Reistijden met de auto in Yacatun &Chiapas?

Wij willen een auto rondreis maken (juli2011),Weet iemand hoelang je per dag er over doet met de auto?

dit is onze route:>>>

Cancun - Chichen Itza - Merida
Merida - Uxmal - Campeche
Campeche - Villahermosa
Villahermosa -Tuxtla Gutierrez - San Cristobal
San Christobal - Palenque
Palenque - Chetumal
Chetumal - Tulum
Tulum - Playa del carmen

Ik moet effe schatten hoe lang ik er in het verleden over heb gedaan:

Cancun - Chichen Itza 2,5 uur
Chichen Itza - Merida 1,5 uur

Merida - Uxmal dik uur
Uxmal - Campeche 2 uur

Campeche - Villahermosa
Villahermosa -Tuxtla Gutierrez - San Cristobal

San Christobal - Palenque 3,5 uur
Palenque - Chetumal kleine 6 uur
Chetumal - Tulum 3 uur
Tulum - Playa del carmen 3 kwartier

De twee grijze route’s ken ik niet uit ervaring, maar zal via de ticketbus site wel redelijk in te schatten zijn :wink:

De meeste trajecten hebben we wel eens onderbroken met een stop, dus neem het niet op de minuut.

1 like

Voor Campeche-Villahermosa zou ik een 5 a 6 uur inschatten, afhankelijk van het aantal stops (je passeert op sommige plaatsen voorbij aantrekkelijke strandrestaurantjes, alsook maagdelijk strand) en ook afhankelijk van de factor geluk. Er zitten in dit traject nl nogal wat kilometers die langs eerder gewone weg lopen, en waar je achter het verkeerde voertuig heel wat tijd kan verliezen. Afstand moet rond de 400km zijn.

Mijn schattingen zijn verder

Cancun-chichen itza ong 2 uur (hoofdzakelijk snelweg, tolweg)
Chichen itza-merida ong 1.5 (nog weinig tolweg, maar de laatste 10 bijna snelweg geworden)

Voor de andere: gewone wegen. Ik denk dat Roberts er niet zover van is. voor uxmal-campeche zijn er wel 2 mogelijkheden. De weg waarlang uxmal ligt verder volgen naar campeche of iets terugkeren (ik denk naar Muna) en de grote weg nemen. Het eerste is rustiger en mooier, het 2de vermoedelijk sneller, maar zoveel zal het ook wel niet schelen.

Langs Villahermosa door chiapas heb ik geen ervaring.

mvg
Thierry

1 like

Je zou de pagina van de SCT kunnen raadplegen: www.sct.gob.mx
De pagina het “traza tu Ruta”,

http://aplicaciones4.sct.gob.mx/sibuac_internet/ControllerUI?action=cmdEscogeRuta

De pagina is wel in het Spaans… . Je kunt ook direct zien wat de kosten zijn van tol en benzine.

Joep

1 like

Ik zie nu dat er ook een Engelstalige versie is.

Joep

1 like

Sinds een paar maanden kun je ook Google maps als routeplanner voor Mexico gebruiken. Komt ook wel redelijk in de buurt qua schatting van hoe lang je er over doet.

1 like

Bedankt Allemaal!
Nu kan ik een beetje inschatten hoelang een autorit duurd.

Zijn Campeche, Villahermosa & Chetumal leuke steden voor een dagje of zijn dit meer overnachtings steden om snel weer te vertrekken?

Groetjes Ron

Villahermosa is allesbehalve hermosa. Het is een drukke “oliestad” waar er nog weinig authentieks overblijft. Het is er heet en vochtig (veel muggen in de streek). Lijkt mij eerder iets voor fanatieke Mexico liefhebbers. Chetumal is niettegenstaande de status van hoofdstad van Quintana Roo een relatief stille stad met voor mij ook weinig uitschieters. Als je van zon en zee houdt kan de omgeving wel best meevallen.
Campeche is een minder grote stad, waarbij de oude binnenstad prachtig gerestaureerd is en alles nog rustig aan gaat. Gezellig, en ik zou er zeker een dagje blijven. Naast het oude fort dat er te bezichtigen is doen zij er ook alles aan om toch nog wat toeristen aan te trekken, bv een piratenboot (als dit nu nog bestaat natuurlijk).

Thierry

1 like

Campeche zeker 1 of 2 dagen blijven die 2 andere steden zou ik over slaan. Ben er vorige week nog geweest in Campeche en zag de piratenboten nog varen.

1 like

Campeche zou ik ook langer blijven dan een dag. Prachtig koloniaal centrum en vergeet Edzna niet.

1 like

Bedankt voor jullie reactie!
Ik was er al bang voor dat Villahermosa & Chetumal niet een bezoek waard zou zijn, deze zitten namelijk in de rondreis van de reisorganisatie die wij geboekt hebben. Ik denk dat ik deze twee plaatsen gebruik om uit te rusten voor de volgende dag.

Vriendelijke groet,

Ron

Chetumal is voor een dag echt niet verkeerd, maar heeft gewoon niet echt toeristische bezienswaardigheden. Een wandeling langs de boulevard en de overdekte markt is best leuk overigens.

Veel plezier!

1 like