Ik heb meerdere verslagen gelezen over Peru.
Nu waren wij van plan om te gaan reizen van Lima, Huacachina, Arequipa naar Cuszo, echter lees ik ook veel reisschema’s die gaan van Lima, Huacachina, Cuszo naar Arequipa.
Kan iemand mij vertellen welke route beter is?
Arequipa is op ongeveer 2300m. Cusco op ongeveer 3300m. Als je met de bus gaat dan is er iets voor te zeggen om eerst naar Arequipa te gaan en daar een paar dagen te blijven. Dat is hoog genoeg om daar aan het hoogteverschil te wennen. Als je eerst met de bus naar Cusco gaat dan ga je tijdens die busrit al over even hoge of hogere punten dan die 3300m. van Cusco, zodat je tijdens de busrit al flink last van hoogteziekte kunt krijgen.
Daarnaast kan worden overwogen dat Cusco en Machu Picchu vaak als het hoogtepunt (figuurlijk nu) worden gezien en men geleidelijk daar naar toe wil werken. http://www.hostellima.nl/
Ik heb zowel Arequipa -> Cuzco als Ica -> Cuzco gedaan met de bus en ik vond de rit van Arequipa naar Cuzco een stuk rustiger. De rit van Ica naar Cuzco gaat 2x over een bergpas van boven de 4000m (met veel scherpe bochten). Verschillende mensen werden ziek in de bus (overgeven, niet specifiek hoogte ziekte). De rit van Arequipa naar Cuzco was een stuk rustiger en niemand werd ziek zover ik gezien heb.
Ik zou dus van Arequipa naar Cuzco gaan en terug naar Lima vliegen.
Bedankt voor de tips.
Ik was alleen wel vergeten te vertellen dat we daarna naar Puno gaan.
Als ik jullie tips lees, dan is het raadzaam om dus van Ica, Arequipa, Cuszo, Puno te doen dus.
Ik neem aan dat er niets anders is om door te reizen naar Puno.