Van Porto naar Lissabon

Mijn vriend en ik willen in aug. 2009 twee weken rondreizen in Portugal. Ik heb al een beetje op internet zitten snuffelen en er zijn wel een aantal dingen die we graag willen zien:

  • Porto
  • Coimbra
  • Lissabon
  • Park Douro Internacional
  • Park Serra de Estrela

Zijn er onderweg ook nog mooie kustplaatsen? Geen toeristische stad, maar een mooie kustlijn die we bijv. met de auto kunnen rijden? Hoe zit het met campings in Portugal, lopen we een groot risico op volle campings tussen Porto en Lissabon in augustus?
Kan iemand mij ook vertellen wat het aantal km’s is tussen Porto en Lissabon? En als er iemand is die al ooit een rondreis in dit gebied gemaakt heeft, dan hoor ik graag nog wat tips!

Groeten,

Wendie

ik heb nooit die reis gemaakt dat jullie van plan zijn om te doen.ik kan je wel vertellen dat portugal een geweldig land is!Neem ook genoeg dagen voor lissabon de tijd.echt een geweldige stad!Nu je daar toch bent kan ik je sintra ook van harte aanbevelen!
verder geen ervaringen met campings,want zelf zaten we in een plaatsje buiten lissabon.porto staat zeker nog op onze verlanglijstje!

Hallo, ik ben net terug van een reis van Porto naar Lissabon.
Wij hebben gevlogen met Ryanair tot Porto, daar een auto gehuurd en een trip gemaakt tot Lissabon.
Onze eerste dag was Porto.
Voor mij persoonlijk een beetje tegengevallen. Misschien zijn we niet in op de juist plaatsen geweest. Wat wel indrukwekkend was, was de brug over de Douro. We reden er met de auto over en dat was zo mooi dat we aan de overkant de auto geparkeerd hebben en te voet zijn teruggelopen.
Daarna zijn we doorgereden naar Figueira Da Foz. Een mooi plaatsje aan de kust. Van daar naar Peniche, waar we in een dorpje vlak buiten Peniche een hotel hadden geboekt. Daar was het echt prachtig! Mooie kustlijn, hoge golven. Als je van rust houd moet je zeker daar zijn.
Van daar zijn we naar Cabo da Roca gereden, het punt van Europa dat het diepst in de zee ligt. We zijn er naar toe gereden via Sintra. Een prachtige plaats met veel natuur en mooie pittorske gebouwen. Ook het kasteel van Pena is de moeite waard om te bezoeken.
Cabo da Roca is ook prachtig om te wandelen en te genieten van het uitzicht over de zee en de machtige golven.
Van daar richting Lissabon door Cascais. Dat was ook indrukwekkend. Rostachtige kustlijn. Met hier en daar een camping. Voor de rest van ons traject heb ik niet veel campings gezien. Maar eerlijk gezegd niet op gelet omdat wij steeds van hotel naar hotel gingen.
En dan Lissabon! De mooiste stad van de wereld voor mij! Voor ons was het de tweede keer.
Het is een stad die je langzaamaan bekoort. En je moet het WILLEN zien. En als je het ziet dan ben je verkocht. :slight_smile: Mooie plekjes, zoals de Bairro Alto, die aan het heropleven is. Alfama met de kleine straatjes en fado restaurants. Het is een belevenis maar het eten is eigenlijk niet aan te raden. Echt toeristisch en nogal vettig. Ga liever eens eten in een hip restaurant in de Bairro Alto waar jonge Lisbonners zelf ook gaan. Vanaf de Elevador Santa justa heb je een mooi zicht over de stad en het mooiste is het uitzicht vanaf Castelo Sao Jorge. Als Lissabon je daar niet kan bekoren zal ze je nooit bekoren. Maak ook eens een trip met een “barco” (boot) over de taag.
Van Lissabon zijn we terug naar Porto gereden met tussenstop in Coimbra. Ook een heel mooi stadje.
De route is ongeveer 360 km. En je rijd door heuvels en dennnenbossen.
Echt de moeite waard!
Als je nog meer vragen hebt ben ik steeds bereid je te helpen.
Voor ons was het in elk geval een geweldige reis!
Rika

kan niet anders zeggen dat dat ik het er helemaal mee eens ben!!!als je eenmaal bent geweest,kom je zeker terug!!!

Super bedankt tot nu toe! Echt goeie tips, hebben we zeker wat aan.
Weet je toevallig of die nationale parken die ik ook had genoemd in mijn eerste berichtje een beetje op de weg liggen tussen de plaatsen die je in je berichtje genoemd hebt?

Groeten Wendie

Hallo Wendie,
Het park Douro ken ik helaas niet, dus daar kan ik je niets over vertellen.
Het park Serra de Estrela ligt toch wel een beetje uit de richting als je de route Porto/ Lissabon wil aanhouden. Ik ben er nooit geweest maar het schijnt wel de moeite waard te zijn.
Zeker als je van wandelen houdt. Maar aangezien jullie twee weken uittrekken om rond te reizen, heb je wel tijd om van de route af te wijken en Serra de Estrela te bezoeken.
Als je nog meer praktische tips of andere tips wil, mag je me gerust mailen.
Alles ivm Portugal doe ik met plezier. :slight_smile:

Hallo Wendie, nog effe iets vergeten…Op mijn facebook staan enkele foto’s van onze reis.
Als je zelf ook een facebook hebt kan je me toevoegen. Mijn naam voluit is Rika Maris.
Je kan natuurlijk ook altijd zelf een facebook aanmaken als je er geen zou hebben, dan kunnen we ook op die manier een beetje contact houden over jullie reisplannen.
Groetjes,
Rika

Beste Wen_Erik,

Twee weken Potugal kan je vergeten, wil je iets van portugal zien, trek dan maar rustig 3-4 weken uit, je zult niet teleurgesteld worden! Deze tijd kan je je makkelijk vermaken, er is echt heel veel te beleven , cultuur en natuur; je zult verbaasd zijn.

Hierbij een top-tien afvinklijstje en koop een Guide Michelin!

Porto
Praca Rebeira - Plaza de Batalha – Café Majestic – Rua Catherina – Estação de São Bento - San Fransiscokerk – Torre do Clerigos - Brug van Eiffel

Coimbra: Universiteit Biblotheek & Kapel -trappen af - Sé Velha - Porta al Medina

FATIMA Het Portugese Lourdes
BATALHA klooster
ALCOBACA klooster
NAZARÉ pitoresque strandplaatsje
OBIDOS leuk vrouwenplaatsje

LISSABON / Belem: zie alle gidsen
Fundacao Calouste Gulbenkian
Vasca da Gamabrug - Cabo Espichel - aanrader
Via Serra d’Arabida naar Setubal (Kerk) prachtige rit - Troia!

Veel plezier. Bruin van Soestduinen

Hoi, Goed plan hoor, portugal is geweldig. Ik ben zelf net met mijn partner hond en kat naar midden portugal geemigreerd en hier een kleine bed&breakfast en boerencamping begonnen! Het is hier erg paradijselijk, op autorijdafstand van Coimbra en een grote aanrader is TOMAR, echt het mooiste klooster dat ik ooit gezien heb, moeten jullie zeker zien! De kust is in de zomer erg druk, daar kun je op rekenen, het binnenland valt wel mee, maar het is altijd slim om van tevoren al te bedenken waar je wilt gaan kamperen en dan even te reserveren. Kijk voor ons plekje op onze website www.quintadafonte.nl
en mocht je vragen hebben, dan hoor ik het graag. Je kunt me mailen op [EMAIL=“camping@quintadafonte.nl”]camping@quintadafonte.nl en op [EMAIL=“l.schieving@hetnet.nl”]l.schieving@hetnet.nl
Ik hoop jullie te mogen ontvangen op ons mooie plekje, het is ideaal om na een paar dagen stad wat van de natuur en de rust te genieten, vlakbij is een heel mooi en rustig stuwmeer waar je lekker kan zwemmen en de plekjes liggen allemaal aan het heldere beekje met hangmatten.
Groet, Liedewij
Quinta da Fonte, Figueiro dos Vinhos, Portugal

Hoi,

Nu ik heb afgelopen zomer ook een rondreis Noord Portugal gedaan (rondje Lissabon-Lissabon) en moet zeggen super. De meeste zaken zijn hierboven al genoemd, maar wil nog twee plaatsen toevoegen: Sintra (super plek) en het nationaal park Arrabida (20 km ten zuiden van Lissabon). Tevens bezoek in Lissabon een Fado avond en ga niet naar zo’n toeristisch evenement maar ga op zoek naar een klein barretje in de wijk Alfaima. Super avond.

Veel plezier

Groet Karin

Zelf hebben we 2 weken met tent en (huur)auto rondgetrokken. Portugal leent zich daar ontzettend goed voor. Een aantal standaard die-moet-je-gezien-punten zijn hierboven al genoemd. Ik zou daar graag nog de volgende aan toevoegen.
Serra de Estrela is mooi, maar zeker niet het mooste park dat Portugal heeft (en ook een beetje uit de richting als je van Porto naar Lisboa rijd) Het park Peneda Geres langs de Spaanse grens (een uur rijden vanaf Porto) is dichter bij en echt fantastisch mooi. Zeker als je er wilt wandelen, daarnaast is het nog net iets authentieker dan Estrela. De Portugese equivalent van natuurmonumenten heeft wandelingen uitgezet en deze zijn gratis te verkrijgen in een aantal omliggende dorpjes.
Op de terug (of heen-)weg kun je ook nog langs de stad Braga: een heel mooie universiteitsstad.

Daarnaast is Luso (van het mineraalwater) ten noorden van Coimbra ook de moeite waard. Een klein spa-oort op een betovernd mooie berg die ooit als kloostertuin dienst deed. Er is ook een prima camping in de buurt.

Als je van Archeologie houdt, moet je langs Conimbriga. Daar worden nog steeds Romeinse villa’s en andere overblijfsleen blootgelegd. Erg mooi, al dat mozaiek.

Over mooie kustlijnen gsproken. Ten noorden van Lisboa ligt het kleine vissersplaatsje Ericeira. Prachtig mooie haven, kleine restaurantjes en gezellig klein centrum. Zoek ook het naastgelegen Mafra op. Daar staat een gigantisch groot en indrukwekkend buitenpaleis van de eerdere koningen van Portugal. Ook het ‘tapada de Mafra’ is mooi. Er staat een enorm grote muur om het voormalig jachtgebied, zodat het lang beschermd is geweest. Je vind er dan ook de oorspronkelijke flora en fauna van Portugal. (Vermijd het treintje, ga er zelf op uit met een gids)

Al met al een supermooi land. Veel plezier.

dag mensen!
wij zijn van plan om binnenkort ook naar portugal te gaan… naar penafiel. een 35tal km van porto. iemand suggesties waar we goedkoop een auto kunnen huren voor gans ons verblijf en mensen die mooie plaatsjes weten in de omgeving van porto mogen altijd iets laten weten… het mag in een straal van 100 a 150 km zijn eventueel…
alvast bedankt!

Wij huren altijd via AutoEurope. Dat is een broker (geen verhuurbedrijf dus) die de prijzen van de bekende autoverhuurbedrijven vergelijkt en er de goedkoopste uithaalt. De prijzen verschillen van week tot week.
Gewoon even in de gaten houden, of je inschrijven op de nieuwsbrief.
www.autoeurope.be of www.autoeurope.nl

Dagdag,

Wij raden onze gasten aan voor een auto eens te kijken op : http://reizen.kelkoo.nl/c-172301-autoverhuur.html.

Enkele aanraders voor de vakantie zijn:

  • Coimbra
  • Guimaraes
  • Braga (met Bom Jesus)
  • Porto
  • Kust (Vila do Conde)
  • Viana do Castelo
  • Parque Peneda Geres
  • Douro (rij er langs de rivier!!!, echt een aanrader)

Voor meer info zou je evt eens op onze website kunnen kijken : http://www.borboletanomonte.eu/linksnl.html, 02 Portugal Tourist Info
Indien je nog vragen hebt hoor ik het graag :slight_smile:

Groetjes vanuit het hoge noorden van Portugal

Rob

1 like

Rob,

bedankt voor de info… tof van je!
als we daar een auto huren, moeten we die op voorhand reserveren en betalen? kunnen we die op de luchthaven in porto afhalen en daarna daar ook weer achter laten dan?
en kan je dat cash betalen? want veel autoverhuurbedrijven aanvaarden alleen visa en dat hebben we niet…

alvast bedankt voor de hulp!!

Om een auto te huren moet je sowieso een creditcard kunnen voorleggen. Deze dient als waarborg voor als je iets voorhebt met de wagen. Sommige verhuurbedrijven aanvaarden ook cash als waarborg, maar hou dan wel rekening met een forse som (tot 1000 euro).

Dagdag

Ik meen dat er een autoverhuurbedrijf in Porto is waarbij je zonder creditcard een auto kunt huren. Ben er nu achteraan :slight_smile:

Indien ik meer weet laat ik het wel weten.

Groetjes uit Noord Portugal

Rob

dat zou interressant zijn… wij hebben namelijk geen creditcard…
alvast fel bedankt!

groetjes anja

Dagdag

Heb kunnen achterhalen waar je een auto kunt huren zonder creditcard. Het is mogelijk bij ‘Sunny Cars’ (http://www.sunnycars.nl/NL/nl/booking.html)))
Denk er echter aan dat je wel het hele bedrag vooruit moet betalen!

Groetjes uit Noord Portugal

Rob
Guesthouse ‘Borboleta no Monte’
www.borboletanomonte.eu

een hele dikke merci!!

groetjes!