Ik ben van plan rond september 2012 aan grote rondreis te maken van ongeveer zes maanden (mss wel langer mss ook weer niet)
Ik zou een vlucht boeken naar Bangkok en vandaag uit door reizen naar Cambodja. Dan weer doorreizen naar vietnam en zo naar Laos door. van daar uit zou ik terug naar het noorden van Thailand willen gaan.
Hoe lang ik overal blijf heb ik echt geen idee van, dit valt te zien hoe goed ik me voel op de plaats ik ben
Hierna zou ik mss nog doorreizen naar nepal en india daarom de reis langer dan 6 maand kan duren…
Dan nu heb ik daar natuurlijk enkele vragen nog bij… Hopelijk weten jullie mij raad
Hoe regel ik voor de reis zoals ik ze ongeveer gepland heb alle visums?
Raden jullie me aan dit allemaal met bus/trein te doen of met binnenlandse vluchten? En hebben jullie ongeveer gedacht wat dit ongeveer (ik zeg wel, ongeveer) zou kosten
Zal ik de mogelijkheid hebben om te pinnen in al die landen?
Ik weet al enkele leuke dingen in thailand en Cambodia, zoals het angkor tempel complex, killing fields en the caves.
Kunnen jullie me nog mooie plekken aanraden in de landen ik door wil trekken? Of bijvoorbeld leuke eilandjes die ik moet gezien hebben.
Vietnam had ik gedacht om de kust strook af te reizen Halong Bay en zo laos binnen te gaan.
Wat denken jullie hiervan? tips en info meer dan welkom!!
En mensen die mss met het zelfde idee zitten rond de zelfde periode (ook al is het nog een jaar) mogen me zeker ook altijd contacteren want ik reis toch alleen
Op voorhand bedankt en veel plezier iedereen met zijn plannen
Ik heb veel ervaring met Viet Nam en wil me daar eigenlijk even tot beperken.
Ben wel in Laos en Cambodja en Thailand geweest.
Voor een visum moet je dus echt een echt visum hebben, want waarschijnlijk ga je over land naar Viet Nam.
Bedenk wel dat bijv, december het winter is in het noorden van VN en het koud kan zijn.
Ook kan het in Centraal VN flink stormen zeg vanaf oktober tot december.
Misschien een idee om te beginnen in Hanoi, Sapa, Binh Ding, Laos, dan naar Hoi An en vandaar naar het zuiden.
Dus naar Saigon, delta. PP, rest van Cambodja en dan Thailand en terug.
Pinnen is in Viet Nam geen enkel probleem, Laos kan soms wat problemen geven ( dollars ) of cc.
Cambodja altijd een cc meenemen of contante dollars; ATM’s werken niet altijd.
Thailand geen probleem.
Rabobank passen schijnen nog steeds problemen te geven met pinnen in Laos. Ik had met mijn ING pas geen problemen. Wel kun je maar een laag bedrag per keer pinnen (ongeveer 70 euro) dus je moet relatief vaak bijpinnen en volgens mij betaal je daar ook telkens kosten voor. Dat zou je bij je bank kunnen checken.
‘Leuke dingen’ de Killing Fields? ?? Hmmm
In Laos zijn veel mooie en leuke dingen, die vind je toch het makkelijkst in een reisgids of in blogs van reizigers. Via mijn handtekening kom je wel in mijn Laos + Thailand blog.
Google eens met als trefwoorden de vier landen die je wilt bezoeken en dan erbij bijvoorbeeld het woord ‘trip report’ of ‘blog’ of ‘travelogue’ ofzo. (Als je in het Engels zoekt, dan natuurlijk wel ‘Cambodia’ met een i). Dan kom je vast op heel veel blogs van andere reizigers die daar al gereisd hebben en kun je zien welke grensovergangen handig zijn, hoe zij hun visa hebben geregeld (al verschilt dat per nationaliteit), welke bezienswaardigheden zij mooi vonden etc.
Ook op www.waarbenjij.nu staan vast veel blogs van precies die vier landen, het is een vrij standaard rondje. (Je zult tijdens je reis vast ook telkens dezelfde mensen weer tegenkomen.)
Je kunt ook onderweg nog veel opzoeken en lezen over bezienswaardigheden (je hoeft niet alles van tevoren dicht te timmeren), maar een handige ‘ongeveer’ route en een paar alternatieven uitstippelen is wel nuttig, zodat je niet dubbel hoeft te reizen of onhandig uitkomt, of er later achter komt dat je een supermooie bezienswaardigheid ongemerkt voorbij bent gereisd. Ik vind het dan ook altijd wel handig om het aantal reisuren van plaats naar plaats daarbij te noteren (maar dat is vooral handig als je ‘maar’ een paar weken vakantie hebt en een reis van 10 uren dus nogal inhakt op je schema).
Onderweg zul je ook veel tips krijgen van andere reizigers, of je er nu om vraagt of niet… iedereen wil graag vertellen waar hij geweest is en hoe mooi het wel niet was; en welk hotel tof was en nog niet in de reisgidsen staat.
Of je het met bus, trein of vliegtuig doet, zou ik ter plaatse pas beslissen, afhankelijk van hoeveel haast en geld je hebt. Uiteraard is vliegen vaak wel duurder, zelfs met het goedkope AirAsia.
Treinen vind ik altijd leuker en fijner dan bussen, je kunt dan nog eens wat rondwandelen en vaak bieden ze ook eten aan. Dit is een superhandige website met heel veel info over de treinen in Azië, bijvoorbeeld ook over de nieuwe trein tussen Nong Khai (noordelijk Thailand) en Vientiane, zodat nu Bangkok en Vientiane verbonden zijn. Aan de linkerkant van die website zie je alle continenten en landen (scroll naar beneden).
Hoi Bjorn,
ik wil ook rond september oktober 2012 een half jaar gaan reizen.
mischien zoiezo een idee om 24september naar Den-haag te komen voor de zuid-oost Azie dag…
mijn plan is voorlopig ietsjes anders maar ook ik loop me nog gek te zoeken naar ideeen voor routes en hoe dingen beter kunnen…
maar het is wel al erg leuk:)
ik wil beginnen in moskou met de trans mongolie express.
dan 2weken in mongolie blijven dan naar china en daan ook die landen ongeveer.
ben benieuwd hoe je route zal zijn laat het weten als je een idee hebt:)
mvg
Stan