Had een vraag mbt de vervoer in Cambodia.
Ik wil van Phnom penh naar Seam reap en heb gelezen dat dit met de bus een goed oplossing is.
Is dit daad werkelijk zo of zijn er alternatiefen?
Mijn vraag is hoe kan ik dit het best regelen?
Daarnaast wil ik ook naar Shinoukville vanwege de mooie stranden.
Ben zelf een strand en mooi blauwe zee liefhebber.
Is shinoukville de juiste keuze wat betreft de strand/zee en hoe kan ik hier het beste naar toe; gelijk van Seam Reap naar Shinoukville of eerst terug naar Phnom Penh en vervolgens naar Shinoukville?
De Mekong Express bus is zeker een goedkope oplossing, of het een goede is is wat anders…
Ga zeker niet voorin zitten want dan heb je ieder kwartier een bijna dood ervaring.
Ook slapen gaat je niet lukken want bij iedere kruising of obstakel gaan ze flink claxonneren.
Maar een beleving is het zeker
Ik had vorig jaar zelf tickets gekocht bij de opstapplaats in PP.
Het werkt hetzelfde als in Thailand met Bangkok, alles gaat in Cambodja via Phnom Penh. Buskaartjes koop je op het station.
Phnom Penh Sorya staat als meest betrouwbare maatschappij te boek. Andere maatschappijen zijn vaak goedkoper, tot veel goedkoper, up to you…
Het stuk Phnom Penh-Siem Reap kan ook per boot worden afgelegd, sneller, maar ook duurder ($ 25,–)
Het moet gezegd, de reis over het Tonle Sap meer is avontuurlijk, onderweg zie je van alles, vriendelijk zwaaiende mensen
op de oevers, vissersbootjes, en vlak voor Siem Reap is er een drijvend dorp.
Op het meer zijn er een paar drijvende dorpen, dit is niet de meest spectaculaire, maar goed, een drijvende katholieke kerk, waar zie je dat elders op de wereld ?
De stranden van Sihanoukville zijn mooi, maar in Thailand zijn er vele mooiere stranden te vinden.
Het goede nieuws is dat het bier in Cambodja goedkoop is : Happy hour gaat op sommige plaatsen in SHV al voor 35 eurocent per biertje.
Zaan dank voor de tip van de S21 ik wist neit dat zo iets bestond.
Zal zeker de S21 voor de killing fields gaan bezoeken.
En het ziet er naar uit dat ik dus zelf de tickets zal gaan regelen daar in Phnom Penh zelf
Hans heb inderdaad een ticket geboekt met Airasia van Bangkok naar Phnom Penh.
En zal van Phnom Penh al mijn activiteiten moeten plaats vinden.
Wij zullen kijken hoe wij dit gaan aanpakken voor als nog lijkt het erop dat we een bus ticket zullen kopen.
Hoelang is de bus reis van Phnom Penh naar Siem Reap waar we Ankor Wat zullen bezoeken.
Is dit te doen in een dag of moet ik dan daar een overnachting doen?
Het is te doen in een dag. Reistijd is ongeveer 8 uur. De boot doet het in een uur of vier.
Zorg ervoor dat je van te voren even belt met een hotel of guesthouse, dan halen ze je af bij de pier.
Je ziet dan een persoon met een bordje met je naam erop.
Tien jaar geleden werd er nooit naar je paspoort gevraagd als je je inschreef in een hotel. Dus de boot komt aan, en ik zie verschillende bordjes omhoog gaan. Blijk ik op een boot te hebben gezeten met George W. Bush en Tony Blair…
De reistijd van Phnom Penh naar Sihanoukville is ongeveer 4 uur.
De reistijd PP naar SR was vorig jaar met de Mekong Express bus ruim 6 uur.
Ik meen mij te herinneren dat we de bus van 07:00 uur hadden genomen, dus vooraf een accommodatie regelen is aan te bevelen.
Wist je trouwens dat je ook met de boot van PP naar SR kan?
Dit is flink duurder en kan soms 9 uur duren, maar ik hoor van iedereen die m gedaan heeft dat het geweldig moet zijn…
Bedoelde eigenlijk in een dag er naar toe en terug… maar zoals ik nu begrijp moet ik daar wel een nachtje overnachten.
Dus de boot schijnt spectaculairder te zijn als de bus en ook duurder?
Naar SV de bus nemen lijkt denk ik ook de meest gangbare manier…
Maar wellicht is het een optie om je ticket om te zetten naar Siem Reap waardoor je hele reis een logische volgorde krijgt, en je daarmee dus niet het “heen en weer” krijgt.
9 uur met de boot , dat klinkt raadselachtig lang, maar het zou natuurlijk kunnen dat dat in feb-mrt een keer zo is geweest, als het water van de Mekong, en dus ook in het Tonle Sap meer extreem laag staat, en dat is in de afgelopen jaren een paar keer zo geweest.
Er rijden minibussen met wifi tussen Phnom Penh en Siem Reap voor $10 en die doen er al bijna 5 uur over… De grote bussen van Sorya, KSO, Capitol Tour, etc. voor $5 a $6 gaan langzamer en stoppen veel om passagiers in en uit te laten. Meer dan zes uur klopt wel.
Ook naar Sihanoukville deed een grote bus er vorig jaar januari bijna 6 uur over. De weg naar Sihanoukville is de meest gevaarlijke vanwege veel vrachtverkeer van en naar de haven, met dagelijks ongelukken… Een mooi en veiliger alternatief is de minibus naar Kampot (bijna 3 uur), een aangename plaats om een paar dagen door te brengen voor Bokor Hill, grotten, peperplantages en zoutvlaktes, Kep en dan met een grote bus naar Sihanoukville.
Per boot naar Siem Reap (en Battambang) is duurder en afhankelijk van het seizoen. Op dit moment is de waterstand bijvoorbeeld extreem laag. Tochtjes naar de drijvende dorpen (vissersdorpen op palen) kun je het beste in november-januari doen, dan kun je ook met kleinere bootjes tussen de bomen door varen.
Met de bus van Battambang naar Siem Reap is ongeveer $5 en korte en veel rustiger route. Deed daar onlang bijna 3 uur over met een grote bus van Capitol Tour. Die stopte heel weinig, want heb er in tegenovergestelde richting wel eens bijna 4 uur over gedaan met KSO.
Sinds een maand rijdt er een minibus van Golden Bayon tussen Phnom Penh en Battambang voor $10. Ongeveer 4 en een half uur. Terwijl grote bussen er minstens 6 uur over doen.
En inderdaad beter niet voorin zitten want veel gevaarlijk inhalen en op rustige stukken rijden ze vaak veel te snel.
Onze vlucht komt aan op Phnom Phen hoe kunnen we van daar het beste reizen van luchthaven richting centrum?
We willen graag in centrum van Phnom Phen verblijfen enige tips welke wijk we dan het beste kunnen blijfen of onze hotel boeken?
Bedankt voor de tips had mbt tot Phnom Phen nog een vraagje.
Onze vlucht komt aan op Phnom Phen hoe kunnen we van daar het beste reizen van luchthaven richting centrum?
We willen graag in centrum van Phnom Phen verblijfen enige tips welke wijk we dan het beste kunnen blijfen of onze hotel boeken?
Ik zie hier vooral de reis PP - SR - komen. Maar die mogelijkheden zijn omgekeerd ook mogelijk veronderstel ik? Dus van SR naar PP of van Battambang naar PP. Die bussen moeten nu eenmaal terugkeren :biggrin:
Uiteraard. Meerdere bussen per dag op die routes heen en terug door verschillende maatschappijen en bijna allemaal met gratis pick-up vanaf je gueshouse/hotel. Cambodja is één van de meest eenvoudige landen om in te reizen.