Advies voor mijn plan door Cambodja?

Hallo,

Ik ga samen met een vriendin in September of Oktober een paar weken naar Azië. De bedoeling is om zoveel mogelijk te zien in zo kort mogelijke tijd (Hollander en beperkt aantal vakantiedagen etc.). Nu wil ik echter mijn plannen voorleggen aan mensen die al eens in Cambodja geweest zijn, puur om te zien of ik misschien iets over het hoofd zie, of dat ik misschien iets kan toevoegen.

Het is de bedoeling dat ik 's avonds om 12 uur aankom in mijn hotel in Siem Reap door middel van een vlucht vanuit Bangkok. Ik ben dan 4 dagen lang druk in de weer geweest, en heb dan een rustdag ingepland aangezien ik op de 2 dagen dat ik de tempels bezoek wel vroeg uit bed ga (uur of 5).

Dit is mijn plan:

Dag 1: Omgeving van Siem Reap
Dag 2: Excursie naar Koh Ker en Beng Mealea. Dagvullend met gids.
Dag 3: Excursie naar Angkor. Phnom Bakheng, Elephant Terrace, Ta Prohm en dergelijke met gids
Dag 4: Met een privétaxi richting Phnom Penh. Onderweg stoppen bij Sambor Prei Kuk en Oudong.
Dag 5: Phnom Penh in en de Killing Fields met het Tuol Sleng museum.
Dag 6: Phnom Tamao Zoo via Betelnut tours.
Dag 7: Vertrek naar het volgende land.

Welnu, hier zijn mijn vragen;

1. Wat is er verder in Siem Reap te doen behalve de tempels. Loont het bijvoorbeeld om 's middags alsnog richting de tempels te gaan die op andere dagen niet bezocht worden?
  2. De excursies die ik boek kosten me rond de 40E per stuk voor een complete dag met eigen gids. Is dit duur en moet ik dit gewoon in Siem Reap boeken, of zijn dit redelijke prijzen?
  3. Is 100E (totaalprijs) voor een privétaxi van Phnom Penh naar Siem Reap een goede prijs?

graag hoor ik van (een van) jullie of dit goed in elkaar zit.

:slight_smile:

Sebastiaan

Hallo Sebastian,
Ik ben net terug uit Cambodja (2x),
Siem Riep is een heel toeristische plek waar dus ook van alles te doen is.
Voor Ankor wat moet je een prijs per dag betalen, dus de tempels in een dag bezoeken.
Je kunt in Siem Riep kun je bv. ook eten en tevens een Apsara dans bezoeken.
Er is een drijvend dorp dat zeker de moeite waard is.
Als je Anker Wat hebt gezien zou ik Samor Prei en Oudong overslaan, dat voegt niets toe (ben er zelf geweest)
Beter kun je dan in Phnom Penh een trip maken als je daar aankomt.
Bv. Silk eiland, je kunt dit terplekke met een tuktuk regelen, hier bij zie je meer van het Cambodja.
Ik vind de prijzen nogal aan de hoge kant.
In Siem Riep betaal je wel een stuk meer als daarbuiten.
Cambodja is een land dat je moet beleven, de een vindt het prachtig de ander te weinig te beleven.
Neem een hostel/hotel in het centrum dan kun je vaak lopend alle kanten op.
Wens jullie een fijne tijd in prachtig Azië.
Henria

2 likes

Bedankt voor je reactie!

De reden dat ik Sambor Prei en Oudong erbij wilde doen is omdat we een taxi hebben van Siem Reap naar Phnom Penh. We hebben die taxi sowieso voor die dag, dus leek het mij logischer om er dan ook gebruik van te maken op die reis en zo dingen aan te doen waar we “praktisch langskomen”. Ik had al gelezen dat dit soort dingen in het niet vallen in vergelijking met Angkor, maar mij lijkt het zo dat vrijwel alles in het niet zal vallen met Angkor?

Is Phnom Penh verder leuk voor een dag, of zou jij naar een andere stad vliegen en heel die reis richting Phnom Penh overslaan? Ik heb leuke verhalen gelezen over de dierentuin daar, en verder, hoewel leuk misschien het verkeerde woord is, goede dingen gehoord over de Killing Fields. Ik ben bang dat wannneer ik Phnom Penh oversla, ik eigenlijk maar 3 dagen in Cambodja zal zijn. Even naar Angkor en dan weer weg. Wat raadt jij aan?

Sebastiaan,

Je kiest voor een vrij dure reismethode. Waarschijnlijk door beperkte tijd.

Dag 2 doe je niet voor minder dan $100 omdat Koh Ker een flinke afstand is en je per auto moet. Ter plekke zijn wel gidsen die voor een fooi iets vertellen in plaats van een (vaak) door buitenlanders gerund tourbureau te spekken. Print vooraf een plattegrond van Koh Ker (zie google images).
Om iets te besparen zou je dag 3 met een tuk tuk kunnen doen, wederom om een local van inkomen te voorzien. Avond vooraf met hem regelen, hoef je niet naar te zoeken. 1 dag tempeltour kost circa $12-15 plus $20 p.p. entree.

Dag 4. Ik zou een minibus regelen, voor circa $10 p.p.
Sambor Prei Kuk en Oudong zijn geen toppers en heb ik pas bij mijn latere reizen bezocht. (Inmiddels 7 keer geweest)
Dag 5. sowieso doen.
Dag 6. zou ik liever 's ochtends het Royal Palace bezoeken en 's middags het National museum en namiddag en avond langs de rivier slenteren. Alles op loopafstand wanneer je een hotel/guesthouse in de buurt van de rivier hebt.

In Cambodja betaal je bijna alles in US$, alleen klein wisselgeld krijg je terug in riel (4000 is circa $1).
Ik betaal gemiddeld in Cambodja $15 voor uitstekende 2 pers. kamers met airco en badkamer, Wi-Fi en soms ontbijt inbegrepen op rustige/gunstige locaties (ter indicatie).

Tot slot: september en oktober kun je last hebben van tijdelijke overstromingen.
Succes en veel plezier.
Johan

2 likes

Normaal kost dat circa $70, dus 50 euro en geen 100!
Maar wanneer je speciale wensen met stops hebt, kan ik me voorstellen dat ze meer vragen.
Minibus is i.m.o. de beste optie en kan jouw hotel/guesthouse voor je regelen.

Johan

Bedankt voor je reactie. :slight_smile:

Omdat ik nog niet in Azië ben geweest, ben ik dus onbekend met het hele “we regelen het daar wel” gebeuren. Ik hoor en lees wel meer dingen over mensen die daar ter plekke een hotel nemen en alle excursies daar plannen, en ik geloof ook wel dat daar een kern van waarheid in zit. Echter, hoe zeker ben je ervan dat wanneer je iets met een local regelt, je ook echt de waarheid wordt verteld en je echt de geschiedenis hoort in plaats van een verhaal wat hij zelf ter plekke bedenkt?

Ik vond op internet een excursie naar Koh Ker voor $90,- voor 2 personen. Dit is dan inclusief vervoer naar de tempels. http://www.mandalayinn.com/tour_bangmelea_kohker.htm Is dit goedkoper te regelen daar? Begrijp me niet verkeerd, ik trek je advies niet in twijfel, maar wil meer zekerheid dat ik het ook echt daar voor elkaar kan krijgen. Ik ben niet van het type backpacker, maar ben ook geen 5 sterrenhotel reiziger die alles vast wil hebben liggen. :slight_smile:

Hetzelfde geldt voor de minibusjes. Ik lees verhalen over dat ze de busjes volstouwen en ik vervolgens met 15 man en bagage zit. Allemaal heel leuk en aardig als je 1,60m bent, maar ik ben 2 meter lang, en dan wordt zoiets al snel oncomfortabel. Zijn die makkelijk te regelen?

Bij voorbaat dank. :slight_smile:

Sebastiaan

Je zit nog voor het hoogseizoen dus alles is ter plekke wel te regelen, met name tours. Kan bij aankomst in het hotel/gh.
Hotels in SR en PP boek ik ook vooraf, maar dat kan altijd op korte termijn. In SR is een groot aanbod, in PP is het iets lastiger om goede budget lodging te vinden. Vaak inclusief boeking van pick-up per tuk tuk van het vliegveld.

Dagtrip Koh Ker en Beng Mealea voor $90 is een prima prijs. Zou ik direct doen. Komt nog een paar $ bij voor lunch, entree (valt buiten van Angkor pas) en fooi.

Voor de Angkor tempels heb je niet echt een gids nodig. Meestal kan de tuk tuk wel een mooi dagprogramma voor je regelen. Je ziet vanzelf waar andere mensen naar kijken. Even de lonely planet doornemen. Voor Koh Ker en Beng Mealea vind ik het sneu voor mensen die in die regio wonen en
ook graag iets willen verdienen. Maar wanneer je chauffeur geen Engels spreekt, dan is een gids wel zo handig.
Het is een illusie om te denken dat je alle moois in 1 reis kunt zien. Ik bezoek bij iedere reis wel weer nieuwe plekken/tempels en soms zijn tempels inmiddels gerenoveerd en de moeite waard om opnieuw te bezoeken (of worden gerenoveerd.)

De meeste boeken over de geschiedenis van Cambodja zijn in het Engels (zie amazon.uk.co en dan zoeken op Khmer of Angkor). Over de Rode Khmer zijn de boeken van Loung Ung en Francois Bizot (The Gate - De Poort, op dit moment aan het verfilmen) in Nederlandse vertalingen.
Andere aanraders: Home is Where the Heart Is door Geraldine Cox en Out of the Ruins van Sue Guiney (is net uit en ben ik nu aan het lezen). De laatste is fictief, maar geeft een goed beeld van het huidige Cambodja.

Minibusje kun je bij je hotel/gh boeken en dan een stoelnummer aangeven. Heb ik goede ervaringen mee en gaat sneller dan de grote bussen. Geen stoel naast de chauffeur kiezen in verband met frontale botsingen en het avontuurlijke inhalen en ontwijken van vee, schoolkinderen en landbouwvoertuigen… Maar inderdaad beperkte ruimte voor bagage. Taxi is meer comfort (heb ik 1 keer gedaan), maar nog gevaarlijker met inhalen. :wink:

Johan

1 like

De toegangspas voor Angkor kun je voor 1 of voor 3 dagen kopen. Als je een driedagenpas koopt kun je op de eerste en misschien de tweede dag nog een langer of korter bezoek brengen. Met een tuktuk ben je er zo en kun je bijvoorbeeld relaxed de zonsondergang afwachten. Toen wij er waren kwamen er 's avonds veel lokale mensen, wat ook leuk was om te zien. De verder weggelegen tempels zijn ook de moeite waard om te bezoeken, bijvoorbeeld met een tuktuk of fiets. Vooral omdat het er rustiger is. Zo zie je veel, maar hoeft het toch niet vermoeiend te zijn. Wij hebben ook het Tonle Sapmeer bezocht (geregeld bij een plaatselijk reisbureautje), was ook leuk.

1 like

Hallo Sebastiaan,

Ik zal maar eerst beginnen dat ik niet echt bekent ben met de hostels en graag wat luxer reis en dan met gids.
Voor mij heeft dat niets te maken met tijdsdruk oid, maar gewoon omdat ik dat prettiger vind en op een ander budget reis.

Je kan in ZO Azië op elk budget reizen en op elk budget heb je een grandioze vakantie, maar elk budget heeft ook zijn beperkingen.

Ik de adviezen even gelezen en vind de opmerkingen van Henria best wel relevant.

Ik bedoel daarmee te zeggen dat je na diverse tempels je wat tempelmoe kan worden.

De trip van Carla naar het meer is dan een leuke onderbreking en is ook icm. het dorp op palen wat heel mooi is.

Ik begrijp Johan, maar je moet kiezen, en denk dat Johan je de niet te missen tempels kan noemen in 1 dag.
Maar het meer en de tempel daar op de berg ( ben even de naam kwijt ), dorpje met de markt en dorp op palen is ook een mooie excursie.

Voor mij zou het gaan worden dan,

Aankomst SR en de middag SR
Dag erop naar de tempels, en dan de dag erop naar het meer enz.
Dit natuurlijk volgens je schema.

Van SR naar PP
Heb afgelopen Januari 100USD ( voor 2 personen ) betaald voor deze transfer via een reisbureau.
Had toen een royale Jeep met aicro en voldoende beenruimte ( ben zelf maar 1.82 ) en zat voor op de passagiersstoel.

PP.
Zou wel eerst de gevangenis bezoeken en daarna de killing fields, is wat logischer en zo beter te begrijpen.

Ik had afgelopen Januari een tour geboekt , dus eerst naar de gevangenis en naar de killing fiields.
Bij de gevangenis kregen we een uitleg van de historie en politieke ontwikkelingen van Cambodja tot aan 2000 van de gids.
Natuurlijk ook over het Pol Pot regime .

Daarna een gesprek met 1 van de enkele overlevende van de gevangenis; was heel indrukwekkend; heb het boek van hem niet gekocht.

Deze trip , prive met gids, chauffeur, lunch, entree gelden overal, koste ons 125 USD voor 2 personen.
Ook daarbij het paleis, en tempel , national museum in de dag tour.

Misschien is dit een aanvulling voor je.

Gr.
Ton.

Ps

WW is niet alleen voor backpackers, maar ook voor mensen met wat ruimer budget en mensen die High end willen reizen.

1 like

hallo Cambodja reizigers,

Wij gaan in sept voor 3 1/2 week naar Cambodja … nu zijn we bezig met de route en willen eerst van PP naar Lumphat hier een trekking doen en daarna richting S.R. zijn er mensen die ons advies kunnen geven hoe we dit het beste kunnen doen? graag advies.

Groetjes Marjo

Even een korte reactie op de 100e voor de taxi…

Ik kijk hier namelijk erg van op… zelf ben ik 1.90m en zat heerlijk in de local bus voor slechts 9 dollar… dus waarom een taxi nemen. Groetjes!

1 like

o, het zuiden van Cambodja is trouwens ook erg mooi! vooral het eiland Koh rong bij sihanoukvile :wink: Verder vond ik het paleis in PP niet het bezoeken waard. Maar de killingfields en tulsleng museum natuurlijk wel. Verder is misschien the russian (tuol tom pong) market nog leuk om te bezoeken (minder toeristisch)

1 like

Ik kan me iets van teleurstelling voorstellen. Misschien doordat ze recente historie een beetje rommelig en stoffig tonen en nauwelijks van informatie voorzien. De miniatuur van Angkor Wat is wel aardig en enkele pagodes zijn toch wel bijzonder. Typsich Khmer. En de tuinen zijn goed onderhouden. Het liefste 's ochtends direct na openingstijd bezoeken.
Het National Museum is wel zeer verzorgd, misschien een goed alternatief.

Verder is misschien the russian (tuol tom pong) market nog leuk om te bezoeken (minder toeristisch)

De Russian market is wat donkerder en avontuurlijker dan de central market. Central market trekt de meeste toeristen. Die is nog niet zo lang geleden gerenoveerd en behoorlijk net. Maar je zou ook naar de Kandal Market of Old Market (net te westen van de night market) kunnen gaan om een echte lokale markt te beleven. Russian Market vind ik een beetje ver weg liggen.

Johan

1 like

Ik denk dat je Phnom Krom (tempelruines op berg) en Chong Khneas op het Tonle Sap bedoelt.
Maar Sebastiaan heeft wel een paar remote tempels op het programma staan die naast de populaire tempels bij Angkor Wat zeker de aandacht verdienen.

Persoonlijk zou ik Kompong Phluk willen aanraden wanneer je naar het meer wil. Ik ben daar nu 4 of 5 keer geweest. Altijd met lokale vriendinnen of mijn eigen partner. Je kunt met een tuk tuk voor $12 retour. Die brengt je eerst via het dorpje Rolous naar een tickethokje waar ze helaas de gewoonte hebben om je af te zetten. Officieel kost een boot $16, maar meestal betaal ik $20. Cambodjaanse vrienden zijn gratis, maar
niet-Cambodjanen willen ze ook nog wel eens voor laten betalen (mijn ervaringen).

De tocht naar het dorp en het meer is de eerste keer een belevenis. In het dorp zelf kun je een moderne/reguliere tempel bewonderen en staan dames/meiden die willen dat schriften en potloden voor het schooltje koopt. Ik neem ook wel eens wat mee, koop dat het liefste op de Old Market in Siem Reap, maar het probleem is dat er al snel 400 kinderen in het dorp wonen en dat is niet te doen… Dus uitdelen via een docent is wel aan te raden. En de kleintjes gebruik bordjes om op te schrijven, alleen de ouderen gebruiken schriften en pennen nodig. Voor de kleintjes heb ik wel eens kauwbare multivitamines meegenomen en in de klas uitgedeeld.
Even door het dorp lopen is een aanrader.
Wanneer de waterstand hoog genoeg is kun je nog overstappen op een klein bootje voor een tochtje door de mangroves ($5). Met name bijzonder voor vogelliefhebbers denk ik.
In de toegang tot het meer liggen drijvende restaurants. Voor een eenvoudige maaltijd betaal je al snel $5. Bij laag water liggen die restaurants op het meer. Een luxer alternatief is bij de National Highway N6, net voor de afslag naar K.P. maar dan moet je het dorp voor of na de lunch bezoeken.
Kompong Phluk kun je prima zelfstandig regelen met een tuk tuk. Geen bureautje voor nodig!

Johan

1 like