Ik begrijp dat een gebruikelijke reis in Peru in Lima begint en dan “tegen de klok in” via Arequipa en Puno gaat en in Cuzco eindigt.
Zijn er mensen die deze route “met de klok mee” doen? Dus in Lima beginnen, maar dan eerst naar Cuzco gaan? Ik ben van plan om dit eind november naar Peru te gaan, en ik wou als eerste naar Cuzco/Machu Pichu omdat het dan minder regent dan bijvoorbeeld in januari/februari (einde van mijn reis).
Ja, dat kan heel goed en er zijn velen die dat doen. Je kunt vanuit Lima met bus of vliegtuig direct naar Cusco. Als je erg laat in Lima aankomt en de volgende ochtend erg vroeg door zou vliegen naar Cusco, dan kan je op het vliegveld een paar uur overnachten. Dat doen nogal wat reizigers. http://people.zeelandnet.nl/vaneijs/
Inderdaad is de route andersom ook populair en vanwege jouw reisdata zeker aan te raden! Meestal wordt de route andersom gedaan om geleidelijker aan de hoogte te wennen. Het is dan ook aan te raden om bij aankomst eerst naar Machu Picchu en de heilige vallei te gaan (want die liggen wat lager) en daarna naar de stad Cusco.
Eens met Donny! Kan prima, alleen vanwege ‘opbouwen in hoogte’ ietsje onhandiger.
Maar ik ben twee keer in Cusco geweest: 1x na langzaam opbouwen en 1x direct heen gevlogen van zeeniveau. Gek genoeg had ik juist de eerste keer best last van de hoogte (al maanden lang, maar niet erg genoeg om het echt hoogteziekte te noemen, maar wel kortademig en sloom enzo, prikogen…), en de 2e keer was het na 2 dagen over. Gewoon veel geslapen, water en thee gedronken, rustig aan gedaan, licht gegeten… en toen ging het goed.
Kortom iedereen reageert anders op hoogte, en zelfs dezelfde persoon reageert niet altijd hetzelfde. Bouw dus genoeg rustdagen in en houd er rekening mee dat je in het ergste geval moet afreizen naar een lager gelegen gebied (het gaat dan om de hoogte waar je slaapt), om het later nogmaals te proberen. Maar ik ken maar weinig verhalen van mensen die het zo erg hadden in Cusco dat ze dat moesten doen.
Het kan natuurlijk prima en met de reisperiode die je gaat kan ik me voorstellen dat je in Cusco minder kans op regen wilt hebben. Ik raad je aan Lima - Cusco te vliegen want de busrit is lang en de wegen niet erg goed.
Wij doen de route ook andersom. Gaan volgende week zaterdag.
We gaan eerst inderdaad naar de MP, zodat we die gehad hebben en daarna lekker de tijd hebben om op ons gemak 3 weken verder te reizen door Peru en Bolivia. Mochten we dan tijd te kort komen dan hebben we dat in ieder geval gezien.
Veel plezier op je reis.
Ga me best doen hier na onze trip wat achter te laten.
Succes met de voorbereidingen. Ga hier deze week maar eens beginnen met spullen bij elkaar rapen, voor we het weten zitten we in het >>>.
we zijn weer terug, en het was in 1 woord geweldig.
Zou nog achter laten of de reis andersom te doen was.
Wij hebben totaal geen last gehad van de hoogte, gewoon de 1ste dag rustig aangedaan. Dit kan natuurlijk per persoon verschillen, zijn ook mensen tegen gekomen die er wel last van hadden en die toch al langer in Peru waren.
Wij hebben dus in de 1ste week ook Machu Picchu bezocht en hebben dit niet ervaren als of we het mooiste al hadden gezien, hebben echt nog een heleboel andere dingen gezien die de moeite waard waren of misschien zelfs wel mooier.
Het Titicacameer vonden we hartstikke leuk om te bezoeken (wilde we overslaan), ook het sandboarden en buggyrijden in de buurt van Ica was wat ons betreft geweldig (nou zijn wij wel fanatieke snowboarders).
Het stadje Ollantaytambo is niet groot, maar zijn leuke/mooie dingen in de buurt te doen en zo is er nog veel en veel meer.
Wij hadden 4 weken en die waren eigenlijk te kort.
Geniet ervan, het is zo weer voorbij. Gelukkig hebben we onze fotoboeken inmiddels binnen, ja boeken, zoveel foto’s dat het er niet in 1 digitale paste.
Ben benieuwd of je inmiddels al weet of je de route inderdaad andersom gaat doen?
Goed om te horen dat jullie er geen last van hadden! Ik heb door omstandigheden mijn reis uitgesteld. Ik zal dus waarschijnlijk in een andere tijd van het jaar gaan, waardoor ik geen last zal hebben van het regenseizoen daar (ik kan dus kiezen of ik de gewone route doe of niet). Maar toch bedankt voor alle reacties hier, misschien dat andere mensen met dezelfde vraag het wel kunnen gebruiken
Ik ga twee keer per jaar naar Cusco. Een 5-tal weken tijdens onze zomer en ook met Kerstmis en Nieuwjaar een 2-tal weken. In het verleden ben ik al meermaals in Cusco geweest in januari of februari en telkens regende het maar dan ook niet meer dan in november of december.
Dit jaar is het regenseizoen in het Andesgebergte een stuk vroeger begonnen dan andere jaren en ik neem aan dat de regio niet elk jaar zal geteisterd worden door overstromingen en overvloedige regenval zoals dit jaar in februari.
Ik vind het leuker om eerst naar andere plaatsen te gaan en geleidelijk aan stijgen door eerst naar Arequipa of zo te gaan. Elk lichaam reageert echter anders op de hoogte. In de twintig jaar die ik er heen ga heb ik nog maar pas een keer of drie écht last gehad van de hoogte.
Cusco kan ook een klimax zijn in iemand’s reis vandaar dat het misschien beter op het einde gedaan wordt maar in feite kunnen beide opties probleemloos verlopen.
Vorig jaar was is behoorlijk ziek toen ik in juli in Cusco aankwam niettegenstaande ik van Arequipa kwam, in december vloog ik Brussel - Madrid - Lima - Cusco en voelde me vanaf het eerste uur in Cusco kiplekker. Je ziet het, met soroche zijn wellicht geen regels.
Mocht je met de bus gaan hoef je zich niet te veel zorgen te maken, de weg is voor 99 % geasfalteerd, er zijn wel drie korte zones met flink wat bochten.
De bus van Nasca naar Cuzco gaat via Puquio, Chalhuanca & Abancay, niet via Ayacucho dus maar er zijn toch ook een aantal bochten verspreid over 3 zones.
Ja klopt …ik had er eigenlijk geen last van…maar er waren meerdere die hun middagmaal terugzagen …!als ik me nie vergis kwamen ze rond met mate…een theetje op basis van cokeblaadjes !!!Om je hoogte gewenning vlotter te laten verlopen.
Beter dan mate de coca is de eerste dagen op hoogte twee maal per dag een espresso drinken en net ervoor of erna een aspirine. Net hetzelfde effect als de Sorojchi Pills.