Mijn vriend en ik zitten erover na te denken om in augustus naar Brazilie te gaan. We zijn individuele reizigers en zullen dus gaan backpacken. Na vorige jaren Azie, nu dus wellicht een keer naar Brazilie.
Tijdens onze vorige vakanties zijn we ook altijd in het regenseizoen gegaan. Helaas zitten we aan de maand augustus vast, dus krijg je dat ook al snel.
In Azie hebben we daarnaast erg veel gereisd! Fijn om veel te zien, maar nu willen we toch eigenlijk iets meer zon, zee en strand, iets meer levendigheid en iets minder tijdsdruk en km. We zijn daarnaast ook wel echte natuur liefhebbers (zowel flora als fauna)!
We zitten er daarom over na te denken om aan te vliegen op Salvador en terug via Natal. Langs de kust dus omhoog te reizen en daar alle leuke kustplaatsjes aan te doen.
Brazilie is uiteraard immens groot en we kunnen ons dan ook geen goede voorstelling maken van de afstanden. We dachten daarom dat dit, hoewel een erg klein stuk van Brazilie, wellicht een leuke route is voor ons. Hieronder enkele vragen waarop we wat antwoorden hopen te krijgen, zodat we verder kunnen met onze orientatie:
Is deze regio geschikt in augustus qua weer?
Is deze route goed te doen in pakweg 2,5 week? Of is het juist weinig?
Het kan ook zijn dat we ervoor kiezen om op 1 van beiden zowel aan te vliegen als terug te vliegen, dat hangt van de ticketprijzen af. Nadeel vonden wij dat als we langs de kust omhoog of omlaag reizen, je dan dezelfde route weer terug moet naar of Natal of Salvador…
Welke aanvlieghaven is dan aan te raden als we er 1 kiezen, rekening houdend met onze wensen: Natal of Salvador? Iemand dan nog leuke tips/plaatsjes van wat we niet mogen missen?
Heeft iemand nog tips voor het zoeken naar goedkope vluchten/routes? Ik vind de ticketprijzen nu behoorlijk hoog als ik zoek op deze periode.
Zijn er goede OV mogelijkheden in deze regio’s?
Wat is gemiddeld de prijs van een 2 persoonskamer met eigen badkamer?
Ik lees daarnaast tegenstrijdige berichten over de prijzen van consumeren. Wel of niet duur? We houden wel van een pilsje of cocktailtje 's avonds haha.
Laten we even proberen jullie op weg te zetten met enkele zaken.
het weer hier in augustus kan behoorlijk regenachtig zijn maar niet noodzakelijk, vorig jaar bvb hadden we amper enkele dagen regen max uurtje per dag hier in Salvador, het jaar voorheen hebben we ergens een dikke week quasi continu tropische douches gekregen
hangt er vanaf hoe jullie reizen, te voet langs de stranden levert wel mega mooie plaatjes op langs de cocoskust van Bahia, als je verder bussen neemt van stad naar stad lukt het wel, voor puur uitgebreid genieten kan je natuurlijk wel meer tijd gebruiken (steden als Salvador, Recife e.d. moet je toch enkele dagjes voor reserveren als je de cultuur wilt opsnuiven)
Salvador kan je naar Europa vliegen, Natal (denk ik !) dat je eerst via Sao Paulo of Salvador moet
pousada’s geen probleem, campings zijn heel dun bezaaid
reken tussen 100 en 200R$
eet je mee met locals kan je dagschotelen voor enkele euro’s, als het chique moet zijn dan ben je (veel) meer kwijt
Wellicht kun je contact opnemen met Arke/Flybrazil en een pakketreis boeken naar Natal, waarvan je enkele dagen een hotel boekt en de andere dagen openlaat zodat jullie kunnen rondtrekken. Dit kan goedkoper uitkomen dan een lijnvlucht boeken.
Of met Condor richting Salvador? Of US Airways?
Idd als je met de locals meedoet: simpel ontbijt, warme hoofdmaaltijd als lunch en iets kleins ´s avonds, braziliaans bier en caipirinha´s voor de borrel…dan kun je voor 20 euro pppd lekker eten en drinken. Wil je ´s middags een broodje en ´s avonds luxe uit eten, dan kom je makkelijk op 40 euro pppd.
Bedankt voor de reacties! Wellicht dat het toch een pakketreis wordt naar Natal Ponta Negra. Dat is pakweg 250 euro duurder dan alleen de vlucht…Natal is juist toch wel goed qua weer in augustus? Verder lezen we ook weer tegenstrijdige berichten over Natal: van gezelllig tot weinig te beleven, tot mooie stranden en vieze, lelijke stranden…
.Is het leuk genoeg voor 3 weken, ervan uitgaande dat we natuurlijk regelmatig de hort op gaan (bv naar pipa, excursies, andere stranden etc)? Is er 's avonds wel genoeg te doen?
Nou, een pakketreis naar Natal was in verhouding goedkoper dan een losse vlucht, of een losse vlucht met een gedeelte hotel.
Toch willen we dat niet. Is toch nog ruim boven ons budget en dat geeft ons dan niet zoveel ruimte om nog rond te trekken, wat in de praktijk zal betekenen dat we toch in Natal in dat hotel blijven, omdat dat dan al betaal is. Geen optie voor ons.
Na even zoeken vond ik een fantastisch ticket: Amsterdam- stopover New York - Rio voor 751 euro p.p. Een stuk goedkoper dan Natal dus. Aangezien we ook nog heel graag naar New York willen en dit normaal wel aan de prijs is, vonden we dit de perfecte combinatie.
In Rio is het alleen winter in augustus toch? Toch zijn er verschillende websites die aangeven dat dat wel de beste reistijd voor Rio is, ook geen regenseizoen. Is het dan alleen wel strandweer in augustus? Want dat willen we toch wel! Als het 's avonds wat afkoelt is niet zo erg.
Al even wat andere plaatsen opgezocht om buiten Rio om te bezoeken en ik kwam op:
Ilha Grande
Cabo Frio
Buzios
Paraty
Arraial do Cabo
Ubatuba
Trindade
Genoeg keuze lijkt me, maar heeft iemand nog andere toevoegingen of echt een must see uit dit lijstje?
Is het niet zo dat we in augustus beter ten noorden van Rio kunnen trekken ipv ten zuiden ivm het weer? Het lijkt me dat hoe zuidelijker je gaat, hoe kouder het wordt? Zo heel ver zullen we niet van Rio weggaan ivm de tijd die we hebben, maar ik weet niet zo goed, ivm de grootte van het land, wanneer klimaatverandering merkbaar wordt.
Ik weet niet precies hoe het weer in Rio is in augustus. Ik woon in het binnenland van Brazilie en hier zijn winters juist vaak warmer dan zomers. Maar voor Brazilianen is het koud in augustus in Rio! Ik denk dat Nederlanders hier geen probleem mee zullen hebben. In principe kun je dus zeker naar het strand. Aanvulling op je lijst: Petropolis. Wat Trindade daar doet weet ik niet. Trindade (dichtbij Goiania waar ik woon) is een bedevaartplaats, maar biedt geen enkele touristische attractie, zeker niet als de eeuwige hemelse vader niet speciaal in het zonnetje wordt gezet- elk jaar Juni)
Kun je me vertellen waar je je NewYorkstopover hebt gevonden? Welke maatschappij. Ik heb dit enkele jaren terug met United en met Delta gedaan (vliegen via de USA), maar de laatste 3 jaar heb ik deze aanbiedingen niet meer gezien.
Bedankt voor de reactie. Ik las hier op t forum dat Trindade (naast Rio) werd aangeraden ivm heerlijk strand. Misschien zijn er meerdere plaatsen met dezelfde naam?
Ik heb dit ticket gevonden via ebookers, ook met Delta.
Petropolis heb ik opgeschreven!
Nu nog hopen dat iemand me exact kan vertellen hoe het weer over het algemeen in augustus is. Hoewel ik misschien ook maar uit moet gaan van al die verschillende sites die zeggen dat dat de beste reistijd is…
En afgelopen augustus was het mooi weer, maar het is net zo veranderlijk als NL. Overdag heb ik het trouwens nooit onder de 18 graden meegemaakt volgens mij. En dan is 18 graden wel een uitzondering.
Dat ziet er goed uit! Maar weet jij misschien Saywhat, of we misschien beter ten noorden van Rio kunnen trekken? Of kunnen we ook wel ten zuiden van Rio? Hoe zuidelijker hoe kouder toch, of moet je daarvoor nog veel zuidelijker zijn?