Rondreis Thailand-Cambodja-Vietnam-Laos....

Beste lezers van dit forum,

Ik Berry den Mulder 20 jaar en Willem den Mulder 23 jaar zijn van plan om in oktober 2009 een rondreis te maken in Zuidoost Azië.

De landen die we willen bezoeken zijn op volgorde : Thailand - Cambodja - Vietnam - Laos - Thailand.

We zijn van plan om te beginnen in (Bangkok) vervolgens door te reizen naar Cambodja (Battambang) (Siem Reap) en te eindigen in de hoofdstad (Phnom Pehn).

Vanuit (Phnom Pehn) wilen we de grens oversteken naar Vietnam (Ho Chi Minh City). Eenmaal aangekomen in Zuid-Vietnam willen we via de oostkust naar het noorden reizen richting (Hanoi).

Inmiddels in (Hanoi) aangekomen willen we weer de grens oversteken richting Laos (Xan Nua). En dan onze reis voort te zetten naar Laos (Louangphrabang).

Nu zitten we dus in Laos, en vanuit (Louangphrabang) willen we door gaan naar (Vientiane). Om daar vervolgens een vlucht te nemen terug naar Thailand (Chiang Mai). Mits dit mogelijk is.

Omdat we inmiddels al zoveel kilometers erop hebben zitten nemen we een binnenlandse vlucht van (Chiang Mai) naar het zuiden van Thailand (Phuket).

Als we eenmaal in het zuiden zijn aangekomen willen we de volgende steden/plaatsen nog bezoeken in deze volgorde mits ons budget het toelaat.

(Phuket) - (Ko Phi Phi eiland) - (Krabi) - (Surat Thani) - en natuurlijk de full moon party op ( Ko Phangan).

Als ons avontuur er hier op zit gaan we vanuit (Ko Phangan) weer terug naar (Bangkok) om vannuit hier weer naar huis te gaan.

We hebben per land ongeveer het volgende tijdschema in gedachten:
(Cambodja) : 6 weken
(Vietnam) : 8 weken
(Laos) : 5 weken
(Thailand): 14-18 weken
Dus in totaal kom je uit op +/-9 maanden.

We hebben natuurlijk nog wel wat vragen en TIPS zijn altijd welkom.

Hoe is het openbaarvervoer geregeld in Cambodja-Vietnam-Laos?

We hebben begrepen dat de visa in elke grootte stad te regelen is, klopt dit?

Hoe is dit bijvoorbeeld geregeld bij de grensovergangen?

Is het mogelijk om een vlucht te nemen van Vientiane naar Chiang Mai? En wat zijn hier ongeveer de kosten voor?

Is er overal makkelijk geld op te nemen, en waar? En met welke passen?

Als er iemand nog bezienswaardigheden/plaatsen heeft die we zeker niet mogen missen horen wij dit graag!

Ons financieel plaatje ziet er als volgt uit:

Voor 2 personen zijn wij van plan om €14.000,- mee te nemen om op te maken. (exclusief de reis) Wat dus betekent dat we voor 9 maanden elke maand €1750,- te besteden hebben.

Is dit voldoende denken jullie?

In afwachting van jullie reactie

Met vriendelijke groet,

Berry en Willem den Mulder

hoi berry en willem
mooie route, en gelukkig nemen jullie de tijd.

ik zou persoonlijk van cambodja 4 weken maken.

je kunt ook van hanoi naar sapa gaan en dan naar dien bien phu en hier kun je de grens ook over naar laos. en gaan 3 keer in de week bussen naar laos van af hier. je kunt daar ook aan de grens een visum kopen.
en dan van laos 7 weken en dan ook naar het zuiden van laos gaan , dan bij pakse de grens over naar bkk en dan naar chiang mai met de trein of vliegen. volgens mij kun je namelijk niet vliiegen van vientianne naar chiang mai. en je mist dan het zuiden.

Hoe is het openbaarvervoer geregeld in Cambodja-Vietnam-Laos?
dit is goed geregeld, alleen in vietnam willen ze de toeristen niet in de gewone bussen hebben en moet je dus met openretour bus reizen. trein kun je wel kaartjes voor krijgen maar ze verkopen ze erg duur en het liefst alleen op de lange routes. op dezelfde dag dat je wilt reizen kun je wel nog kaartjes bemachtigen, maar ja dat is dan dus niet zeker dat je die dag ook weg kunt.
We hebben begrepen dat de visa in elke grootte stad te regelen is, klopt dit?
je moet visum voor cambodja gewoon zelf aan de grens regelen, in phnom phen visum voor vietnam halen, in hanoi visum voor laos (ze zeggen dat dat voor 30 dagen is maar als je aan de grens vraagt klopt die wel ? dan krijg je 60 dagen en anders moet je in vientianne nog 30 dagen of hoelang je nodig bent gaan kopen want je kunt niet in hanoi al 60 dagen visum kopen. en ik zou in nld gewoon al een mutiple entry visum voor thailand halen dan kun je als je thailand in komt er in en als je van uit laos komt nog een keer 60 dagen. want als je een gratis visum aan de grens krijgt vanuit laos mag je maar 15 dagen blijven.
Hoe is dit bijvoorbeeld geregeld bij de grensovergangen ? je kunt bij de grens van cambodja en laos een visum kopen, trouwens niet bij alle grens overgangen.

Is het mogelijk om een vlucht te nemen van Vientiane naar Chiang Mai? En wat zijn hier ongeveer de kosten voor? nee volgens mij is dit niet mogelijk je moet dan naar bkk

Is er overal makkelijk geld op te nemen, en waar? En met welke passen? pinnen kun je in thailand en vietnam overal. in cambodja iig in phnom phen en siem reap hier komen dan dollars uit de muur. en je krijgt je wisselgeld in riel of dollars, meestal hele dollars in dollar en als je bv 0,75 $ zou moeten krijgen 3000 riel. riel is 4000 = 1 $.
laos kun je in grotere plaatsen pinnen.
en dit kan overal met je gewone bankpas.

Als er iemand nog bezienswaardigheden/plaatsen heeft die we zeker niet mogen missen horen wij dit graag! ik zou vanuit phnom phen met de boot naar chau doc oversteken, en verder in vietnam dalat,danang, halong bai. in laos luang prabang, phonsavan, vang vieng, vientianne, tha kaek omgeving, tat lo.
thailand : nong kai, phitsanoluk,chiang rai, chiang mai, pai, mae hong son, sukothai, krabi en omgeving.

Ons financieel plaatje ziet er als volgt uit:

Voor 2 personen zijn wij van plan om €14.000,- mee te nemen om op te maken. (exclusief de reis) Wat dus betekent dat we voor 9 maanden elke maand €1750,- te besteden hebben.

Is dit voldoende denken jullie? 30 dagen keer 30 euro = 900 per maand is voldoende dus bij dat bedrag van jullie redt je het zat en dan zit de reis erheen er wel bij in. ik neem dan aan dat jullie normaal eten en drinken en ik weet natuurlijk niet waar jullie willen slapen, maar gezien jullie leeftijd denk ik in guesthouses en dan betaal je gemiddeld 5 euro pn met zijn tweeen of als je apparte kamers neemt 10 euro met 2 personen. (dus dan kom je op gemiddeld 35 euro per dag)

ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen.