Veiligheidsmaatregelen

<span style=‘font-family:Arial’>Vraag: Hoe kun je veilig rondreizen in Guatemala, Honduras, Mexico en Belize. Wat is handig om mee te nemen. Hoe kun je het beste alles 'verstoppen’en/ of vervoeren. Is bijvoorbeeld pepperspray daar te koop en handig (ik noem maar wat). Ik ben namelijk blond en heb vernomen dat het momenteel niet erg veilig is, zeker in Guatemala. We gaan er ook vanuit dat we 1x berooft worden. Dus, alle tips zijn welkom!!

Bedankt! Misschien redt jou tip mijn leven. :slight_smile:

Willeke.</span>

Heb zelf veel rondgereisd in Mexico en Peru en nog nooit beroofd. Peru was wel 2 jaar geleden en weet niet hoe de huidige situatie is. Woon en werk nu zelf in Mexico en heb nog nooit iets mee gemaakt hier op dit gebied. Moet natuurlijk altijd voorzichtig zijn. Heb veel slechte verhalen gehoord over Mexico City maar daar ook zelf nooit wat mee gemaakt. Wel uit voorzorg maatregelen niet snachts in Mexico City weg geweest. Verder toen ik in Lima, Peru was adviseerde de familie waar ik op bezoek was, om een taxi tenemen met een wat oudere bestuurder, niet voor in zitten maar altijd achterin en oplettend zijn welke route ze nemen.

Voor de stad waar ik woon, Guadalajara Mexico is bijvoorbeeld bekend dat je snachts niet in de hoeren buurt moet rond hangen maar heb ik toch niets te zoeken dus op zich geen probleem.

Verder had ik in Mexico city een broekzak aan de binnenkant van mijn broek waar ik mijn geld en papieren had. Verder wordt er vaak geadviseert een copy te maken van je paspoort en altijd de nummers op schrijven van noodnummers voor pinpassen of creditcards dat indien je beroofd wordt deze gelijk kunt blokkeren.

Verder heb ik nare verhalen gehoord over dat mensen je kidnappen indien je een pinpas hebt. Ze willen je nummer hebben en om er voor te zorgen dat je deze niet blokkeerd gijzelen ze je voor een tijdje. Zijn alleen verhalen. Wil je zeker niet bang maken. Nogmaals heb zelf nog nooit wat mee gemaakt maar het is beter op de hoogte te zijn.

Verder was toen ik op reis was in Mexico van een vriend van mij zijn pinpas gekopieerd. Gebeurde op een slinkse wijze. Iemand attendeerde hem er op dat je je pas door een aparaatje moest halen dat op de deur gemonteerd was dat toegang gaf tot de pinautomaat. Achteraf bleek dat hij dit zelf gemonteerd had op de deur en hiermee een kopie had gemaakt van zijn pas. Blijkbaar heeft iemand mee gekeken toen hij zijn nummer in typte. Dus nooit je pinpas afgeven.

Controleer dus regelmatig de saldo via internet. Wij merkte het gelijk de volgende dag via internet. Hij heeft al het geld via de verzekering terug gekregen.

Oke hoop je hiermee wat info te hebben gegeven. Verder als laatste raad ik je aan als je alleen bent contact te zoeken met andere reiziggers en kijken of ze de zelfde plannen hebben zodat je samen kunt gaan. In hostals zijn er altijd wel mensen die de zelfde kant op gaan.

Groeten,

Wouter