Het plan is ontstaan om over precies een jaar een rondreis te maken over het Amerikaanse continent met de auto (deze kunnen we regelen in Vancouver), namelijk beginnen in Vancouver in februari 2013. Dan via Mexico, Guatamala, Honduras, El Salvador, Nicaragua en Costa Rica rijden we door naar Panama City. Om vervolgens weer terug te rijden en een half jaar later (augustus 2013) weer in Vancouver aan te komen.
Het is nog maar een vaag plan wat zeker nog geconcretiseerd moet worden. Maar ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen, tips en tricks en noem maar op wat we mee kunnen nemen of zeker over na moeten denken.
Paar vragen die ik zo heb zijn bijvoorbeeld:
Is het mogelijk om met een Canadese auto zo rond te trekken en de grenzen over te steken? Heb je daar speciale papieren voor nodig zoals verzekeringen en dat soort dingen?
Wat zijn must see’s in Guatamala waar we sowieso langs moeten rijden?
Is er iemand die deze trip of een deel ervan een keer afgelegd heeft? Hoe beviel dat? Wat was leuk en ging goed wat zou je een volgende keer anders doen?
Hoe zijn de grenzen met Mexico, El Salvador en Honduras? Is deze in bepaalde plaatsen veiliger over te steken dan in andere bijvoorbeeld?
Ideeën voor leuke (goedkope) slaapplaatsen in west Guatalama?
En noem zo maar op. Ik hoor graag wat jullie van het plan vinden en waarvan jullie denken dat moet niet vergeten worden (zowel qua planning als qua plaatsen die bezocht moeten worden in Guatamala).
Klinkt leuk om een half jaar met de auto rond te reizen. Zelf woon ik since kort in Guatemala. We hebben pas een auto gehuurd hier. Hiermee mochten we niet de grens over naar Mexico en Belize maar wel naar Honduras en El Salvador. Ik zou het eerst bij de verhuur maatschappij navragen.
Als het niet kan is het misschien beter om een auto te kopen. Dan moet je wel elke keer als je een land uit gaat bij de grens aantonen dat je de auto niet verkocht hebt. Dat is schijnbaar wel een gedoe. Ik heb ooit een website gezien die je ook eens moet bekijken over mensen die de wereld over reizen met de auto http://www.landcruising.nl , informatie, autopapieren. Zij hebben een soort verzekering die het makkelijker maakt (www.adac.de).
Ik heb er zelf geen ervaring mee.
Je vraagt over een hotel in west Guatemala. Als je iets zoekt in Quetzaltenango dan is casa renaissance een goede optie.
Wat je niet moet missen in Guatemala is lago Atitlan. Dat is een kratermeer met daaromheen 3 vulkanen. Semuc champey is super mooi. Als je de maya cultuur leuk vind is Tikal een optie.
Veel succes en plezier met de voorbereiding:dag:.
Ik ben vorig jaar van Vancouver naar ushuaia getrokken (wel wat landen overgeslagen onderweg) maar ik vraag me af of dat makkelijk is met eenzelfde auto want ik heb gehoord dat het niet simpel is om die grenzen over te komen en het lastig verzekeren is. Amerika en Canada zijn heerlijk om te rijden maar vanaf Mexico is het niet simpel meer, ik zelf heb vanaf Mexico altijd een van de vele aanwezige bussen genomen.
En over Noord-Mexico heb ik ook weinig goede verhalen gehoord ivm veiligheid.
In guatemala vond ik Antigua een leuk stadje met een fantastisch wandeling op een vulkaan die je zeker niet mag overslaan!