Het plan is ontstaan om over precies een jaar een rondreis te maken over het Amerikaanse continent met de auto (deze kunnen we regelen in Vancouver), namelijk beginnen in Vancouver in februari 2013. Dan via Mexico, Guatamala, Honduras, El Salvador, Nicaragua en Costa Rica rijden we door naar Panama City. Om vervolgens weer terug te rijden en een half jaar later (augustus 2013) weer in Vancouver aan te komen.
Het is nog maar een vaag plan wat zeker nog geconcretiseerd moet worden. Maar ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen, tips en tricks en noem maar op wat we mee kunnen nemen of zeker over na moeten denken.
Paar vragen die ik zo heb zijn bijvoorbeeld:
- Is het mogelijk om met een Canadese auto zo rond te trekken en de grenzen over te steken? Heb je daar speciale papieren voor nodig zoals verzekeringen en dat soort dingen?
- Wat zijn must see’s in Mexico waar we sowieso langs moeten rijden?
- Is er iemand die deze trip of een deel ervan een keer afgelegd heeft? Hoe beviel dat? Wat was leuk en ging goed wat zou je een volgende keer anders doen?
- Hoe is de grens met Mexico-USA en Mexico-Guatamala of Mexico-Belize? Is deze in bepaalde plaatsen veiliger over te steken dan in andere bijvoorbeeld?
- Ideeën voor leuke (goedkope) slaapplaatsen in Mexico?
En noem zo maar op. Ik hoor graag wat jullie van het plan vinden en waarvan jullie denken dat moet niet vergeten worden (zowel qua planning als qua plaatsen die bezocht moeten worden in Mexico).
Zozo, dat is een pittige reis die je gaat maken.
Over de must-see´s in Mexico is het eerst handig om te weten wat jullie interesse´s precies zijn.
Mexico heeft vrij veel te bieden: Bergketens, woestijnen, moerassen, jungle, piramide´s, koloniale steden, bounty-stranden etc etc etc. De ´te bezoeken plaatsen´ hangt dus erg van je eigen interesses af.
Qua grensovergang lijkt het mij het handigst (ik neem aan dat jullie vanuit Vancoucer langs de westkust zuidwaarts rijden) bij San Diego / Tijuana de grens over steken.
Ik raad andere grensovergangen (Arizona, New Mexico en Texas) sterk af omdat je dan door het drugsgebied komt. Dit is zeer onveilig gebied op dit moment.
Een erg mooie route is om het schiereiland Baja California helemaal door te rijden tot aan La Paz.
Hier kun je de ferry pakken naar Los Mochis of Mazatlan en vanuit hier via de koloniale steden Guadelajara, Guanajuato, Queretaro, San Luis Potozi naar Mexico-City rijden.
Vanuit Mexico City heb je meerdere opties, het ligt er ook een beetje aan hoeveel tijd je hebt voordat je in Guatemala wilt zijn. Oaxaca is een leuke stad en in Chiapas heb je naast San Cristobal en Palenque nog tal van opties in de jungle. Aan de pacifische kust zijn badplaatsen als Puerto Escondido en Huatulco aanraders. Het schiereiland Yucatan heeft vele toeristische trekpleisters (Cancun, Playa del Carmen, Tulum, Cozumel, Isla Mujeres en de piramide´s Chitzen Itza en Coba) en een leuke koloniale stad is Merida.
1 like
Andere grensovergangen zijn ook prima te doen, alleen die van Juarez zou ik vermijden. De rest kun je prima zonder problemen overdag oversteken. Als je tegen eind van de middag/in de avond bij de grens aankomt zou ik wel wachten en overnachten in de VS en de volgende ochtend pas de grens oversteken want dan kun je die gebieden wel beter vermijden maar meer ivm roofovervallen op mexicanen die in de VS aankopen hebben gedaan.
1 like
Hoi Floor,
buiten de genoemde tips wil ik je graag het gebied tussen Los Mochis en Chihuahua willen aanbevelen. Hier ligt het prachtige gebied Barrancas del Cobre, welke ook bekend is vanwege z’n mooie treinroute. Mocht je vanuit Baja naar Los Mochis komen met het veer, dan kun je met de auto volgens mij tot aan El Fuerte (of iets verder), maar is de reis verder per trein te doen. Ga je niet via Baja, dan kun je via Cuauhtemoc of Chihuahua naar Creel, waar het gebied begint. Vanuit Creel kun je een groot deel van de canyon(s) bezoeken. Hier een klein verslagje van mij over dit gebied http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=42291
Met de auto langs de kust naar het zuiden is zeker mooi, maar het binnenland is ook geweldig. Mexico is zeer veelzijdig, maar dat zal je snel zien
Voordeel is dat jullie heen en terug rijden, dus twee verschillende trajecten kunnen rijden.
Veel succes!
Ps: bij Panama heb ik je ook een antwoord geschreven 
1 like