Ik vroeg me af of iemand naar mijn schema zou willen kijken, of dat het haalbaar is etc. Verder mijn budget, ik heb voor Thailand, Vietnam en China 40 euro per dag berekend, in China heb ik daar de treinkosten apart bovenop gedaan. Voor Laos en Cambodja heb ik 30 euro per dag berekend, kom ik daar een beetje mee in de buurt?
Verder vroeg ik me af of iemand toevallig tips heeft voor accommodaties in Bangkok en Beijing? Goede locatie, op backpackers gericht, niet te duur maar wel schoon, fijne bedden, in Bangkok zou ik er graag een zwembad bij hebben. Ik vertrek begin/eind januari tot half/eind maart - begin april. Hoop dat iemand me kan helpen! Hier mijn schema:
Thailand
Dag 0: Amsterdam – Bangkok
Dag 1: Amsterdam – Bangkok
Dag 2: Bangkok
Dag 3: Bangkok
Dag 4: Bangkok
Dag 5: Bangkok > Ayutthaya excursie
Dag 6: Bangkok – Phuket
Dag 7: Phuket (op het moment zelf uitkiezen welk eiland precies)
Dag 8: Phuket
Dag 9: Phuket
Dag 10: Phuket
Dag 11: Phuket
Dag 12: Phuket
Dag 13: Phuket
Dag 14: Phuket – Sukhothai?
Dag 15: Sukhothai – Chiang Mai
Dag 16: Chiang Mai
Dag 17: Chiang Mai
Dag 18: Chiang Mai – Chiang Rai
Dag 19: Chiang Rai
Laos
Dag 20: Chiang Rai – Huay Xai – Luang Prabang (boot mekong 2 dgn)
Dag 21: late aankomst Luang Prabang
Dag 22: Luang Prabang
Dag 23: Luang Prabang
Dag 24: Luang Prabang
Dag 25: Luang Prabang – Vang Vieng
Dag 26: Vang Vieng
Dag 27: Vang Vieng
Dag 28: Vang Vieng – Vientiane
Dag 29: Vientiane
Dag 30: Vientiane
Dag 31: Vientiane – Surin
Cambodja
Dag 32: Surin – Siem Reap
Dag 33: Siem Reap > Angkor Wat
Dag 34: Siem Reap > Angkor Wat + Wat Bo Tempel
Dag 35: Siem Reap – Kampong Thom
Dag 36: Kampong Thom > Excursie Sambor Prei Kuk
Dag 37: Kampong Thom – Phnom Penh
Dag 38: Phnom Penh
Dag 39: Phnom Penh
Dag 40: Phnom Penh
Dag 41: Phnom Penh – Koh Rong
Dag 42: Koh Rong
Dag 43: Koh Rong
Dag 44: Koh Rong
Vietnam
Dag 45: Koh Rong – Ho Chi Minh City
Dag 46: Ho Chi Minh City
Dag 47: Ho Chi Minh City
Dag 48: Ho Chi Minh City – Dalat
Dag 49: Dalat
Dag 50: Dalat – Hoi An
Dag 51: Hoi An
Dag 52: Hoi An > excursie My Son en My Lai
Dag 53: Hoi An
Dag 54: Hoi An
Dag 55: Hoi An – Hue
Dag 56: Hue
Dag 57: Hue – Hanoi
Dag 58: Hanoi
Dag 59: Hanoi > Halong Bay
Dag 60: Hanoi > Halong Bay
Dag 61: Hanoi
China
Dag 62: Hanoi – Nanning
Dag 63: Nanning – Beijing (trein)
Dag 64: aankomst Beijing
Dag 65: Beijing
Dag 66: Beijing
Dag 67: Beijing > Chinese muur: 1 of 2 dagen
Dag 68: Beijing
Dag 69: Beijing – Pingyao (trein)
Dag 70: Pingyao
Dag 71: Pingyao
Dag 72: Pingyao – Xi’an (trein)
Dag 73: Xi’an
Dag 74: Xi’an
Dag 75: Xi’an – Beijing (trein)
Dag 76: Beijing
Dag 77: Beijing – Amsterdam
(Ik zie dat ik al vaker op plannen van jou heb gereageerd.)
Allereerst heb je met 77 dagen een uitgelezen kans om er echt iets moois van te maken.
Ik zal wat aanmerkingen geven, en dan vooral hoe ik dit zou doen. Op basis van mijn smaak en ervaring.
Thailand:
Voor de vraag over Bangkok kun je het beste op het Thailand-forum zijn.
Je kunt best een paar nachtjes in Ayutthaya blijven, denk ook aan Baan Hollanda.
Ik zou in plaats van Phuket de “Mea Hong Son - Chiang Mai loop” doen, met nog stops in Soppong en Pai.
Vanuit Chiang Rai kun je wanneer je centraal een guesthouse hebt makkelijk naar het busstation en uitstapjes doen. In de regel is CR veel minder commercieel dan bij Chiang Mai, al heeft die stad ook enkele musts.
Laos:
Dag 20/21 zou ik in een lager tempo doen.
Jammer dat je niet meer tijd hebt voor Laos… Misschien een keer terugkomen en dan geheel van noord naar zuid.
Cambodja:
Ik zou 2 nachten in Surin blijven. De bustrip van Vientiane naar SR lijkt me erg vermoeiend.
Ik zou iets langer in SR blijven en eventueel (wanneer je het budget hebt) naar remote tempels zoals Koh Ker en Preah Vihear. In plaats van Kampong Thom. (Kampong Cham is leuker, voor enkele dagen). Vergeet de vissersdorpen op Ton Le Sap ook niet, maar zorg dat je dat niet te commercieel doet. De dollars gaan soms snel in Cambodja…
Jammer dat je niet naar Kampot gaat.
Vietnam:
Dalat - Hoi An is een flinke afstand voor 1 dag, tenzij je vliegt.
Eventueel een dagje minder Hoi An.
China:
Dag 62/63… ik zou vliegen…
China Southern vliegt met stop-over in Guangzhou naar Xi’an.
Dankje voor je reactie! Dat kan goed kloppen, het is toen alleen niet door gegaan, deze keer heb ik het ticket geboekt, heb er zin in!
Heb van Ayutthaya een nacht gemaakt, een eiland hou ik erin, het is een van de enigste dagen in de hele reis dat ik echt een ‘strandvakantie’ kan doen en daar buitenom wil ik ook graag de eilanden zien.
Heb besloten Laos eruit te laten, en me te richten op de andere landen zodat wat ik zie ik daar ook genoeg tijd voor heb. Khao Sok heb ik in Thailand erbij gepakt, wil daar een van de tours gaan doen, iemand ervaring mee toevallig? & kan ik dat het beste ter plaatste boeken (kan dat in Bangkok?).
Doordat ik Laos oversla, wil ik vanuit Bangkok richting Cambodja gaan (met de trein tot de grens, daar wil ik zoveel mogelijk mee reizen, heb een schijthekel aan de bus XD vandaar ook die stop in Kampong Thom) wil overnachten in Poipet en dan de volgende dag het laatste stuk naar Siem Reap doen, heb er daar een dag bij gedaan maar wil die tussenstop wel in Kampong Thom doen, wil die tempel graag zien; ben meer een cultuur dan een natuur mens.
Over Dalat/Hoi An, dat wil ik met de trein doen, weet dat die niet direct gaat maar dacht dat ik dat kon halen, niet dus of ging je ervan uit dat ik met de bus ging?
Het vliegtuig voor dat stuk in China is twee keer zo duur, ik zou ook liever vliegen maar het prijsverschil vind ik te groot; dan maar even doorbijten, helaas.