Wij zitten eraan te denken om volgend jaar maart naar Thailand en Cambodja te gaan. Het idee is om in Bangkok te beginnen, vandaar naar Siem Reap. Door naar Phnum Penh en dan weer terug naar Thailand. Nu heb ik al veel informatie kunnen vinden over de eerste routes… maar ik kan niks vinden over de reis van Phnum Penh naar Thailand. Heeft iemand hier ervaring mee? Kunnen we bijvoorbeeld naar de kust van Cambodja doorreizen en van daar met de boot? En waar komen we dan uit en wat zijn ongeveer de kosten daarvan? Ik wil liever niet van Phnum Pehn terug naar Bangkok, als het niet nodig is. Zou dan graag nog andere stukken van Thailand willen zien. Het liefst met een mooi strand om relaxed de vakantie te eindigen ![]()
Dat is wel lastig wat je nu vraagt van phnom Phenh naar bangkok kun je dus vliegen maar Airasia. Dan zou je van Bangkok weer kunnen vliegen naar een eiland in het zuiden.
Cambodja heeft ook kust dat is sihanoukville maar ik vond dat niet zo heel erg de moeite waard.
Over de grond zou je van Phom Phenh naar Siem Reap kunnen en dan van Siem Reap naar de grens van Thailand en dan met de trein of bus terug naar Bangkok.
gr van Moira
Je kan alles met de bus doen…maar dat is alleen een hobbelig avontuurtje ![]()
ja of met de taxi maar dat kost gelijk een stuk meer wij betaalde voor het ritje siem reap naar de grens van Thailand boipet 25 us dollar.
gr van Moira
Ik heb deze route ook afgelegd op mijn reis dit jaar.
Van Phnom Penh naar Bangkok ben ik gevlogen, ticket kost $50,- en met een uurtje ben je er. Vanuit bangkok ben ik naar het zuiden gegaan, maar je kunt natuurlijk alle kanten op.
Bedankt voor jullie tips! We zijn er nog niet helemaal uit. Maar we nemen jullie tips zeker mee! Wat viel er tegen aan Sihanoukville, Moira? Wij hebben maar 3 weken vakantie. Ik vraag me dus ook af, of het de moeite waard is om in Cambodja nog naar de kust af te reizen…of dat we die tijd beter kunnen besteden aan de Thaise kust.
Ik ben misschien wel verpest hoor ik vond het strand nogal vies en het bedelen is heel erg vervelend.
Ik vind de stranden in Thailand veel schoner en niet last van verkoop door kinderen. Verder vond ik Phu Quoc in Vietnam veel mooier en schoner. Ik zelf zou eerder lekker naar de Thaise kust gaan zoals Phi Phi.
gr van Moira
je kan ook van pp naar bangkok met de bus als je niet wilt vliegen.
en je kunt bij trang wel de grens oversteken dus moet je ook van cambodja op die manier terug kunnen naar thailand. en dan kun je lekker naar de eilanden koh samet of koh chang gaan.
ik lees in de lp dat een ticket van krong koh khong naar sihanoukville 600 baht kost of 15 $ PP.
Bedankt voor de tip. Had ondertussen ook de LP besteld. Daar las ik ook in dat je van Trang naar Sihanoukville kan met de boot. Dus leek mij idd ook logisch dat je dan ook terug zou kunnen… Ik vind de route kiezen zo moeilijk!! Probleem is dat we maar 3 weken hebben. Eerst een paar dagen Bangkok en dan een paar dagen Siem Reap willen wij zeker. Het leek mij handig of vandaar naar PP te gaan, naar de kust en dan idd met bootje weer naar Thailand en laatste ± 5 dagen aan een mooi strand te liggen. Maar als Sihanoukville niet echt de moeite waard is, is het sneller om vanuit PP eerst terug te vliegen. Of eventueel PP ook over slaan en vanuit Siem Reap alvast terug. Dan hebben we meer tijd om Thailand te verkennen. Moeilijk om te kiezen…:S
ik heb toch ook van veel mensen gehoord dat sikhanoukville wel leuk/mooi is hoor. en pp overslaan ja dat zou ook kunnen. pp is indrukwekkend en dan vooral killing fields en de voormalige gevangenis, het is een keus die je moet maken.
Sihanoukville is ook wel oke maar ik vind de stranden best vies en dat bedelen vond ik niet zo heel fijn. Verder vond ik het zeewater ook niet supermooi. Ik hou persoonlijk erg van helderblauwe zee en witte stranden ik vond dat je op Sihanoukville niet echt kan vinden.
gr van Moira
Als jullie die keus hebben tussen Thais strand en Cambodjaans strand (Sihanoukville), zou ik absoluut voor de Thaise variant gaan!
De Thaise stranden zijn gewoon erg mooi. Daar kan Sihanoukville absoluut niet aan tippen!
@ Moira.
Betreft het bedelen. De mensen zijn straatarm in Cambodja. Als je daar naartoe gaat om te backpacken zul je moeten accepteren dat die mensen meer van je willen dan een goed gesprek. En geef ze eens ongelijk.
Deze mensen en kinderen hebben mij een onvergetelijke tijd gegeven in Sihanoukville, je moet er alleen wel voor open staan!
ik sta er best voor open en wij doen er juist heel veel aan alleen op het strand vind ik het persoonlijk gewoon vervelend. Wij geven deze kinderen altijd eten in plaats van geld. Ik denk dat fout 1 is dat je geld aan de kinderen geeft. Dit geld moeten ze altijd afgeven aan ouders of aan dealers waar ze voor werken. Ik vind Sihanoukville gewoon een vies strand en niet erg veel aan. Geef mij maar eerder eilanden van Thailand die zijn veel beter.
gr van Moira