rondreis Algarve & Lissabon: weet u een toffe route?

Hallo,

als Portugalleek wend ik mij tot jullie allen! :dag:
Wij willen deze zomer (juli) met zn tweeën richting Portugal voor een tiental dagen en daar een auto huren om onze eigen weg te gaan.
We zouden wsl vliegen op Faro, via Algarve richting Lissabon, daar enkele dagen en dan nr Porto om vandaar terug te keren.
budgetvriendelijke Tips, Do’s, Don’ts welkom!!!

Wij hebben het vorig jaar in omgekeerde richting gedaan: wij vlogen op Porto, zijn daar 3 nachten gebleven [Porto uitgebreid bezocht incl. portproeverijen, en een dag de Douro vallei gereden], dan via een tussenstop in Aveiro doorgereisd naar Sintra waar we 5 nachten gebleven zijn [vrijwel alle paleizen en tuinen in en rondom Sintra bezocht, een halve dag aan het strand van Cascais doorgebracht en een dag met de trein naar Lissabon], dan verder doorgereisd naar Cabanas de Tavira in de Algarve voor een deugddoende strandvakantie van 10 dagen [ook de hele Algarve kust gereden en wat plaatsen bezocht in het binnenland], en dan zijn wij via Coimbra (1 nacht) weer terug gereden naar Porto voor onze terugvlucht. One-way tickets vinden wij namelijk veel te duur.

Zondag vertrekken wij weer naar Portugal. Wij viegen weer naar en van Porto en doen dan Braga (3 nachten), Obidos (3 nachten), Evora (3 nachten), ons geliefde Cabanas de Tavira (9 nachten), en de laatste 2 nachten in Porto.

Wij vonden Porto heel leuk, hoewel er nogal wat leegstand en zichtbare armoe is. Lissabon idem, maar persoonlijk vond ik de stad veel te chaotisch en te druk. Was blij dat we 's avonds terug konden naar onze rustige B&B in Sintra. Aveiro zou ik rustig overslaan, vond ik niet veel aan. Coimbra vond ik ook niet bijzonder, maar ik denk dat we daar in het verkeerde stadsdeel rondgelopen hebben. Ik hoef er in ieder geval niet meer terug. Sintra is heel mooi met al zijn paleizen en tuinen. Wel een beetje uitgestorven 's avonds helaas.

1 like

Wat leuk om te lezen Amboseli.Veel van wat jij heb gedaan hebben wij ongeveer ook gedaan.Alleen niet met de auto.
Ik vond Porto ook erg leuk!Heb er een toptijd gehad.Wij waren een week in Porto.En vandaar ook uitstapjes gemaakt.Aveiro vonden wij wel heel leuk.Met die speciale bootjes meegevaren(ze noemen het ook wel het Venetie van Portugal),de schattige felgekleurde visserhuisjes.Ook zijn we die dag naar Costa Nova geweest.Strandplaatje met hele leuke gestreepte vakantiehuisjes.Braga vonden wij ook leuk,zeker het plein(met de fonteinen en de prachtige gebouwen op de achtergrond(super foto),maar we gingen vooral voor Bom Jesus(aanrader!)
Guimareas zijn we ook geweest,echt een middeleeuws stadje.Bij Aveiro,Braga,Guimareas zijn we geweeest als dagtochtjes.
Lissabon is een super leuke stad!Heeft me hart gestolen.En Sintra ben ik verliefd op,maar ik hou ontzettend van kastelen.En allemaal zijn ze leuk en compleet anders.Pena het meest bekend(disneyachtig)maar Monserate en Quinta de Regaleira(geweldige tuin,indiana jones gevoel)helemaal leuk!
Cascais is ook een leuk plaatsje,vandaar zijn Sintra en Lissabon ook super goed bereikbaar.
Coimbra en Evora schijnen allebei wel de moeite waard te zijn,de universteiten geloof ik,maar daar zijn wij nog niet geweest.
Algarve zijn we ook geweest,maar dat is alweer wat langer geleden.
Veel plezier!!!

Dank je wel Mikkie. Gaat zeker lukken!
Vanuit Braga willen wij ook Guimaraes bezoeken, en als het weer het toelaat Viana do Castelo. En Bom Jesus uiteraard.
Dank voor de tip over Costa Nova. Ziet er erg leuk uit! Dat gaan we doen als we onderweg zijn naar Obidos. Vanuit Obidos willen we ook een dag naar Tomar en Batalha, eventueel nog Santarem. En naar de surfers gaan kijken in Peniche.
Evora vind ik wat moeilijker om daguitstapjes te verzinnen. We zien het wel als we daar zijn.

Heel mooi is via Evora langs Reguengos de Monsaraz en vandaar de Rio **Guadiana volgen tot de monding in Algarve.
Langs wondermooie dorpjes : Monsaraz, Mourao, Moura, Pias, Serpa, Mértola, Alcoutim, Odeleite, Castro Marim en Monte Gordo.
Het ene is al mooier dan het andere maar het zijn allemaal pareltjes met een ongekende gastronomie.
**

1 like

Dank je JaB.
Castro Marim en Montegordo kennen we al van voorgaande jaren. We zijn wel van plan om niet via de A2 naar het zuiden te rijden maar over de N2. Ik heb het eens berekend langs de dorpen die jij noemt en dat is niet eens zo’n grote omweg. We zouden dan wel minstens 2 uren langer onderweg zijn. Ik weet niet of we daar nog zin in zullen hebben. We hebben dan tenslotte al 10 dagen redelijk wat kilometers gedaan. Ik hou het wel in het achterhoofd.

Hallo,

al bedankt voor jullie fijne reacties!
Wat wij ons nog afvroegen terwijl we keken voor autoverhuur:
kiezen we best een wagen met benzine- of dieselmotor?
We zouden op 10 dagen tijd van zuid naar noord rijden om een idee te geven…
Tips voor goedkope maatschappijen?

thx!

gr,

Sofie :cheer:

Hi Zofie,

Wij rijden nu met een dieselwagen (Peugeot 207 SW) omdat we ook veel kilometers doen (van noord naar zuid en terug). Prijzen van diesel draaien hier rond de 1,46 euro per liter - benzine 1,70. Tanken bij een supermakt (Intermarché of zo) is een stuk goedkoper.

Wij hebben gehuurd via een broker. Deze keer is dat AutoEurope, voorgaande jaren Sunny Cars. Als je via deze brokers huurt kan je een all in formule kiezen waarin alle verzekeringen (ook je franchise) inbegrepen zijn. Onze auto is van Europcar. Bij AutoEurope kan je de leverancier kiezen, bij Sunny Cars niet.

Wij zijn nu 8 dagen weg en hebben al Braga, Guimarães, Obidos, Nazaré, Tomar en Costa Nova (heel erg leuk!!) gedaan. Zijn nu in Evora, wat een schitterende stad is. We genieten, maar dat was waarschijnlijk al wel duidelijk …

leuk amboseli,dat jullie nu onderweg zijn!lekker van genieten en leuk he costa nova!
zofie het duurt nog even maar alvast veel plezier!

Zofie, nog even dit meegeven: in Portugal zijn er op de tolwegen vrij veel trajecten elektronische tol. Dwz dat er geen hokjes staan waar een mannetje in zit aan wie je kan betalen. Je rijdt dan onder een soort scanner en je nummerplaat wordt gescand. Zeer vervelend voor toeristen in een huurwagen want de huurwagens zijn (nog) niet uitgerust met de elektronische chip. Daarom moet je binnen de 5 dagen in een postkantoor je tol gaan betalen (kan overal in het land) door opgave van je nummerplaat. Je bent pas ten vroegste 48u na de doorgang door zo’n ‘portagem eletrónico’ geregistreerd, dus het heeft geen zin de volgende dag al te gaan betalen.

Google even op ‘tripadvisor electronic toll’ en je vind hierover tal van onderwerpen.

Nee, je hebt 2 mogelijkheden: of door de elektronische tol die eigenlijk voor taxi’s en bussen bedoeld is die een chip aan boord hebben of gewoon aanschuiven in de rij.

Ik vrees dat je een jaar achter loopt. De hele A22 (van de westelijke naar de oostelijke Algarve) is uitsluitend elektronische tol. Dwz geen speciale rijen voor wagens/bussen met een chip maar een soort stellage waar je onderdoor rijdt en die je nummerplaat scant. Deze snelweg was vorig jaar nog gratis. Ook op de A13, A23, A25, A28, … zijn er hele stukken uitsluitend elektronische tol. We hebben ze vorige week gereden, dus ik weet echt wel waarover ik praat. En het einde is nog niet in zicht want de bemande tol (met hokjes) gaat stilaan overal afgeschaft worden. Geen probleem als de verhuurbedrijven hun wagens uitrusten met een chip maar zover zijn ze duidelijk nog niet.
Zie ook hier: Sobre Portugal Info Útil | www.visitportugal.com

Een jaar geleden was er nog bemande tol, in de omgeving van Lissabon dan. De taxi ging dan altijd door de elektronische tol.

Hier wat info mbt de electronische tolpoortjes indien je in een niet-portugese auto rijdt:
http://www.estradas.pt/portagensestrangeiros

Met een beetje geluk heeft je autoverhuurbedrijf reeds de kastjes ingebouwd.

Groetjes en veel plezier in Portugal

Hi Zofie,

Heb afgelopen februari een soortgelijke trip gemaakt, waarbij we begonnen met drie dagen Lissabon. Ik weet niet hoeveel dagen je daarvoor uit wilt trekken, maar ik vond Lissabon erg de moeite waard: heerlijke, ‘‘jonge’’ sfeer. Mijn favoriete plek: de mirador, het uitkijkpunt over de stad. Hangt een Vondelpark-achtig sfeertje (incl. marihuana, haha) maar echt heel leuk om daar even te relaxen en over de stad uit te kijken! Echter is er op het gebied van bezienswaardigheden minder te zien dan in pak 'm beet Parijs, al hangt dit natuurlijk ook af van je museum-en-kerken-etc-liefde! Ik zou zeggen: ga 2 dagen in een leuk hotelletje/b&b en proef lekker de sfeer. (Café Tati op de Rua Ribeira Nova is erg aan te raden om iets te eten!)

Wij vertrekken vanuit Lissabon naar het zuiden. In tegenstelling tot wat in de reisboekjes staat vond ik Loulé niet de moeite waard: de fameuze markthal stelt weinig voor. Sagrés, het meest zuidelijke puntje van Europa, ook genoemd in alle boekjes, was heerlijk met mooi weer. Verwacht echter niet een bruisende stad: er is weinig te doen behalve surfen.

Silves, het oude moslimbolwerk, was erg schattig en, vond ik, wél de moeite waard om een bezoekje te brengen. Mooi klein oud stadje, met oude stadsmuur.

Heb geen ervaring met Porto, maar hoop dat je hier iets aan hebt!

Oh, en met die tolwegen! Wij hebben nooit meer iets gehoord, ondanks het feit dat de autoverhuurorganisatie het zou verrekenen… geen wonder, die crisis daar :wink:

De Mirador als uitkijkpunt over de stad? Dan ben je nog nooit op de Cristo Rei geweest, dan beleef je pas wat!

Vorig jaar heb ik oudejaar gevierd in Albufeira, een aanrader, gezellige en betaalbare restaurants, concert en vuurwerk op het strand en heel leuke sfeer. Daarom wil ik dit jaar graag terug naar de Algarve en dit keer oudejaar vieren in de regio van Portimao, heeft iemand hier ervaring mee? Tips zijn welkom! Bedankt