van Vang Vieng naar 4000 Islands door Laos

Hallo allemaal,

in februari wil ik van vang vieng door Laos reizen helemaal naar het zuiden om bij 4000 islands de grens over te steken met cambodja. Wat is de mooiste en beste manier om dit te doen? Zodat ik ook nog wel wat onderweg kan zien en doen. En hoe lang duurt dit ongeveer?

grt.

Jeroen

lees hier http://jolise.reismee.nl/ de verhalen van vooral 6 en 17 december en je krijgt een mooie impressie van wat daar allemaal te doen
je krijgt er ook gelijk zin in :vak02: mooi en bijna uitnodigend geschreven

groet dirk:chin:

de busreis op zich-duurt 4/5 uur tot VTE-overstap (mogelijk naar het ver weg gelegen nieuwe zuidelijke busveld))-dan een lange dag-of snachts-er rijden nu ook sjinese sleeperbussen, tot Pakse, dan next day onward.
Er is onderweg niet echt heel veel te zien of avontuurlijk te beleven. de road is OK, de bussen-als je goed kiest- ook. De wat grotere steden Vientiane=wiengchan en Savannakhet zijn als tussenstop mogelijk,. de meer interessante andere plekken liggen vanaf deze grote baan, dus dat beteknt een side-trip erbij.

bedankt voor de reacties tot dusver, nu lees ik op het reisblog van de desbetreffende persoon dat je het ook zelf op de motor kan afleggen. Is dit goed te doen? Ik heb dit tevens gezien op NGC bij een programma. en kan je dan je motor achterlaten in het zuiden??

hoor het graag van jullie en uit jullie ervaringen.

grt
Jeroen

in de reisblog hebben ze een rondje van een paar dagen gereden op de moter van een paar dagen maar of je hem ook in een andere plaats mag terug brengen dat weet ik niet zal niet makkelijk zijn maar als je de verhuurder zo ver krijgt dat ze je ophalen als je pech hebt kan je daar altijd je band laten leeg lopen :vak02: en mischien kan je ook wel regelen dat ze hem daar bij je komen ophalen

groet dirk :chin:

Eigenlijk is er maar één weg naar het zuiden dus het is eigenlijk heel simpel. Het gaat dus vooral om de vraag hoeveel tijd jij in die reis wilt stoppen en hoeveel stops je onderweg wilt maken. Genoeg prachtige dingen te zien onderweg, bijvoorbeeld de 7km lange rivier door de Konglor grot waar je met een bootje op kunt varen.

Lees maar eens mijn reisblog (met foto’s).
http://www.travelpod.com/travel-blog/cecilia74/6/tpod.html
NB. Ik ben lang niet op alle mooie plekken gestopt, daar had ik geen tijd voor. Maar die waar ik ben gestopt vond ik allemaal erg mooi.

In de Lonely Planet of een andere reisgids vind je alle antwoorden die je zoekt.

Als je het met de motor wilt doen, is er veel info te vinden in de Lonely Planet Laos (waar op letten, en wat er mis kan gaan), en ook op het internet. Ik denk dat je het beste eentje kunt kopen en niet huren. Ik had wel het idee dat het goed te doen is want het is vrij rustig op de wegen en ze rijden relatief voorzichtig, en zoals gezegd is er eigenlijk maar een weg naar et zuiden (met een aantal zijtakken maar die gaan naar Vietnam of lopen dood) dus ik had de indruk dat je niet makkelijk verdwaalt. Ook zijn alle verkeersborden in twee talen / schriften: het krullerige Lao, en Engelse of Franse transcriptie (let op, die verschilt soms van hoe Lonely Planet het noemt, bv. Luang Prabang is dezelfde stad als Louang Prabang, en Ban Kong Lo wordt ook wel Ban Konglor genoemd).
Wel zag je dat grotere vervoermiddelen de brommers en motoren vaak de wag af drukken, het is dus heel normaal dat jij op het randje asfalt of in het zand moet gaan rijden als er bussen of vrachtwagens van achter komen. Het lastigste lijkt mij de regen.

Succes, het is een prachtig land, maar zoals je in mijn blog leest, is Vang Viang nogal vervelend (met wel heel mooie natuur).

Oh ja en bij 4000 eilanden kun je bustickets naar Cambodja kopen. Bijvoorbeeld op Don Khon(e) is het bij Phaka Guesthouse ongeveer 20% goedkoper dan bij andere verkopers in het echte centrum van dat dorpje. Ze regelen dan ook transport van het eiland naar het vasteland, minibusje naar busstation verderop etc. Je betaalt in één keer voor al die losse ritten.

Mooie reis,
Cécile