Reisplannen - Het vordert gestaag! Toch wat vraagjes.

Hoi! Een poosje geleden heb ik hier al eens een berichtje over geplaatst mbt de reis die ik wil gaan maken, en jullie hebben mij toen zó goed geholpen dat ik het gewoon nog een keer probeer! :))

Oke; even vanaf het begin: In juni ben ik klaar met m’n opleiding en ik wil dan eindelijk eens een grote reis maken, wat al jarenlang een droom van mij is. Eerst wilde ik alleen Thailand, maaaaaarrrr toen bedacht ik me vanochtend dat ik een jaar (!!) vrijneem en dan maar een maandje wegblijf. Best zonde, eigenlijk. Nu heb ik het plan gevat om Thailand - Laos - VIetnam - Cambodja te bezoeken! Een behoorlijke reis, maar ik wil er dan ook 3 maanden de tijd voor nemen. Waarschijnlijk januari-februari-maart.

Hieronder zal ik mijn route plaatsen die ik wil gaan bereizen. Ik ben erg benieuwd naar jullie aanvullingen en tips!

Begin dus in Thailand:
Bangkok
Ayuttaya
Chiang Mai
Pai
Chiang Kong

Laos
Hunag Xai/Mekong
Luang Prabang
Vang Vieng
Vientane *

Vietnam
Hanoi
Halong Bay
Hanoi
Hue
Hoi An
Nha Trang
HCMC

Cambodja
Phnom Penh
Siem Reap **

Thailand
Ko Chang
Bangkok

Verder heb ik nog wat vraagjes:

• Ik heb geen idee of ik vanaf Vientane naar Hanoi kan. Of dat in 1 keer mogelijk is, of dat ik misschien onderweg ergens moet slapen. Ook weet ik niet welke grensovergang ik dan moet. Kan iemand mij daarmee helpen?

** De logica van m’n reis in Cambodja ontbreekt een beetje. Ik weet niet goed wat de hoogtepunten zijn en of die het waard zijn om voor om te reizen. Misschien is bv Phnom Penh - Battambang - Siem Reap wel veel beter, of kan ik beter Siem Reap over slaan (want dat komt wel beter uit qua route.) Iemand?

Verder wil ik nog een trekkingstocht maken. Ik lees daar verschillende verhalen over. Wat kan ik het beste doen: Vanuit Chiang Mai of vanuit Laos? En als dat laatste mooier is; vanuit welke plek dan? Want ik wil wel graag de boottocht over de Mekong doen!

Ik ben benieuwd of jullie vinden dat deze reis te doen is in 3 maanden. Is het budget van 15 euro per dag gemiddeld realistisch of moet ik meer rekenen?

Alvast bedankt voor de antwoorden; En schroom vooral niet om kritiek te geven! Aanraders wil ik ook heel graag horen. Bedankt!! :cheer:

Hee Babette,

Je vraagt: Is het budget van 15 euro per dag gemiddeld realistisch of moet ik meer rekenen?
Ik kan antwoorden voor Thailand en Cambodja: In Thailand kan het, maar dan voor het eerste gedeelte van je reis. Voor het tweede deel kan het zeker niet. Ik moet er nog bij opmerken dat je in het eerste gedeelte van je reis dan wel “rock-bottom-cheap” moet slapen, en goedkoop moet eten bijv. bij straatstalletjes, en zeker niet in een cafe een paar biertjes moet gaan drinken.

In Cambodja is het wel goed mogelijk te leven voor dat budget, al moet je
dan uitgaan van een hotel wat 5 dollar zal kosten, en dat is in de meeste plaatsen goed mogelijk.

Wanneer je reist met dat budget, is een langer verblijf in Cambodja aan te raden, het is naar mijn ervaring het goedkoopste land van allemaal.

Let er ook op dat je met jouw budget al wel veel geld kwijt bent aan visa.
Overweeg dan misschien om een land over te slaan.

Hans.

Ik kan alleen spreken voor Thailand en Laos: in de meeste plaatsen zal het wel lukken, maar zoals eerder gezegd: bottom-cheap. Ik denk dat 20 eur/dag net iets beter te doen is. Op plaatsen waar het goedkoper kan, spaar je dan weer een beetje op voor de duurdere plaatsen zoals Bangkok of Koh Chang.

Btw, Laos is spotgoedkoop, maar Luang Prabang is dan toch weer een stuk duurder.