Hallo allemaal,
3 weken rondgetrokken en het was helemaal geweldig!
We zijn gestart in Ho Chi Minh (voor de Vietnamezen nog steeds Siagon overigens). Eigenlijk wilde we vanuit Ho Chi Minh gelijk door naar Dalat, bang anders in tijdnood te komen op het eind. We zijn uiteindelijk toch een stukje de Mekong Delta ingegaan, gewoon een tour van een dag geboekt. Die kun je ook voor meerdere dagen boeken. Toen we dus toch al van ons plan waren afgeweken zijn we nog verder naar het Zuiden afgezakt, we hebben toen een binnenlandse vlucht (+/- 50 minuten vliegen) geboekt naar Phu Quoc Island waar we 2 nachten zijn gebleven. Daar raad ik aan om gewoon een scooter te huren en het eiland over te crossen. Ga daar zeker bij de locals een caffe đá (heerlijke ijskoffie) drinken en eet zeker op het marktje in duong dong. En het is inderdaad het bounty eiland zoals gezegd wordt. In het regenseizoen kun je het best naar Sao Beach (naar het zuiden dus) van het eiland.
Vervolgens zijn we teruggevlogen naar Ho Chi Minh om daar de bus te pakken naar Dalat (die bus deed er geloof ik 5 of 6 uur over). Dalat was leuk, maar dan vooral de omgeving. Ook daar weer een scooter gehuurd, maar nu wel met gids omdat we zoveel mogelijk in een dag wilde zien. Wat ook wel gelukt is, maar op het einde van die dag was ik niets meer waard, zo moe. Beter om het in twee dagen te doen. Dalat noemen ze ook wel de Alpen van Vietnam, dus als je daar liefhebber van bent, zeker naar Dalat gaan.
Vervolgens zijn we met de bus naar Nha Trang gegaan, dat heeft +/- 6 uur geduurd. Nha Trang is zo’n beetje het Lloret van Vietnam. Nou ok, niet helemaal maar daar is de boulevard, zijn de cafeetjes en de clubs naast het strand. Overigens wel erg gezellig, veel backpackers. In Nha Trang hebben we vooral gechilled en cocktails gedronken op het strand bij de Sailing Club. Tip voor een hostel in Nha Trang: backpackers house.
Vanuit Nha Trang zijn we naar Hoi An gegaan (+/- 12 uur met de sleeper bus). Tip: neem een dikke beurs mee en doe je tegoed aan de honderden kledingwinkeltjes waar ze je kleding op maat maken. Ik heb daar een winterjas van wol laten maken en een aantal jurken, helemaal op maat en prachtig! Kijk wel voordat je in zee gaat met een winkel even naar wat voor kwaliteit ze hebben, deze verschilt nogal es per winkel. Daarnaast is Hoi An een heel schattig stadje. En eet er gewoon op straat: heerlijk!! (moet zeggen dat ik in heel Vietnam nog nergens slecht heb gegeten en gewoon overal op straat).
Vanuit Hoi An zijn we naar Nimh Binh gegaan (+/- 16 uur met de sleeper bus), dat raad ik niemand aan. Grauw, veel verkeer, en we hebben 2 uur gezocht naar iets om te kunnen eten! In de omgeving van Nimh Binh is het wel leuk om met de scooter rond te crossen, maar blijf vooral niet in Nimh Binh zelf hangen. Vond de mensen er ook niet zo heel aardig, tenminste als ik het vergelijk met de Zuiderlingen. Heb ook het idee dat hoe Noorderlijker je gaat, hoe minder Engels er gesproken wordt.
In Nimh Binh hebben we bij ons hotel een tour geboekt voor Ha Long Bay. We hebben nog even getwijfeld om Sapa te doen, maar als er ook maar iets van vertraging zou zijn dan zouden we onze vlucht terug naar NL missen. Dus hebben we maar veilig gekozen voor Ha Long Bay, en wauw wat was dat mooi! Een nacht op een boot geslapen midden in de baai, zonsondergang gezien daar. En ja het is wel toeristisch als je aan land bent, maar zodra je met de boot gaat zit je nog maar met +/- 10 man op een boot.
Dus tips:
- Huur een scooter! Maar doe dit niet in Ho Chi Minh of Hanoi, dat overleef je niet!
- Eet gewoon op straat, op marktjes etc. Goedkoop, lekker en je ontmoet er veel locals.
- Drink cafe đá, nog lekkerder dan de ijskoffie van de Starbucks hehe
- Pingel, betaal niet als je het geen redelijke prijs vindt.
- Let vooral in Nha Trang goed op je spullen! Mn camera en phone werden er gejat
- Boek een tour bij de honderden reisbureaus in de steden. Ja goed het is allemaal wat touristisch als je pech hebt, maja als je wat wilt zien in korte tijd kom je er toch niet onderuit.
Dit is een zeer compact verhaal, kan er uren over vertellen. Viel daar echt iedere dag van de ene verbazing in de andere. De honderdduizenden scooter en brommers als je aankomt in Ho Chi Minh. Afgezet worden door Riksja rijders. De Cu Chi tunnels waar je ook zelf met een gun kunt schieten als je daar zin in hebt en het Warmuseum waar bijna alleen maar gruwelijke foto’s van verminkte mensen ophangen. Maar ook de schoonheid van het land, de lieve mensen, het heerlijke eten! Ik denk er nog dagelijks met een glimlach aan terug
Als jullie nog wat willen weten, let me know!
Groetjes Inesse