Veilig?

Hallo forumleden,

Ik ben nieuw hier en we gaan mogelijk volgend jaar een reis maken per auto vanuit Amerika via Mexico naar andere landen in Midden-Amerika.

Nu lees ik regelmatig afschuwelijke dingen die bendes veroorzaken in Mexico maar zoals gwoonlijk zijn ervaringen van mensen die daar recent zijn geweest of nog wonen veel betrouwbaarder,dus mijn vraag is ,hoe veilig is het om in Mexico met een soort camper rond te trekken en van de natuur te genieten ,dat betekend ook overnachten in diezelfde vrije natuur dus niet altijd op een camping oid.

Bedankt voor de reacties alvast

Tjah, die afschuwelijke dingen die je leest gebeuren met name in het noorden van Mexico (in de grensstreek met de VS). Alhoewel het de afgelopen maanden wel iets rustiger is dan voorheen.
Over het algemeen zijn deze ‘dingen’ (liquidaties, schietpartijen etc) nooit gericht op burgers of toeristen dus in dat opzicht ben je geen doelwit. Maar toch een reden voor veel mensen om het noorden van mexico te ontwijken.

Ik denk persoonlijk dat je tijdens deze reis eerder op zult moeten passen voor overvallers dan voor drugsbendes. Niet zozeer in Mexico maar eerder in landen als Guatamala, Honduras en Nicaragua. Hier worden toeristen helaas nog wel eens van hun bezittingen beroofd (al dan niet met geweld).

Bedankt voor je reactie,Ja die landen staan ook op het programma en vormen ook een probleem,het hele gebied daar eigenlijk, maar het ging mij ook met name om de grensstreek,Mex-VS en mischien de mogelijkheid om dat met meerdere auto’s samen eventueel te doorkruisen.

Ik denk dat je je over de grensovergang zelf geen zorgen hoeft te maken. Er gaan dagelijks duizenden mensen de grens over en er is erg veel beveiliging.
De vraag is, waar steek je de grens over? Ciudad Juarez staat bijvoorbeeld bekend als één van de meest problematische steden…
Ik zelf zou de grensoversteek bij San Diego / Tijuana aanraden. En dan helemaal doorrijden naar het zuiden van het schiereiland Baja California. Prachtige rit en adembenemende landschappen.
In Baja California hebben ze geen last van de drugsbendes dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Je kunt vanuit La Paz het veerpont nemen naar het vasteland en vanuit daar verder zuidwaarts rijden. Sla je eigenlijk in één klap het probleemgebied over.

Ik denk trouwens dat er weinig NLers zijn die ervaringen hebben met het rondtrekken in een camper door Mexico. Amerikanen en Canadezen doen dit echt wel, ik raad je aan om iets te posten in het forum van Tripadvisor.com Gegarandeerd dat je daar goeie tips zult krijgen.

Was eigelijk ook wel het plan ,we komen vanuit Los Angeles dus dat is een logische oversteek,de tip om het schiereiland te nemen ga ik ernstig overwegen,bedankt ik ga ook even op tripadvisor.com kijken.

Baja California is écht heel erg mooi en staat bekend om zijn mooie zonsondergangen. Wij hebben na ons bezoek daar de boot gepakt naar Los Mochis (Topolobampo) en vanuit daar de trein gepakt door de Copper Canyon. Ik weet dat je met de auto reist maar deze treinreis is ook écht mooi en de moeite waard te overwegen.

Dit soort tip’s zijn altijd meegenomen en welkom, daarom ben ik ook op dit forum aangemeld, Copper Canyon is al wel ter sprake gekomen om te bekijken maar nog niet aan gedacht om dat eventueel met de trein te doen, bedankt voor de tip.

Hi Goudhoff,

hier kun je wat foto’s van de Copper Canyon bekijken -> http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=42291

Het is idd een prachtig gebied. Misschien kunnen jullie de camper bij een guesthouse oid in El Fuerte parkeren voor enkele dagen en de reis door de canyon(s) maken.

Hi,

Ik heb je onderwerp net gelezen. Uhm, ik woon in het noorden van het land denk ik, in Nuevo León (Monterrey).
Onveilig is het niet echt, in de zin van dat het geweld dat steeds plaatst vindt is idd bendes tegen elkaar. Dus liquidaties en dergelijke. Dat gebeurt niet tegen de burger, alhoewel men laatst de krant El Norte hebben ´gewaarschuwd´ met een granaat. Blijkbaar hebben ze iets over de bendes gepubliceerd en die hebben een bij het kantoor bezorgd. Er werd ontruimd en later liet men het daar in het pand ontploffen.

Terug op jouw vraag…
Als je de grens oversteekt, kun je wel te maken hebben met overval. Dat houdt alles in. Ik heb op een andere forum gelezen wat er overal in het land kan gebeuren. Maar of je toerist bent of niet, kan dat gebeuren. Ze kunnen het minimum is je mobiele telefoon meenemen tot het maximum je caravan/camper.

Succes en goede reis!