachten, Cusco is wel haalbaar als je het er in het begin heel langzaamaan doet. Daar kan je je inspanningen dan wat opbouwen. Er bestaat ook goede preventieve medicatie tegen hoogteziekte (kan even niet op de naam komen). Coca in thee, puur of snoepjes werkt, zoals boven gezegd, ook wel echt. Maar je lichaam laten wennen aan de hoogte is geen luxe. Het zou toch zonde zijn als je door hoogteziekte je MP-trek zou laten vergallen. Veel plezier!
Aan Haasje, weet je of dat al na enkele uren voelt of duurt het eventjes?
Is Pisac iets om te overnachten? Misschien de eerste nacht hier dan doorbrengen.Hoelang is het van de luchthaven Cuzco met taxi en zijn er leuke hostals?
Anitalucia,
ook dat ligt volgens mij helemaal aan de persoon. Dat meisje die op onze tocht last had van hoogteziekte, kreeg de symptomen in elk geval pas tijdens de tweede dag van de trekking. In Cusco zelf had ze helemaal geen last. Volgens mij zal je het vooral snel merken als je inspanningen doet op grote hoogte (zoals de Inca trail lopen bijvoorbeeld
)
In Pisac zijn wij maar één dag geweest, hebben er niet overnacht. Ik geloof dat er wel wat adresjes zijn, maar hiervoor zal je meer info vinden in een reisgids. als je naar Pisac gaat kan je er ineens de markt meepikken. De lokale is klein, maar heel gezellig en de andere op souvenirs gericht, maar daardoor natuurlijk heel toeristisch. Ze hebben er wel mooie dingen.
Zoals ik al eerder zei, volgens mij is het niet echt noodzakelijk om in Pisac te overnachten omdat dat lager ligt. Al kun je het er natuurlijk wel bijnemen als je er sowieso naartoe dacht te gaan. Als je het de eerste dagen in Cusco kalm aan doet lukt het volgens mij ook wel. En veel water drinken en geen koffie en alcohol, helpt ook.
Succes ermee!
Zoals al eerder gezegd zou het niks helpen om in Lima te slapen, dat is ook ongeveer zeeniveau. Zelf vind ik Lima wel een heel boeiende stad met veel mooie dingen, en dat heb ik niet gauw met grote steden in zulke landen. Het historisch centrum is echt de moeite waard.
Behalve dat hoogteziekte per persoon verschilt, verschilt het ook nog eens per keer. Zelf ben ik twee keer (met tussenperiode van 8 jaar) op die grote hoogte geweest.
-
De eerste keer netjes langzaam in hoogte gestegen, eerst een weekje op 2700 meter en toen pas naar 3600+. Maar maandenlang last gehouden van kortademigheid, snel duizelig zijn, heel snel moe bij een steile straat op lopen. Ik dronk wel veel cocathee en water enzo maar ik bleef last houden. Mijn reisgenoot was er na 3 dagen vanaf en had nergens last van.
Bij mij soms ook dat de letters in mijn boek gingen dansen en ik dus niet kon lezen. Maar weer niet zo ernstig dat ik echt moest dalen (ik had geen last van overgeven ofzo). -
Die keer 8 jaar later, vloog ik in 1x vanuit de Braziliaanse jungle (157 meter boven zeeniveau, dus te verwaarlozen) naar Cusco. Eerste dag voelde ik me wat ‘dronken’ en had ik prikogen en was ik erg moe, gewoon veel geslapen en cocathee gedronken. Tweede dag nog wat wazig, derde dag en verdere weken nergens meer last van!
Kortom het is echt niet te voorspellen want zelfs 1 persoon kan dus telkens anders reageren. Plan gewoon geen heftige activiteiten voor die eerste dagen.
In Pisac zijn vast wel hotelletjes. In ieder geval kwam ik er in 2006 het Hotel Royal (of Royal Hotel) tegen waar ik een heel goede professionele massage heb gekregen. Maar ik heb er niet overnacht. Het is maar een uurtje ofzo van Cusco.
Waar ik zelf erg op tegen ben is medicijnen nemen om de symptomen van hoogteziekte te maskeren, bv. aspirine of speciale pillen. Dat is juist gevaarlijk want hoe weet je dan of je lichaam het wel trekt? Je hebt die signalen nodig om te weten of je wel of niet op die hoogte kunt blijven.
Lees er ook eens over in Wikipedia.
De meeste mensen hebben maar een klein beetje last, kunnen gewoon op die hoogte blijven en merken er na 2-3 dagen nauwelijks nog iets van. Dus niet teveel zorgen over maken van tevoren!
Ik heb zelfs een keer geslapen op 4500 meter (1 nachtje in Bolivia tijdens Uyuni-tour), dat was best moeilijk ademen en vooral erg koud. Maar niemand kreeg erge hoogteziekte ofzo.
Veel plezier,
Cécile
Even een snelle reactie op het bericht van Cecilia:
Ik heb inderdaad gezegd dat het een oplossing kan zijn om een asperine in te nemen. Hierbij even ter verduidelijking:
Neem de asperine in voordat je gaat slapen. Verdovende middelen (en daar horen pijnstillers natuurlijk ook bij) zijn nooit echt aan te raden als je van plan bent die dag nog vanalles te gaan doen.
Dus: lijkt je een asperine toch verstandig, doe het dan voordat je gaat slapen, of als je zeker weet dat je die dag verder geen inspannende dingen gaat doen.
Bedankt allemaal!
Vlucht is geboekt
Ga nog overwegen of in pisac de 2 eerste nachten of Cuzco.
Had in gedachten 2 nachten pisac dan door naar olyamtambo en met trein door naar aguas caliente voor de 3de nacht, om 's morgens de mp te zien.
Durf de trail niet boeken, we moesten maar eens ziek zijn zonde van het geld.
Hallo!
Ik begrijp dat alles al geboekt is en veel adviezen zijn ook al gegeven, maar ik schroom niet om toch nog mijn mening te geven;).
Mijn eigen ervaring is dat je, je in principe niet heel erg zorgen hoeft te maken om hoogteziekte, als je gewoon in een goede lichamelijke conditie bent en geen longproblemen hebt. Het is inderdaad wel handig om de eerste dagen rustig aan te doen en altijd naar je lichaam te luisteren en te acclimatiseren, maar dat is al gezegd. En ook coca thee is al genoemd.
Wat Pisac betreft, dat is een plaatsje, een indianendorp eigenlijk, waar overdag vaak toeristen komen, maar waar slechts weinigen overnachten. Het staat vooral bekend om de ruine ter plaatse en de indianenmarkt, en die kun je beiden in een heilige vallei tour vanuit Cuzco bezoeken, in combinatie met Ollantaytambo en anderen. En dan kun je eventueel vanuit Ollantaytambo de trein naar Aguas Calientes nemen, om van daaruit naar Machu Picchu te gaan.
Een trekking is misschien toch wel aan te bevelen, als je tenminste van wandelen houdt, dan is het echt de moeite waard en ik zou me daarvan niet laten weerhouden door de hoogte. En als je niet de officiele Inca trail doet dan is het ook echt niet duur, dus dat lijkt me geen probleem.
Succes ermee en veel plezier natuurlijk!
Hoi AnitaLucia,
Zoals al door meerderen geantwoord: Ik zou me niet zo een zorgen maken om die hoogteziekte. Ik vlieg zelf geregeld naar Cusco vanuit Lima (ben er denk ik wel een 30 keer geweest) maar heb nooit last gehad van de hoogteziekte. Natuurlijk is men de eerste dagen erg vermoeid en zonder veel energie maar hoogteziekte?..nee!
De enige keer dat ik er zelf last van heb gehad was toen ik vanuit Lima direct naar Puno ben gevlogen. Maar Puno ligt dan ook weer op 4000+
Het verschilt een beetje van persoon tot persoon. De één heeft er last van de ander niet.
In Pisac slapen omdat het iets lager zou liggen, lijkt mij NIET nodig. Gewoon twee dagen rustig in Cusco blijven. De eerste dag de Stad Cusco verkennen en de tweede dag wellicht de heilige vallei of de ruïnes van Tipon. Pisac is een klein dorpje waar je in een paar uurtjes wel bent uitgekeken dus om daar 2 dagen te zitten, lijkt mij te veel van het goede!
Mocht je nu echt last krijgen van de hoogteziekte kun je Oxy Shot nemen!
Veel plezier,
CuscoPeru.NL
Ik zou me daarover geen zorgen maken…eerste dagen geen marathon lopen en alles komt goed !In Lima blijven slapen is opzich wel geen slecht idee hoor…om wat uit te rusten en te bekomen van de vlucht…maarja als de dag erna al weer naar de luchthaven moet enzo…ist misschien beter van maar meteen door te vliegen…tis maar een kort vluchtje dan !