Hoi,
Ik heb het voornemen om volgend jaar in januari op vakantie te gaan naar Mexico. Inmiddels ben ik aan het uitzoeken welke route ik graag zou willen nemen. Ik zou graag op Oaxaca vliegen en vanuit daar naar het zuiden rijden: san cristobal, palenque, villahermosa, campeche, merida, cancun en dan denk ik holbox.
Nu ben ik er nog niet uit of ik dit het beste met de auto kan doen of gaan bussen.
Ik ben erg benieuwd hoe het gesteld is met de veiligheid gesteld is in deze regio. Is het veilig genoeg om als twee vrouwen zijde rond te rijden in een auto in deze regio?
Ik heb al de nodige reiservaring. Afgelopen jaar oa naar Nicaragua geweest.
Ik hoor graag of het veilig genoeg is om op eigen houtje te gaan.
Alvast super bedankt voor de reacties.
Op zich is die route prima te doen met bussen. Alleen je bent dan wel iets afhankelijker (op sommige routes rijdt er maar één of enkele bussen per dag) en de ritten duren ook wat langer dan met de auto.
Aan de andere kant hoef je je geen zorgen te maken over de auto, gaten in de weg, overstekend vee, corrupte politie etc.
Daarmee wil ik niet zeggen dat bovenstaande problemen vaak voorkomen (integendeel) maar als je zelf met een auto rijdt moet je natuurlijk wel met de risico’s (ook al zijn ze klein) rekening houden.
De route San Cristobal - Palenque, is geen fijne route om te rijden. Heel erg bergachtig, veel S-bochten, smalle wegen, steile hellingen etc.
Qua veiligheid (criminaliteit) hoef je je niet zo druk te maken. Zorg in ieder geval dat je niet 's nachts gaat rijden om problemen te voorkomen.
Politie is wel iets om rekening mee te houden. Zorg dat al je papieren in orde zijn, verstop je cash ergens in de auto en zorg dat je in je portomonnee max. 400 pesos hebt (= ongeveer 25 euro). Heb je dan de pech dat je staande wordt gehouden door een corrupte agent (of bij een controle punt van de politie) en ze proberen je wat geld uit de zak te kloppen (ze verzinnen dan ter plekke een overtreding: soms heb je te hard gereden, soms zijn de papieren niet in orde) dan kun je ze ‘afkopen’ door ze ter plekke iets te betalen. Uiteraard willen zij een zo hoog mogelijk bedrag maar als je kan laten zien dat je portemonnee verder leeg is nemen ze wel genoegen met die 400 pesos.
Bovenstaand trucje wordt door veel mexicanen toegepast. Ik heb zelf inmiddels meer dan 25,000 km afgelegd in Mexico en heb dit trucje gelukkig slechts één keer hoeven toepassen.
Je zult waarschijnlijk ook controleposten van het leger tegenkomen maar het leger schijnt nauwelijks corrupt te zijn en daar zul je dit trucje niet nodig hebben. Soms willen ze even snel de auto doorzoeken (drugscontrole) maar hier heb ik nog nooit problemen meegemaakt of zelfs over gehoord.
Hola Pandabeer80! Leuk dat je je reis in Oaxaca begint! De route die je wilt gaan doen is prima te doen betreft veiligheid. Met de bus reizen is makkelijk te organiseren en er zijn hier mooie bussen. Met de auto zie en beleef je wel meer, dus dat is wel leuker om te doen! Plan alleen extra reistijd in zodat je overdag reist en niet ´s avonds. In de bergen is vaak geen tel bereik en mocht je auto pech krijgen zal je ´s avonds niet geholpen kunnen worden! In Oaxaca zijn soms ook demonstraties waarbij de mensen van een bepaald dorpje de grote weg kunnen blokkeren om aandacht te krijgen. Niks aan de hand, alleen kan het zijn dat je daardoor wel een paar uur stil staat! Ook zijn er in Oaxaca en Chiapas heel veel topes (drempels) deze kunnen door iedereen aangelegt worden dus zijn soms heel hoog en liggen op onverwachte plekken. Je komt langs allerlei kleine dorpjes en kan overal stoppen om wat te drinken, de mensen zijn heel vriendelijk dus hartikke leuk om te doen! Als ik je nog met andere vragen kan helpen betreft oaxaca en chiapas, hoor ik het graag. veel plezier met het plannen van de vakantie!