Phnom Penh en Siem Reap

Hoi,

Wij zijn in augustus een paar dagen in Cambodja.
We vliegen van Bangkok naar Phnom Penn aankomst 16.20 uur.

We hebben dan 2 volle dagen in Phnom Penn.
1 dag Killing Fields en Tuol Sleng museum
1 dag de stad zelf ( iemand suggesties wat je niet mag missen)

Daarna 1 dag ingepland om van Phnom Penn naar Siem Reap te reizen.
We dachten zelf aan de bus , kan ook per boot…wat is de mooiste route?? Wat is aan te raden??

Dan hebben we 3 volle dagen in Siem Reap en de vierde dag vliegen we om 16.30 uur terug naar Bangkok.
Wat we zeker willen zien is Angkor Wat, Angkor Thom met Bayon en Ta Prohm.
Is dit in 1 dag te doen?? Zelf dachten we aan 2 dagen Angkor/tempels.
Angkor Wat willen we ook met zonsopkomst bekijken of zonsondergang. We zien voornamelijk zonsopkomst voorbij komen…
Ik denk met ons 2en het beste een tuk tuk huren voor een dag…2x
Verder denken we eraan om naar Kompong Phluk bij het Tongle Sap meer te gaan, zelf of met excursie.
En evt naar Phnom Kulen NP (waterval)te gaan.
Is 1 van deze 2 ook in een halve dag goed te doen?? ivm met onze vlucht terug naar Bangkok op dag 4 zodat we rond 13.00 uur op het vliegveld kunnen zijn.
Evt nog andere tips voor in de avonduren (we zijn geen stappers dus het hoeven geen bars te zijn), zie ook wel quad tours zonsondergang voorbij komen.

Groeten Ingrid

In Phnom Penh mag je niet het koninklijk paleis missen en Wat Phnom, mooie omgeving.

Wij zijn met de boot van Siem Reap naar PP gegaan. Vlak na vertek en iets voor aankomst is het waterleven zeer interessant. De overige 1,5 uur viel wat tegen doordat je ver op het water bent. Bus hebben we geen ervaring mee.

De zonsondergang bij Angor Wat kan je wat mij betreft overslaan. Was weinig aan ondanks het heldere weer. De zonsopkomst is echt een belevenis. Vooral alle japanners die al uren met hun fotocamera’s en statieven klaar staan is al leuk om te zien. Maar het gebouw is toch echt het hoogte punt.

Veel plezier met verder voorbereiden.

1 like

PP
Royal Palace inderdaad, het liefste direct bij openingstijd i.v.m. beter fotolicht.
En eventueel het National Museum als intro op de tempels. Helaas geen foto’s toegestaan.
Maar de markten, zoals Central Market en Kandal Market zijn ook de moeite waard. Russian Market alleen wanneer je daar in de buurt logeert. Zo bijzonder is die markt niet (meer).
En uiteraard vanaf de namiddag strollen langs de rivier.

PP naar SR is misschien per boot wel verstandig. Kan wel wat saai zijn. De wegwerkzaamheden duren al jaren en geven veel vertraging. Over de weg is 7 uur gemiddeld is realistisch. Ik heb het vroeger wel in ruim 4 uur gedaan met een taxi, maar dat is ook onmogelijk. Eventueel een stop
bij de gefrituurde spinnen. Mocht je per bus gaan, dan het liefste met een minibus ($10 kan je guesthouse voor je regelen met pick-up). Expats nemen tegenwoordig al vaak het vliegtuig, dat zegt wat. Door concurrentie zijn de vliegprijzen voor binnenlandse vluchten gelukkig weer gedaald.

SR
Sunset op 1 van de hogere tempels betekent er al vroeg zijn vanwege gelimiteerde plekken. Ik vind sunset bij Angkor Wat zelf wel mooi. Fraai fotolicht op de torens en reliefs. Zonsopgang bij A W kan inderdaad hectisch zijn… En niet alleen Japanners, maar ook veel Chinezen, Thai en Koreanen.

Bayon kun je lopend makkelijk combineren met Elephant Terrace / Terrace of the Leper King.
Vraag aan de tuk tuk naar de beste volgorde van tempelbezoeken. Want dat kan het verschil maken bij drukte.
De tuk tuk weet ook wel een restaurantje voor de lunch. Bijvoorbeeld langs het water in de buurt van Srah Srang.
Normale dagprijs voor een tuk tuk is $12-15.

Voor een tweede dag: Preah Khan (ligt bij Ta Prohm en zou ook de eerste dag kunnen). Banteay Srei zou je kunnen combineren met Phnom Kulen, want ligt verder weg en door de afstand rekenen ze daar ook meer voor. Let op dat een tuk tuk je niet de Kulen-berg op kan brengen. Dus je zult zelf een brommer moeten huren of per auto (reken op $50 voor een dag en nog $20 p.p. entree…) Sommige tuk tuks hebben ook een auto of ze kennen wel iemand.

Kompong Phluk kun je doen met tuk tuk ($12) en max $20 boot (niet per persoon zoals ze zullen zeggen!), $5 voor mangrovebootje.
Je moet wel erg vroeg vetrekken, wil je dit als combi op de laatste dag doen. Dan overleggen met je tuk tuk.
Hij kan je ook naar het vliegveld brengen ($4, soms inbegrepen bij reserveringen van je lodging).
Wil je K. Phluk met de 3 Roluos-tempels combineren, dan heb je daar een Angkor (meerdaagse) pas voor nodig.

Bij aankomst in SR staan tuk tuks je al op te wachten. Brengen je gratis naar je gh/ho(s)tel wanneer je de volgende dag(en) van hun service gebruik maakt.
Een fiets ($1) huren voor een tochtje door SR of langs de SR rivier is ook mooi. Makkelijk om contact te maken met de Cambodjanen. Maar per fiets de tempels bezoeken is minder efficiënt dan een tuk tuk inhuren.

's Avonds in SR de Old Market en Night market(s). Eten zou ik bij een (klein lokaal) restaurantje rond de Old Market of tegenover het ziekenhuis doen en niet in de schreeuwerige en dure Pub Street, maar dat is persoonlijk.

Jammer dat jullie niet meer tijd nemen voor Cambodja…

Johan

Bedankt voor jullie reacties,

Ik denk dat we dan voor de boot gaan van PP naar SR.
Ook bedankt voor de tips in SR.
Ik denk dat we dan Phnom Kulen overslaan en naar Kompong Phluk gaan op een hele dag.
Ik vind 90 dollar voor een waterval en het park nogal ook gezien de rest van onze planning.

Klopt het dat je in SR niet zelf een brommer/scooter kunt huren en zelf rijden, ik dacht dat ergens gelezen te hebben.
Anders zouden we dat ook nog kunnen doen en dan wat omliggende dorpen kunnen bezoeken op onze laatste dag.
Ik zag op internet al voldoende excursies voorbij komen, met dorpentochten en quad rijden enz, maar het leukste vinden we zelf erop uit.
Mocht dat niet kunnen kunnen we daar altijd nog kijken of we iets georganiseerd doen.

Zelf vinden we kleinschalig en local ook fijner. Dat geld zowel voor eten als overnachting.
Aangezien we maar 3 weken vakantie krijgen hebben we keuzes moeten maken…
3 jaar geleden zijn we 3 weken naar Vietnam geweest en 2 jaar geleden 3 weken naar Laos.
We hebben er nu voor gekozen om alleen PP en SR te doen en te combineren met een beetje Thailand.
In Thailand doen we een fietstocht in Bangkok en gaan we een 2 daagse jungle trekking in het Khao Yai NP doen, nog 3 dagen naar Khao Sok NP en nog 4 dagen naar Chiang Mai. Zoals je ziet wij zijn geen strandgangers.
Vanwege de 2 NP’s denk ik dus Phnom Kulen over te slaan en bv op het platte land rondom SR te gaan kijken indien mogelijk.

Wie weet komen we nog een keer terug …

Ingrid

Meestal kun je bij je hotel/guesthouse/hostel ter plekke heel veel wel geregeld krijgen.
Zo zou ik ook bij aankomst in PP vragen wat de beste optie is om naar SR te gaan. Ik lees net dat er nog een stuk van de route klaar is en je weer het beste direct via de Japanse brug gaat.

Er zijn veel buitenlanders in SR die in de toeristenbusiness zitten. Helaas vaak nogal prijzig en voor mij de voornaamste reden om veel op eigen houtje of met mijn lokale vrienden te doen.

Bij Chiang Mai kun je ook naar watervallen, als alternatief voor Phnom Kulen.
Wat Thailand betreft vind ik voor de grensregio’s aantrekkelijk. Chiang Mai heeft natuurlijk een gevarieerd aantal tempels (must) en een aardige toeristenmarkt, maar excursies zijn soms wel erg commercieel. Chiang Rai is gemoedelijker en mooi als basis voor uitstapjes.
De Mae Hong Song loop is ook een aanrader.

Johan

Mae Hong Song Loop zouden we graag rijden , maar we zijn er 4 dagen en ik denk dat dat te kort is om hem te rijden.
Ik heb er best wel veel naar gezocht en dan kom je op 7 dagen , als je nergens "stopt "zou het in 4 dagen kunnen.
Ik weet niet of je bv ook 1 of 2 dagen een stukje van the loop kunt rijden.
In Laos hebben we ook The Loop bij Thakhek gereden in 4 dagen dat was ook geweldig.
In Chiang Mai proberen we denk ik zoveel mogelijk zelf via een scooter te zien even kijken of we zo ook bij de watervallen kunnen komen.
Maar dat bekijken we daar wel , waar we op dat moment zin in hebben om naar toe te gaan.
We zoeken van te voren wel altijd uit wat er zoal te doen is , maar bekijken daar wat we echt gaan doen.
Doen we ook met het vervoer van PP naar SR.
Alleen de binnenlandse vluchten hebben vastgelegd verder doen we het meeste daar.
De eerste overnachting wel geboekt en Khao Yai 2 dagen verder zien we het daar.

Ingrid.

Vorig jaar was een groot deel van de weg tussen PP en SR klaar. De boot ging toen niet vanwege de hoge waterstand (te gevaarlijk) en het komt ook voor dat er te weinig mensen zijn en daarom niet uit vaart. Wij hebben de Giant Ibis bus genomen. Erg comfortabel. Aanrader is het Boutique Hotel in SR. Hebben een eigen tuktuk chauffeur die je rond rijdt in de Angkor. Voordeel is dat je het makkelijk kan regelen en dat wat goedkoper is voor meerdere dagen. Een meerdaagse toegangskaart is trouwens goedkoper dan losse kaarten. Meerdaagse is trouwens 3 dagen. Veel plezier!

Hee RobIngrid,

Je schrijft: Verder denken we eraan om naar Kompong Phluk bij het Tonle Sap meer te gaan, zelf of met excursie.

Let op ! Bij aankomst van de boot Van Phnom Penh naar Siem Reap, dus vlak voor Siem Reap vaar je door een drijvend dorp.
Wanneer je goed kijkt zie je er van alles, drijvende kerk, drijvende supermarktjes, drijvende restaurants.

Je hebt al betaald, het enige wat je hoeft te doen , is goed kijken !

Wat ook leuk is: Vlak nadat je aan land bent gegaan, zie je een soort van lege huisjes op lange palen staan.
Dat blijkt iets typisch Cambodjaans: Je kunt daar lekker Cambodjaans eten, maar je moet ook een “huur”
betalen voor de ruimte( per “huisje”) . Wanneer je met een groepje bent, is dat leuk en avontuurlijk !
Het communiceren gaat met handen en voeten.

1 like

Ow bedankt!!
Eens kijken daar wat de beste manier is op dat moment om te reizen.
Maar als we met de boot gaan,dan maar meteen goed kijken , houden we weer een dag over voor iets anders.

Hoi,

Vorig jaar ben ik daar geweest. Toen ben ik van Siem Reap naar Phnom Penh met een touringcar gegaan waar alleen Cambodjanen in zaten. Gangpad ook helemaal vol, zaten ze op plastic krukjes. En een hoop gerochel achter me… Terwijl we dachten dat we met een goed bedrijf zouden gaan. Bus is 2x stuk gegaan onderweg, ritje duurde uiteindelijk 12 uur.

Daarna met Mekong Express van PP naar Ho Chi Minh City gegaan en dat was echt dikke prima! Fijne bus, vaste plekken. Lunchpakketjes, alles bij de douane werd geregeld. En dat was niks duurder. Dus Mekong Express kan ik echt aanraden.

Ta Prohm vond ik verreweg de mooiste tempel. We waren daar rond 17.00, dan is het licht heel mooi. Zon gaat dan bijna onder, dus een mooie oranje waas hing er over.
Zonsopkomst viel me enigszins tegen, maar het was wel een leuke ervaring om er in het donker heen te gaan en om dan eerst nog onder een prachtige sterrenhemel in het complex te lopen.

Wij hebben Angkor ook in twee dagen gedaan. De eerste dag zijn we zelf naar Angkor Wat gefietst, leuke ervaring! We hebben op de eerste dag alleen Angkor Wat gedaan, plus Bayon. Dit was prima te doen, maar omdat we op eigen houtje gingen misten we af en toe wat uitleg. Er liepen diverse gidsen rond, achteraf was het leuk geweest om een gids mee te nemen omdat je dan veel meer mee krijgt van de geschiedenis en betekenis van het gebouw.
De tweede dag hadden we een tuktuk met chauffeur, deze reed ons langs zo’n 10 tempels, waaronder Bayon en Ta Prohm. Het ideale was dat hij telkens op je wacht en dan gewoon weer naar de volgende tempel brengt. Echt het geld waard.

Bedankt voor de tip!!
Aan de andere kant heeft het ook wel wat om met de Cambodjanen zelf te reizen. Alleen jammer dan dat de bus 2x kapot is gegaan zodat de rit ook nog eens 12 uur duurt.
Dat van die plastic stoeltjes dat ken ik wel, dat was in Laos niet anders. Daar was de VIP bus ook hetzelfde als de gewone bus. Alleen de airco zou het verschil zijn. Nou de airco werkte in geen één bus en alle (snelheid)meters e.d. ook niet. En zat ook vol met locals. Maar het heeft toch ook wel weer wat…
Maar we zullen het onthouden Mekong Express. We bekijken als we daar zijn wat de beste optie is.