14 dagen Portugal (Lissabon + Algarve)

Hallo,

In juli maken mijn vriend en ik een reis naar Portugal.
We hebben dit redelijk laat beslist en hebben nog niet echt een plan.
Wat weten we al:
We vliegen naar Lissabon en zouden daar een dag of 3-4 blijven, daarna willen we doorreizen naar de Algarve (11-10 dagen)
Wat is de beste manier (auto huren, trein, …)? Welke mooie plaatsen mogen we zeker niet missen? Goeie adresjes? Must-do’s of must-sees?
Onze terugvlucht hebben we vanuit Faro.
Alle tips om er een fantastische reis van te maken zijn welkom!

Bedankt! :slight_smile:

H​oi hoi,

In Lissabon is een auto, net zoals in de meeste grote wereldsteden, eerder tot last. Maar in Algarve komt ie prima van pas. In Lissabon proberen wij altijd een hotel bij Parque (Eduardo VII) te krijgen omdat we dat 't mooiste uitzichtpunt van de stad vinden, maar het is moeilijk kiezen omdat er wel meer mooie uitzichtheuvels zijn. Algarve zou ik 2-3 plaatsen aan of niet te ver van de zee kiezen en vandaaruit tochtjes maken, o.a. met auto naar wandelgebied of mooie strandjes. Zelf alleen paar nachten in een golfhotel daar gezeten dus kan geen detailadvies geven, anderen hopelijk wel.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Olá!
Misschien laat gekozen, maar wel goed gekozen :). Een auto is inderdaad een goed idee, in het centrum is zoals Erik hier boven zegt eeder tot een last. Tenzij je een appartement/ hotel boekt met garage.
Hieronder mijn tips voor Lissabon :

•      Torre de Belem, erg mooi gelegen aan de rivier de Taag ( O Tejo in het Portugees), een mooie herinnering aan de glorie dagen van de Portugese scheepvaart, staat op de UNESCO werelderfgoedlijst!

•      De Mosteiro dos Jeronimos , een klooster uit de 16de eeuw, dit is echt fantastisch zowel van binnen als van buiten, echt een must see. Het is rond de € 14,- pp.   

( gratis op zondag) Vlakbij de Torre de Belem.

•      Een leuke buurt om te verkennen is de Bairro Alto, heel jong heel veel nachtleven, het is wel zeer toeristisch. En s´avonds een beetje een gekkenhuis. Het is ook niet de beste plek om naar een Fado avond te gaan door de drukte. Alhoewel je er goede Fado huizen. 

•      Vooral de volksbuurt Alfama is leuk, indien je van een Fado avond wilt genieten, dan ken ik hier een leuk klein restaurantje, met goede prijzen en goede Fado muziek : “  O Botec da Fá”. Alfama is dé volksbuurt van Lissabon, hier is de Fado geboren.

•      Verder moet je echt naar de pastelaria waar de beroemde Pasteis de Belem worden gemaakt ( of Pastel de Nata) dit is het meest beroemde taartje van Portugal en hier worden zonder enige twijfel de lekkerste gemaakt! Neem er niet maar 1, maar ten minste 2.Dit is echt een ervaring, het is naast het Mosteiro dos Jeronimos. Tip, er staan buiten altijd zeer lange rijen, ga niet via de hoofdingang maar via de zij ingang naar binnen, ga zitten aan een tafeltje dan wordt je veel sneller geholpen dan aan de balie. Je kunt gewoon naar binnen lopen hier staan nooit rijen, de rijen die je buiten ziet staan zijn voor de bali de take-out.

•      Lissabon is gebouwd tussen 7 heuvels, op elk van deze heuvels heb je een Miradouro, een uitkijk punt, bezoek er ten minste een. Je hebt een fantastisch uitzicht over de stad en de Taag. Ik vindt de Miradouro da Graça een van de mooiste!

•      Uiteraard zijn er nog veel meer mooie dingen om te zien! Maar het is onmogelijk om alles te zien natuurlijk. Loop lekker door het centrum heen, loop ook langs het Estação do Rossio, een prachtig treinstation de buitenkant aan de binnenkant is niets te zien .

•      Als je de gelegenheid hebt om buiten Lissabon te gaan, is de stad Sintra echt een droom! Een prachtig stadje vlakbij mooie stranden gevult met kastelen, paleisen en herenhuizen. Vele schrijvers hebben hier in de 19de eeuw een tijdje geleefd zoals, Eça de Quiros, Hans Christiaan Andersen en Lord Byron. Mijn favoriet qua paleizen is de : Quinta da Regaleira, super mooie tuinen en paleis heeft veel te maken met de Portugese vrijmetselarij.....

Qua stranden in deze buurt gaat mijn favoriet uit naar Praia das Maças ( het strand van de appels) heeft verder niets met appels te maken naar mijn weten! Mooi, relatief rustig vooral veel locals en makkelijk toegang tot de zee.

In de Algarve,
De kant van Tavira, is prachtig veel rustiger en minder engelse ( alhoewel dat heel moeilijk te vermijden is in de Algarve…) mijn favourite stranden zijn:

• Praia da Falesia en Praia da Oura
  • Indien jullie tijd hebben,rij dan door naar het puntje in Sagres. Prachtige plek vol met zeevaartgeschiedenis.

Volgende vakantie Noord Portugal doen?
Porto en de Douro vallei waar de Port wijn vandaan komt is ontzettend mooi, beide staan op de UNESCO werelderfgoed lijst ( Lissabon niet :biggrin:)

Abraço e boa viagem!
Sofia