Thailand, Laos en Cambodja

Ik wil in oktober en november door Thailand, Laos en Cambodja gaan reizen, de volgende route wou ik gaan doen:

Bangkok – Ayutthaya – sukhothai – Chiang Mai – Pai – Chiang Rai
Huay Xai – (met de slowboat) Luang Prabang – Vang Vieng – Vientiane

1. Vlucht naar Siem Reap – boot naar Battambang – Phnom Penh – Sihanoukville > strand – Bangkok – Nederland.
  2. Vlucht naar Phnom Penh – Siem Reap – Boot naar Battambang – Bangkok > strand - Nederland

De route is vrij standaard maar het is de eerste keer dat ik alleen reis en voel me daar iets veiliger bij.
Ben nog aan het twijfelen hoe ik Cambodja moet gaan doen, welke van de 2 opties lijkt jullie het beste? Of een heel andere route in Cambodja? Zit dus echt te twijfelen over Sihanoukville, als ik dat oversla scheelt me dat gewoon ontzettend veel reistijd, en de stranden rondom Bangkok zijn net zo mooi, zo niet mooier, toch? & is er in deze route nog iets wat ik oversla wat echt zonde zou zijn? Dingen die ik echt moet zien?
& hoe kan ik het beste naar Bangkok reizen vanuit Sihanoukville/of Battambang?

Verder heb ik me laten vertellen dat de vlucht tussen Vientiane en Siem Reap/of Phnom Penh rond of onder de 200 euro moet kunnen kosten, klopt dit? & kan ik die het beste hier in Nederland al boeken of is het slimmer om dat daar te doen? En een kennis beweerd dat je voor 500 euro in de maand als een koning in Frankrijk moet kunnen leven maar hier op het forum lees ik voornamelijk dat je meer nodig hebt? Ik hoef niet super de luxe te reizen, gewoon normaal met af en toe een uitschieter, reizen met de bus/trein, eten via de tentjes op straat etc.

Ik hoor graag van jullie!

Groetjes,
Tessa :dag:

Vliegen van, naar en in Laos is inderdaad prijzig omdat er bijna geen budgetmaatschappijen zijn.
De meeste vluchten van/naar Vientiane zijn met Lao Airlines en prijzen kun je op hun site zien. Die zijn vrij constant.
Optie is met AirAsia via Kuala Lumpur, dan kun je alle kanten op, waarmee je soms meer tijd kwijgt bent, maar wel goedkoper.
Vluchten meestal zeer vroeg boeken of/en wanneer er promo’s zijn.
Persoonlijk zou ik voor strand wel naar Sihanoukville of iets in de buurt gaan omdat Thailand duurder is en Cambodja bovendien veel authentieker.

Johan

Bedankt voor je reactie!
Wat is duurder precies? Kun je daar een voorbeeld van geven?

Iemand die de rest van mijn vragen zou kunnen beantwoorden? Bij voorbaat dank!

Dag 1: Bangkok
Dag 2: Bangkok
Dag 3: Bangkok
Dag 4: Bangkok
Dag 5: Bangkok / Ayutthaya
Dag 6: Ayutthaya
Dag 7: Ayutthaya / Sukhothai
Dag 8: Sukhothai / Chiang mai
Dag 9: Chiang mai
Dag 10: Chiang mai
Dag 11: Chiang mai / Chiang Rai
Dag 12: Chiang Rai / Huay Xai
Dag 13: Slowboat
Dag 14: Slowboat / Luang Prabang
Dag 15: Luang Prabang
Dag 16: Luang Prabang / Vang Vieng
Dag 17: Vang Vieng
Dag 18: Vang Vieng / Vientiane
Dag 19: Vientiane
Dag 20 Vientiane / Phnom Penh
Dag 21: Phnom Penh
Dag 22: Phnom Penh / Siem Reap
Dag 23: Siem Reap
Dag 24: Siem Reap
Dag 25: Siem Reap / Battambang
Dag 26: Battambang / Koh Chang
Dag 27: Koh Chang
Dag 29: Koh Chang
Dag 30: Koh Chang
Dag 31: Koh Chang / Bangkok
Dag 32: Bangkok / Nederland.

Dit is hem voor nu, ik heb nog (genoeg) tijd over. Zijn er plaatsen waar jullie aanraden om langer te blijven?

De enige echte aanrader die ik je kan geven: vergeet je planning (hoe goed die ook is), er gebeurd zoveel om je heen waardoor je sowieso af moet wijken van je planning. Denk aan treinen die volgeboekt zijn, een slapeloze nacht vanwege herrie buiten of omdat je een leuke medereiziger ontmoet. Ik denk dat je beter een lijstje met hoogte punten kunt maken en die proberen te zien. Zeker in zuid oost azie is alles zo goed geregeld voor toeristen, die er dan ook in overvloed zijn, dat iedereen je overal op weg kan en zal helpen.

Budget zal ongeveer 800ek zijn, zeker omdat je veel op toeristische plekken bent.

Geniet van je reis en succes met je planninh

Via Wereldwijzer app

Bedankt voor je reactie, ik weet het haha, soms moeilijk omdat je zoveel mogelijk wilt zien. Ikke tenminste wel. Zal er aan denken iig!
Misschien een stomme vraag maar welke valuta heeft de afkorting ek?

Ek staat voor ekkies, ook wel euro’s :). Sorry voor mijn onduidelijkheid

Via Wereldwijzer app

korter in Bangkok (vind ik persoonlijk een verschrikkelijke stad, historische musts en parken uitgezonderd)
langer in:
Chiang Rai (night market voor avondeten, mooie omgeving, dagtrips per motobike naar waterbronnen, olifanten, white temple of bus nemen via centrale busstation, minder commercieel dan Chiang Mai)
Luang Prabang (minstens 2 volle dagen, liever langer, diversiteit tempels, waterval, night market, reguliere markt, mooie omgeving, leuke dagtrips per fiets, op de rivier of andere kant van de rivier)
Vang Vieng (mooie omgeving)
Vientiane (historische musts voor minstens 1 dag, night market langs de boulevard)
Phnom Penh (zeer boeiende stad, maar je moet er even aan wennen)
Siem Reap (is nog veel meer te doen dan alleen tempels)
Battambang (minstens 1 volle dag, markt, bamboo train, kookcursus, circus indien je dat niet in SR doet, en zelf met de fiets op uit, ook ideale plek om een paar namiddagen Engelse les te geven)

Johan

Bedankt weer voor je reactie Johan. Heb wat dingen omgegooid en Laos compleet weggehaald. Ben er vrij zeker van dat dit hem gaat worden:

Dag 0: Nederland (31 sept)
Dag 1: Nederland / Phnom Penh (aankomst 1 okt)
Dag 2: Phnom Penh
Dag 3: Phnom Penh
Dag4: Phnom Penh / Siem Reap
Dag 5: Siem Reap (Angkor wat)
Dag 6: Siem Reap (Angkor wat)
Dag 7: Siem Reap
Dag 8: Siem Reap / (slowboat) Battambang
Dag 9: Battambang
Dag 10: Battambang / Bangkok
Dag 11: Bangkok
Dag 12: Bangkok
Dag 13: Bangkok
Dag 14: Bangkok / Ayutthaya (vroeg in de ochtend vertrekken)
Dag 15: Ayutthaya
Dag 16: Ayutthaya / Sukhothai
Dag 17: Sukhothai / Chiang mai
Dag 18: Chiang mai
Dag 19: Chiang mai
Dag 20: Chiang mai / Chiang Rai (vroeg in de ochtend vertrekken)
Dag 21: Chiang Rai
Dag 22: Chiang Rai / Bangkok (bus/nachttrein)
Dag 23: Bangkok (voor de zekerheid, als de reis of wat dan ook langer duurt)
Dag 24: Bangkok / Phuket - (vlucht)
Dag 25: Phuket
Dag 26: Phuket
Dag 27: Phuket
Dag 28: Phuket
Dag 29: Phuket
Dag 30: Phuket / Bangkok - (vlucht)
Dag 31: Bangkok / Nederland

Phuket weet ik nog niet zo goed wat ik moet doen qua accommodatie/locatie. Wil eigenlijk een rustigere plek voor als ik alle drukte even beu ben maar ook de mogelijkheid om snel in populaire, druk bezochte gebieden te zijn. Qua accommodatie zoek ik hier iets meer luxe, een bungalow op het strand leek me super. Weet niet of iemand hier ideeën voor heeft? Lees ook overal dat eind oktober nog niet helemaal de ideale tijd is om op Phuket te zijn maar dat de buien voornamelijk laat in de middag en 's nachts vallen?
Wil ook graag een dag excursie snorkelen daar doen, weet iemand een goed bedrijf?

Verder wil ik als ik naar Angkor Wat ga achterop de motor. Is dat gevaarlijk voor een vrouw alleen?

Zijn er verder nog op of aanmerkingen? Ik hoor ze allemaal graag! :dag:

Voor vragen over Phuket kun je beter op het Thailand-forum zijn.

De Angkor tempels zou ik per tuk tuk bezoeken. Comfortabel en die mannen kunnen van sunrise tot sunset een mooi programma voorstellen en weten plekken om te eten. Gewoon bij aankomst regelen met de tuk tuk die je vanaf het busstation haalt of via je hotel/gueshouse of 's avonds in het centrum regelen voor de volgende dag. Kost $12-15 per dag excl. entree en iets meer wanneer je verder gelegen tempels bezoekt of combineert met en 1 van de vissersdorpen op Tonle Sap.

Johan

Ik ben dit topic ook een beetje aan het volgen.

Ik heb toch wel een opmerking, en dat gaat over het budget.
Las dat ergens rond de 800 Euro zou komen te liggen voor 30 dagen.
Vind dit wel een beetje aan de krappe kant, zeker wanneer je ook internationaal wilt vliegen ( ga even alleen uit van de Laos vlucht).

Ga even van die 800 Euro uit, je betaald 150 a 200 Euro voor een vlucht blijft er nog 600/650 over ; is 840 a 900 USD.
Zeg maar 30 USD per dag max.

Nu ben ik zelf geen backpacker , maar dit budget lijkt me toch echt wel aan de krappe kant, zeker gezien het schema en wensen?

gr.
Ton.