14 dagen portugal

He,

In augustus wil ik samen met een vriend twee weekjes in Portugal vakantie vieren. Het plan is als volgt:

Eerst een paar dagen Porto, dan auto huren en langzaam afzakken naar het zuiden tot aan Lissabon, auto inleveren en nog een aantal dagen genieten in Lissabon. Naast Porto en Lissabon willen we vooral ook mooie natuur zien en een aantal leuke kustplaatsjes voor een paar stranddagen.

Wij kennen nog niet al te veel van Portugal en ik vertrouw j dus hebben een aantal vragen:

• hoeveel dagen raden jullie aan voor de twee steden Porto en Lissabon?
  • wat raden jullie aan buiten Porto en Lissabon?
  • We willen slapen in hostels, air bnb. Af en toe zelf wat koken misschien, maar voornamelijk uiteten denk ik. Op wat voor een budget zouden we moeten rekenen denken jullie? (excl. de eventuele autohuur)
  • Kennen jullie een goede en goedkope website om ongeveer een weekje een auto te huren?

Alvast bedankt

Laatst in Porto gebruik geboekt via Sunnycars. Goed bevallen. Geen gedoe of extra kosten bij het ophalen van de auto, alles netjes op papier.

Wel even rekening houden dat er ter plaatse door het verhuurbedrijf tegen de 1300 euro op je creditcard wordt geblokkeerd, dit is je eigen risico bij schade. Mocht er schade zijn betaald Sunnycars je dit bedrag weer terug dus je loopt geen risico. (Dit staat op de site van Sunnycars uitgelegd.)

Kan ze je aanbevelen.

Wij zaten wat ten zuiden van Porto, voor 15 euro pp uitgebreid gegeten en gedronken, geen idee wat het elders kost maar vond het niet duur.

Autohuur
Auto Jardím vonden wij een zeer betrouwbare autoverhuurder. Wij huren wel altijd via een broker, en meestal is dit AutoEurope omdat je bij Sunnycars pas na het afsluiten van het contract weet van welk bedrijf je een auto gaat krijgen. Via een broker huren is meestal goedkoper dan rechtstreeks bij het autoverhuurbedrijf. Goed vergelijken wat verzekering betreft en hou er rekening mee dat je waarschijnlijk een drop-off fee zal moeten betalen als je in een andere locatie de auto terug inlevert.

Aan zee
Tussen Porto en Lissabon heb je Nazaré, een leuk ouderwets stadje met een mooi breed zandstrand en gezellige eethuisjes.
Ten westen van Lissabon, bij Cascais, heb je het mooie brede strand van Praia Grande do Guincho. Veel windsurfers daar, maar dé plek bij uitstek om te wakeboarden/surfen is Peniche (of Baleal). Deze liggen weer iets noordelijker (tussen Nazaré en Cascais).

Hoe lang
Aangezien Porto mijn favoriete stad is in Portugal zou ik er zeker vijf nachten doorbrengen. Wij zijn er één keer vijf nachten geweest en nadien nog eens drie nachten en ik wil heel graag nog een keer terug. Ga dan ook zeker een dag de Dourovallei rijden (wijngaarden op de terrasvormige hellingen, zo ver het oog reikt). Vrienden van ons hebben op een wijnlandgoed in Pinhão (Dourovallei) gelogeerd en zij vonden het helemaal geweldig.
Lissabon zijn we maar één dag geweest. Ik denk dat je daar ook wel een dag of drie voor mag uittrekken.
Mooie natuur vind je vooral in de natuurparken, zoals Serra da Estrela, maar dat is vrees ik een beetje uit de richting. Serras d’Aire e Candeeiros zou nog wel kunnen. Ligt niet zo heel ver van Lissabon.

Prijzen
Het is nu alweer drie jaar geleden, maar wij aten er echt heel goedkoop. Ik herinner me in Porto (aan het strand in Matosinhos) nog een superverse gegrilde dorade met aardappelen en groenten voor 7 euro. Zoals Theiz ook al schreef: voor 15 euro heb je daar heel lekker en veel gegeten!

Olá!
Wat een heerlijk vooruitzicht, en een goede keuze hebben jullie gemaakt!
andere plaatsjes die leuk zijn om te bezoeken tussen Porto en Lissabon ( het zijn er zo veel) zijn :

• Aveiro, ook wel het Venetie van noord Portugal genoemd, hele leuke stad aan het strand, veel te zien en te doen, en je kunt er heerlijk eten.
  • São Jacinto en Torreira heerlijke stranden, mooie natuur en relatief rustig.
  • Coimbra, ligt in het binnenland, maar wat een geweldige stad! Een van de oudste univerisiteiten van de wereld is hier, het is een bruisende stad met veel geschiedenis, heerlijk eten, echt een aanrader.

en zo kan ik nog wel even doorgaan, maar dit zijn tips voor wat noordelijke plekken.
Ik heb veel tips voor Porto die ik jullie kan mailen indien gewenst?

Heel veel plezier met de voorbereiding!

Abraço,
sofia