Ik ben een reis aan het voorbereiden per huurauto door Yucatan en Zuid-Mexico.
Ik lees veel positieve berichten over Oaxaca en het lijkt me leuk ook deze plaats/regio te bezoeken.
Het plan is vanuit Cancun het rondje te maken naar o.a :
Cancun- Chichén Itzá - Mérida - Campeche - Palenque - San Cristobal - Oaxaca en terug via bijvoorbeeld Villahermosa -Chetumal
Nu zie ik bijna geen fly-drives vanuit Cancun die ook Oaxaca in een rondje meenemen.
De enkele die ik gevonden heb hebben wel erg grote reisafstanden voor 1 dag
(Bijvoorbeeld van Tuxtla Gutierrez naar Oaxaca in 10 uur!)
Nu ben ik benieuwd naar ervaringen van mensen die dit traject met een huurauto hebben gedaan.
[ul]
[li]Zijn de afstanden goed te doen?
[/li][li]Zijn het leuke ritten (mooie omgeving)?
[/li][li]Zijn er halverwege leuke plaatsen om te overnachten?
[/li][li]Hoe zit het met de veiligheid?
[/li][/ul]
Alle ervaringen (positief en negatief) zijn meer dan welkom.
Ook tips voor leuke alternatieven om te overnachten in de buurt van Villahermosa zijn welkom.
(Deze plaats wordt op Zoover.nl erg negatief beoordeeld…)
Hoi Karel,
Goed idee, naar Oaxaca! Ik woon er en het is een prachtige stad die veel te weinig bezocht wordt door onze landgenoten :-). De route die je aangeeft ziet er goed uit, afstanden in Yucatan en Chiapas zijn goed te doen. Hou er wel rekening mee dat Chiapas bergachtig is en dat je bijvoorbeeld over de route Palenque-San Cristobal zo’n 6 uur doet vanwege bochtige wegen en heeeel veel ‘topes’ (drempels). Wat betreft de tocht naar Oaxaca: reken inderdaad op zo’n 11 à 12 uur vanuit San Cristobal. Je zou kunnen overnachten in Juchitan of Tehuantepec, ongeveer halverwege de route. Geen hele bijzondere steden maar wel heel Mexicaans en niet toeristisch, dus leuk om een avondje rond te wandelen. Vooral de route vanaf Juchitan naar Oaxaca is prachtig, door de bergachtig cactusland, 6 uur lang slingeren door de bergen… Over de route Oaxaca-Villahermosa kan ik je niet adviseren, heb ik nooit gedaan.
Veiligheid: overdag reizen is prima te doen, mits er niet weer een of andere wegblokkade is van lokale bevolking die protesteert tegen het een of ander. Komt helaas nogal eens voor in de staten Chiapas en Oaxaca, maar wordt vaak ook wel aangekondigd. Je kunt informatie inwinnen bij de lokale toeristeninformatie. 's Nachts reizen kun je in de bergen beter niet doen.
Succes met voorbereiden en als je nog vragen hebt hoor ik het wel!
Saskia
Bedankt voor je reactie.
Ik had in de tussentijd al een wat specifieker reisplan gemaakt (zie hieronder)
Maar ik ben nog een beetje huiverig voor Highway 175.
1 x 7 uur met 1001 bochten door de bergen van Tuxtepec naar Oaxaca!?
1 x 7 uur met 1001 bochten door de bergen van Oaxaca naar Mazunte/Zipolite
Ik vraag me af of ik dan niet teveel aan het autorijden ben!? (ik reis alleen, beetje ‘backpacker-de-luxe-stijl’)
Waarom staat deze op papier zo mooie route door de bergen immers in bijna geen enkel flydrive arrangement?
Dus mocht jij (of iemand anders) ervaring hebben met de Highway 175 en nog adviezen en/of tips hebben dan hoor ik die graag.
Of wanneer iemand leuke adresjes kent voor een overnachtingen in het traject Campeche-Villahermos-Tuxtepec, dan houdt ik me aanbevolen. Google / Booking.com / Tripadvisor / Zoover.nl vind in dit hele traject weinig echt uitnodigende verblijfplaatsen… (Ik ben zelf meer type van de charmante guesthouses dan de 5*-resorts/hotels)
Alvast bedankt!
Ter inspiratie mijn voorlopig reisplan voor eind november-december (voor de zekerheid finishen op einddatum van de maya-kalender
Dag 1 Aankomst Cancun
Dag 2 Cancun - Chichén Itzá
Dag 3 Chichén Itzá- Mérida
Dag 4 Mérida
Dag 5 Mérida – Campeche
Dag 6 Campeche - Villahermosa
Dag 7 Villahermosa - Tuxtepec
Dag 8 Tuxtepec - Oaxaca
Dag 9-10 Oaxaca
Dag 11 Oaxaca- Mazunte/Zipolite
Dag 12 Mazunte/Zipolite
Dag 13 Zipolite – Tehuantepec(of Juchitan)
Dag 14 Tehuantepec-Tuxtla Gutiérrez
Dag 15 Tuxtla Gutiérrez
Dag 16 Tuxtla Gutiérrez- San Cristobal
Dag 17 San Cristobal
Dag 18 San Cristobal- Palenque
Dag 19 Palenque
Dag 20 Palenque -Chetumal
Dag 21 Chetumal- Tulum
Dag 22 Tulum- Cancun
Dag 23 Vlucht home
He Karel,
Ja dat is wel zo in Mexico, als je wat wil zien moet je lange afstanden overbruggen… maar het lijkt mij absoluut de moeite waard! Om die manier voeg je iets extra’s toe aan je reis en Oaxaca is een prachtige staat om doorheen te reizen. Ik heb de highway 175 meerdere malen gereden (niet zelf, maar toch) van Oaxaca naar het strand. Het is inderdaad een weg vol bochten maar het is goed te doen en je kijkt onderweg je ogen uit (kleine dorpjes, inheemse bevolking, prachtige uitzichten). En tegen die tijd heb je al genoeg Mexico-rijervaring opgedaan om je niet gek te laten maken door de idioten die soms top-speed door de bergen racen en inhalen op de onzinnigste momenten. Daar moet je wel beducht op zijn.
Je doet er 6 à 7 uur over. Je zou halverwege kunnen stoppen in San José del Pacifico, een dorpje hoog in de bergen. Ze hebben daar een tentje met lekkere koffie, pizza’s, broodjes, gebak, etc. Alles waar wij buitenlanders van houden!
Het stuk Tuxtepec-Oaxaca heb ik nooit gedaan.
Ik heb ooit in de buurt van Villahermosa gelogeerd in een zg. ‘balneario’, een zwemparadijs voor families waar meestal ook een hotel bij is. Het ligt iets buiten Teapa (op ca. 45 minuten van Villahermosa, in een heel mooi groen bergachtig gebied) en heet Hacienda Los Azufres, zie http://www.haciendalosazufres.com.mx/. Het is een soort spa en het ligt in de middle of nowhere dus misschien niet helemaal wat je zoekt ;-). In Teapa zelf zijn grotten die je kunt bezoeken, Grutas de Coroná.
Wat ook erg mooi schijnt te zijn is de Laguna de Catamaco, vlakbij San Andrés Tuxtla in Veracruz.
Nou succes ermee!
Saskia