Van Zuid- naar Midden- Amerika

Hallo avonturiers!

In september vertrek ik met mijn vriend richting buanos aires om ons daar 9 maanden te vermaken in zuid- en midden amerika. We willen argentinie, peru, ecuador, bolivia, guatemala en mexico sowieso gaan bezoeken.

Mijn eerste vraag is wat de beste manier is om van zuid- naar midden-amerika te reizen. Ik heb gehoord over een colombiaans eilandje San Andes, waar je vanuit Colombia goedkoop op kunt vliegen om vervolgens te vliegen naar panama, guatemala of andere landen in midden amerika. Dit zou zo’n 150 euro kosten? Is dit de goedkoopste optie of kun je beter met de boot gaan vanaf colombia of venezuala??

Verder lees ik erg weinig over Colombia. Wat zijn jullie ervaringen hierover?? Is het land werkelijk zo gevaarlijk vanwege de guerilla dat je het beter kunt mijden… of zijn er gebieden die wel goed toegankelijk zijn??? Op de ene of andere manier trekt het land me erg… dus ben erg benieuwd naar jullie verhalen.

Hoop van jullie te horen,

groeten,
Anniek

Beste,
Uw idee om van Zuid naar Midden Amerika te trekken is prima. Mijn vraag:" Waarom Brazilië vermijden?" U kan heel eenvoudig van Argentinië via de watervallen van Foz do Iguaçu naar de Pantanal trekken (de mooiste streek uit Zuid Amerika), vervolgens reist u via het binnenland (met oa Brasilia) ofwel via de kust (Sao Paulo, Rio, Salvador, Recife, …) tot Belem. Daar neemt u de passagiersboot tot Manaus. Vanaf hier gaat het met de bus door het Amazonewoud naar Venezuela. Van daaruit verder naar Midden Amerika.
Wat ik over Colombia weet; de guerrila gaat u niet tegenkomen maar loop er zo onopvallend mogelijk. Trek door dit land zo snel mogelijk als u toch beslist langs daar te trekken. De andere landen zijn veel veel veiliger. Tip: trek nooit de aandacht en blijf zoveel mogelijk waar de massa zich bevindt.
Voor tips in een natuurstreek in Zuid Amerika: lees aandachtig mijn site: http://www.bloggen.be/erico
Het zal u van pas komen. Voor info over Brazilië; mail me.
Veel succes.
Eric

San Andres is een klein Colombiaans eilandje dat 100 km. uit de kust van Nicaragua in de Caribische zee ligt. Het is dus inderdaad goedkoop om van dat eilandje naar El Salvador, Nicaragua of Guatemala te vliegen omdat het voor de kust ligt van Nicaragua en niet in de buurt van Colombia. Een prijs van San Andres tot bijvoorbeeld Panama is ongeveer 180 euro (Copa is de enigste die rechtstreeks vliegt naar Panama). Maar om op San Andres zelf te komen heb je al een flinke vlucht nodig vanuit Colombia naar het eiland wat het dan naar mijn idee niet interessant maakt om via San Andres naar Midden-Amerika te vliegen.

Mocht je in Zuid-Amerika zitten, lijkt mij het gemakkelijkste om vanuit Bogota, Cali, Quito of Lima rechtstreeks of naar Panama of naar Costa Rica te vliegen en vanuit daar verder te reizen.

Even net in de prijzenwinkel gesnuffeld: bijvoorbeeld Quito-Panama ± 340 euro, Bogota-Panama ± 200 euro, Bogota of Cali naar Guatemala ± 375 euro. Uit je verhaal maak ik op dat je interesse niet uitgaat naar Nicaragua of Panama en de landen ertussen maar dat je misschien vanuit Zuid-Amerika naar Guatemala wilt vliegen. Ik zou je dan aanraden om vanuit Bolivia of Ecuador met Taca naar Guatemala te vliegen.
Vanuit Colombia kun je niet over land naar Panama vanwege de jungle en het moerasgebied tussen beide landen, een boottocht van Colombia naar Panama zou natuurlijk wel kunnen.
Over Colombia denk ik hetzelfde als Eric. Blijf op de begane paden en het zal wel loslopen. Ik ken iemand die daar al een tijdje woont (is ook een Nederlander) en heeft nog geen enkel probleem gehad om in Colombia te verblijven.