Angkor Wat

Hallo,

Ik ben bezig om volgende vakantie te plannen.

Globaal komt het erop neer dat we via Saigon, door de Mekong Delta naar PP en via SR naar bangkok en dan door naar een National park, dan enkele dagen een resort aan de zee en via Bangkok weer naar huis.

Het gaat geen backpackers reis worden, maar een luxe reis; alles is eigenlijk al geregeld t/m Bangkok op 1 item na.

Ik vind zelf dat je Angkor Wat niet kan over slaan, zijn er 3 keer geweest en wilden het nu eens anders doen.

We gaan met een helicopter over het complex.
Er zijn diverse aanbieders en de prijzen verschillen ook.
Heeft er iemand ervaring met deze vluchten, welke maatschappij, kosten en was dit goed bevallen?

Hoop dat iemand dit dit gedaan hebt en informatie hierover heeft?

gr.
Ton.

hmm
 ikzelf weet hier weinig over helaaas
 Wel weet ik dat er een reisprogramma is geweest die dit ook een keer heeft gedaan;) Misschien een keer leuk om dat te kijken? Helaas weet ik niet meer welk programma dat was:redface:

Hallo Ton,

Ben je er ondertussen al uit gekomen met de helikopter?
Dat lijkt me namelijk een mega gaaf cadeau om aan mijn vriend te geven!

Gr. Sophie

Hallo Sophie,

Lijkt me ook een super leuke verrassing voor je vriend, maar wel een prijzige.

Ja, de helicopter is geboekt.

Het is, zoals geschreven, eigenlijk verschrikkelijk duur, maar ja, is maar 1 x vakantie per jaar.
En is misschien ook de enigste keer dat je deze ervaring zult hebben, op zijn engels, “a once in a life time experience”.

Las ook dat nog niet getrouwd bent ( “mijn vriend”), misschien dan een mooi moment om je vriend te huwelijk te vragen misschien :-).
Laatste opmerking niet serieus nemen, maar kon het niet laten om deze niet te schrijven, sorry.

Ik denk dat je ook graag de prijs wilt weten, durf het bijna niet te plaatsen.

Ik heb wel voor de duurste optie gekozen en een 3 zits helicopter gecharterd, betaal dus voor 3 personen , terwijl we maar met tweeën zijn.

Kosten zijn 600 USD voor de helicopter, en deze gaat dus over Angkor Wat en over een een dorpje, en duurt in totaal 20 minuten.

Er is wel gevraagd , wanneer er iemand alleen ook wil vliegen, of we deze aan boord willen hebben en dan 250 usd terug krijgen.
ik heb hierop “ja” geantwoord, anders moet deze persoon ook 600 usd voor hem alleen betalen en vond dat dan wel een beetje sneu, maar heb wel laten vastleggen dat ie niet voorin kan gaan zitten, maar achterin en dat is schriftelijk bevestigd.

Kan nog wat goedkoper, maar dan 12 minuten vliegen, dan zit je op 525 usd
Kan nog wat goedkoper, maar dan moet je met een 5 persoons helicopter en dan betaal 200 usd pp voor de 20 minuten.
Kan nog wat goedkoper, maar dan geen dorpje en geloof 12 minuten vliegen, wat dan 175 usd pp kost in de 5 persoons helicopter

Nu weet ik niet, wanneer je dit niet bij een reisbureau boekt , wat de kosten zijn naar de helicopter vanaf je hotel, ik heb daar geen specifieke vermelding van gekregen dan alleen dat dit geregeld is door het bureau.

Ik heb dit geboekt

Day 7 [Sat 04 Jan 2014]: Angkor by Helicopter (including transfer; 20 minutes flight) (B)
Pick up at 8:30AM to get helicopter at 9:00AM, get amazing 20 Minute (Angkor Wat +Floating Village) with HELICOPTERS CAMBODIA
The amazing World Heritage site of Angkor Wat, Sras Srang, Pre Rup, Eastern Mebon Temple built within the Eastern Baray. After experiencing the magnificence of the Angkor Wat complex, we will wing our way over Siem Reap city to the unique floating village on the shores of the Tonle Sap Lake. During the wet season, the lake swells from 2500sq km to over 15000sq km. The Tonle Sap is one of the largest resources for freshwater fish and you will see unique fish traps set by locals. On the way back we fly via Phnom Krom on which you can view a Monastery and a Temple rarely seen by visitors.

Gr.
Ton.

Hoi Ton,

bedankt voor de info. inderdaad wel duur maar ik had zoiets wel verwacht.
toch maar eens overwegen.

Nog meer leuke ideeen voor Cambodja? We willen sowieso naar PP en Siem Reap
Gr. Sophie

Hallo Sophie,

Ja is prijzig, maar het is maar eenmaal vakantie.

Het is weer enkele jaren geleden dat ik in Cambodja ben geweest.
Ik heb het daarom in handen gelegd bij een lokaal reisbureau en deze hebben wat ingevuld en de andere dagen ben ik vrij om te zelf op pad te gaan.

Wat ik dus in SR ga doen is de helicoptervlucht, en dit

Transfer to the edge of the Tonle Sap Lake through the countryside to board a local longtail boat to reach Kompong Phluk - an isolated community of three villages built on stilts. These scenic villages are flooded for around half the year (Aug/Sept - Feb), enabling row boat journeys that provide income for the local community. You will take the small boat through the flooded mangrove forests; this unique ecosystem survives on wet soil for half the year, fostering a variety of wildlife. Return by boat and vehicle to Siem Reap and the balance of the day is at leisure.

Voor PP doe ik dit

Your guide will show you all the highlights of this bustling, vibrant city, including the fascinating Royal Palace, the Silver Pagoda, and the National Museum. Then you can shop ‘til you drop for just about anything in the busy, colorful stalls of the vast Central Market. In the afternoon, you can visit the sobering and poignant Tuol Sleng Genocide Museum, which documents the atrocities of the Khmer Rouge against the Cambodian people. Tour ends with a visit to Choeung Ek or the “Killing Fields”, where over 17,000 people were murdered and buried in mass graves by the Khmer Rouge.

De andere dagen ben ik vrij en ga dan zelf op pad, maar zo heb ik een indruk en een makkelijk dag.

Denk wel dat in de tours de meest touristische dingen voorgeschoteld krijgt en je deze zelf ook al op je lijstje had staan misschien?

Ik denk dat de mensen die meer recentere informatie PP en R hebben zich wel zullen melden?

gr.
Ton.

Leuk dat je naar Kompong Phluk gaat. Ik ben daar nu een stuk of 6 keer geweest. Altijd met 1 of meerdere vriendinnen. Meestal met locals uit Siem Reap en dat is handig om met de mensen te kunnen praten. Alhoewel er o.a. een paar leraren zijn die goed Engels spreken. Jij gaat denk ik georganiseerd, maar normaal is een tuk tuk retour naar de boot $12 a $14. De ticket voor de boot is officieel $16, maar ik betaal altijd $20 waarvan dan weer een deel naar de tuk tuk chauffeur gaat (ik ben niet blind). Let op dat locals niet hoeven te betalen. De laatste keer werd me $40 gevraagd, maar dat sloeg nergens op. Onder dreiging dat ik terug zou gaan naar Siem Reap en mijn vrienden zou moeten teleustellen, was $20 ook goed. Bij het ticketkantoortje kun je nog een keer naar een redelijke toilet.

Bij aankomst in KP bij de tempel (let op de fraaie muurschilderingen) en school staan een paar meiden/vrouwen die willen dat je potloden en schriften van hen koopt voor de school. Dat heb ik de eerste keer gedaan, maar voor volgdende bezoeken eerst in Siem Reap ingekocht (o.a. ballen). Het beste is onder begeleiding van een leraar in een klas uit te delen, want anders zijn de kids wild
 Ik heb me wel eens laten vertellen dat er 800 kinderen zijn, maar ergens op een website zag ik 400 staan. Ik heb ook al eens kauwbare multivitaminen (in de aanbieding) vanuit Nederland meegebracht en daar ter plekke uitgedeeld in de laagste klassen. Hun voedsel is vrij eenzijdig. Maar ook wel pech gehad dat de school dicht was wegens de zoveelste korte vakantie of een leraarvergadering.
Het kleine bootje waarmee is ALLEEN bij hoog water door het oerwoud kunt varen, is $5.
De restaurants op het meer zijn een beetje prijzig voor wat ze te bieden hebben. Maar dat is voor Ton geen probleem :wink:
Het kan zijn dat ze je bij een tour naar een luxer restaurant langs de N6 brengen. Net als bij het restaurant op het meer kun je daar na de lunch even heerlijk in een hangmat liggen.
Wanneer je nog energie hebt, zou je Kompong Phluk kunnen combineren met een bezoek aan de 3 tempels van de Roluos Group. Daar heb je wel een Angkor-ticket voor nodig. Die moet je aan de weg naar Angkor halen. Eventueel gebruik maken van een meerdaagse ticket.

In Phnom Penh raad ik altijd aan om het Royal Palace ÂŽs ochtends direct bij openingstijd te bezoeken vanwege de hitte en beter fotolicht. Het National Museum kun je dan na de lunch nog wel bezoeken. Killing Fields en Tuol Sleng gevangenis kun je het beste combineren. Kan met een tour in een busje of per tuk tuk (succes met onderhandelen).

Wat de markten in Phnom Penh betreft. Ik houd erg van de Central Market. Koop daar vaak kleding voor mezelf en spullen voor local vrienden. De Russian Market ben ik 1 keer geweest en vond ik teleurstellend. En het is per tuk tuk ook nog een aardige rit om daar te komen. De Kandal Market en de Old Market tegenover de Night Market zijn het meest avontuurlijk omdat daar vooral locals komen. Let wel op dat je je hoofd niet stoot, dus beter een pet dragen. Ik loop onderweg van en naar mijn guesthouse vaak via de Kandal.

In Siem Ream kun je het beste inkopen doen op de Old Market. De night market is meestal duurder. Wat ik ook altijd in in Siem Reap doe, is een fiets huren ($1/dag) voor tochten door de stad en langs de Siem Reap Rivier, bezoeken aan scholen en modernere tempels.

Johan

Is inderdaad ook een leuke optie.
Helaas hebben we maar 9 dagen voor Cambodja dus moeten we kiezen. Misschien toch maar Battambang

Ik ben benieuwd naar alle kosten want ik ben niet zo’n ster in onderhandelen
Ik las dat je in Cambodja best met dollars kan betalen of ben ik dan duurder uit?

Groetjes Sophie

Alles kun je in dollars betalen. Je krijgt ook dollars uit de ATM. Let op dat veel ATM’s, vooral bij winkels en restaurants, $5 extra opnamekosten rekenen. Ik haal ze op het Damrak, waar ze bij hoge bedragen de meest gunstige koers hebben. Banken in Nederland en met name het GWK zijn ongunstig. Let wel op dat het een beetje nette briefjes zijn, in ieder geval geen scheuren.
Klein wisselgeld krijg je terug in riel. 4000 riel is $1.

Battambang is een favoriet van mij. Ga ik ook al een paar jaar heen. Een ritje met de Bamboo train en de circusvoorstelling in de avond zijn daar een must. Ik hoop dat de bamboo train nog rijdt, ik heb gehoord dat de spoorlijn weer voor normale treinen in gebruik zou komen. Ook heel mooi zijn tochten per fiets langs de rivier in noordelijke of zuidelijke richting met bezoekjes aan diverse moderne en historische tempels (zie o.a. Lonely Planet).
In Battambang zijn heel veel scholen en heb je een relatief jonge bevolking. Je wordt veel minder lastig gevallen door bedelaars, tuk tuk’s en motobikes dan in PP en SR.

Bij hoog water kun je met een lange maar mooie boottocht van SR naar BTB. Met de bus van Capitol met gratis pick-up van je hotel/guesthouse heb ik ook goede ervaringen. Dat gaat veel sneller, in ongeveer 2,5 uur. Ze hebben een kantoortje in het hart van Siem Reap tegenover het luxueuze Teracce des Elephants Hotel & Restaurant.
Tussen Phnom Penh en BTB rijdt sinds begin dit jaar een minibus van Golden Bayon voor $10. Dat is aangenamer dan de grote en trage bus van andere maatschappijen.

De beste cinnamon roll ter wereld is in BTB te krijgen bij het Sunrise Coffeehouse, even voorbij het Royal Hotel! In Amerika waren ze niet beter. In het zelfde restaurant ook meer dan voortreffelijke lasagne. Mijn favoriete hotel in BTB is het Seng Hout met een cafetaria en zwembad op het dak. Voor de renovatie van afgelopen jaar had ik daar superschone en ruime AC-kamers voor $12. Nu $15.

Tussen Phnom Penh en Siem Reap kan ik je ook een minibus voor $10 aanraden. Sneller dan de grote bussen ($5 a $6). En ongeveer 5 uur i.p.v. 6. Tuk tuk van het busstation naar je hotel is $2 en je tuk tuk chauffeur wil dan graag de volgende dag met je rondtoeren.

Johan

Aanvullingen: de busritten zijn wel een beetje gevaarlijk. Dus beter niet voorin zitten. Het kan druk zijn, schoolkinderen, vee en landbouwvoertuigen maken ook gebruik van de nationale wegen. Op rustige stukken hebben ze de vaart er vaak in. Maar ik heb in al die jaren nog maar één keer in een bus gezeten die betrokken was bij een ongeluk (viel gelukkig mee). En een sjaaltje of een sportshirt met lange mouwen mee in de bus voor het geval de airco te koud staat. Eventueel oordopjes wanneer je niet van Cambodjaanse karaoke houdt :wink:
Ze hebben in alle genoemde steden prima bakkerijen voor het geval je onderweg niet in het gekozen restaurant wil lunchen.
Johan

Wil het antwoord van Johan aanvullen met een andere mogelijkheid.

SR naar PP met een prive reis, kost je 190 USD voor een 4 persoons auto incl. een lunch voor 2 personen.
Reisduur is 6 uur.

gr.
Ton.

Dat moet ook voor minder dan de helft kunnen. Je betaalt nu meer dan twee vliegtickets tussen PP en SR. inclusief een tuk tuk van of naar het vliegveld van SR voor $4 en in PP $7.
Een reguliere prijs voor een taxi van PP naar SR was twee jaar geleden ongeveer $60. En wanneer je om 8 uur vertrok, kon je met lunchtijd in SR zijn.

Maar ik geef toe dat het aangenaam kan zijn om een paar stops te hebben en even rond te lopen. Vooral het deel waar meer bomen zijn en boeddhistische beelden worden gemaakt is aardig. De meeste bussen stoppen in Kampong Thom of in Skuon dat bekend staat om gefrituurde spinnen. En westerse tourbussen bij een wegrestaurant waar je zicht hebt op het Tonle Sap meer.

Johan

Hallo Johan,

Ik heb gewoon de prijs geplaatst die ik moet betalen in januari 2014.
Ik heb inderdaad wat stops en zij rekenen 8 uur, met de stops en een lunch.
Volgens hen is de afstand 320 km en met een gemiddelde van 50 a 60 km/hr, denk ik dat ze wel goed in de richting zitten.

Heb na je opmerking van het vliegen ook even gekeken bij Cambodia Angkor Air en deze vragen voor 3-1-2014, voor de ‘saver "’
203 USD incl. tax voor 2 personen, komt er nog wat transferkosten bij.

Ik heb even gekopieerd.

Je hebt wel gelijk dat het met de taxi goedkoper is en rond de 70 a 80 usd kost, met de huidige prijzen van benzine.
Maar dan zonder een stop, en dan is 5 a 6 uur best wel lang.

Dus heb gekozen voor een middenweg; duurder dan de taxi en goedkoper dan vliegen.
Ik heb in mijn planning al 1 vlucht staan van Saigon naar Sr, 1 van Can Tho naar Phu Quoc, en 1 van Phu Quoc naar Saigon.
Vond het wel voldoende zo met vliegen, en heb daarom een prive auto gecharterd met chauffeur.
Zie je meteen ook wat van het land en stoppen wanneer je wil.

gr.
Ton.

Bijna vergeten, de prijs van SR naar PP op 6-1-2014, Daar komt de prijs vandaan met de prive transfer van SR naar PP.
Vliegen kost je op die dag met de "saver "

Air
2 Adults: 138.00 + taxes: 65.80 =203.80 USD

view fare rulesFare Basis: THWB

https://cat.sabresonicweb.com/application/images/default/ag_k6logo.gif

Depart:
10:15
Arrive:
11:00

Monday, January 06
Siem Reap , KH (REP)
Monday, January 06
Phnom Penh , KH (PNH)

[RIGHT]Cambodia Angkor Air
Non-Stop / K6 102
Cabin: Economy / ATR Turboprop
flight info
[/RIGHT]

TOTAL
[RIGHT]Base Fare:**138.00 USD

https://cat.sabresonicweb.com/application/images/K6K6/converter.gif

**[/RIGHT]

[RIGHT]

https://cat.sabresonicweb.com/p.gif

TAX:**65.80 USD

**

**Total:****203.80 USD

**[/RIGHT]

Nogmaals, de prijzen die jij noemt zijn erg hoog. En dat kan volgens mij niet de bedoeling zijn in dit soort arme landen. De hotels en agentschappen waar jij gebruik van maakt zijn vermoedelijk in handen van buitenlanders of van rijke locals, en daar gaat vaak weinig geld van naar de werknemers. Veel jonge werknemers worden uitgebuit. Wanneer je iets voor de mensen had willen doen, dan had je bijvoorbeeld het Bloom Garden Guesthouse in Siem Reap kunnen kiezen, dan ben je zeker van je zaak. En ga bij voorkeur naar restaurants van locals. Uiteraard met een betrouwbare reputatie wat het eten betreft.

Mijn tip is dan ook om wat minder geld uit te geven aan het vervoer en overnachtingen, want dat kan echt met een zeer goede service door bij voorbeeld gebruik te maken van minibussen die zelfs wifi hebben, en guesthouses en hotels die ik in een ander topic heb genoemd zijn van een hoge kwaliteit met uitstekende service. Zo zijn er veel meer! Mocht je meer willen uitgeven, doneer dan aan een school of bij voorbeeld het opleidingsintituut voor docenten waar je langs komt onderweg naar Angkor (net voor de plek waar je tickets koopt) en fooien aan serveersters (m/v) (rechtstreeks, voor haar studie en onderhoud van haar familie).

Ik begrijp dat mensen die maar 1 keer per jaar op reis gaan er geen moeite mee hebben om wat meer uit te geven, of zelfs evenveel als wat ze nornaal in Europa kwijt zouden zijn. Maar probeer je ook in te denken wat dat met de bevolking doet, hoe die vechten voor een bestaan in dit soort landen met gigantisch veel corruptie en parallelle werelden tussen arm en rijk en buitenlanders (barang).

Johan

Hallo Johan,

Ik begrijp wat je bedoeld, maar even een onverwacht antwoord.

Wil eerst even terug naar het traject van SR naar PP, en dit is het goedkoopst met de taxi, daarna een prive transfer met enkele stops + lunch, en dan vliegen.

Deze bedragen moet je gewoon echt betalen om van A naar B te gaan, dus daar is kom je niet onderuit!

Wat de fooien betreft, weet je ook wel dat deze meestal in de handen komt van de eigenaar en maar een fraktie in de handen van de serveersters.

Wat ik doe is dit, omdat ik meestal rond TET , in Viet Nam ben, een envelop geef met “Lucky money” aan mensen die ik dierbaar heb.
Wel stiekem, anders moeten ze het afgeven.

Ook ben ik nu bezig om kinderen van vrienden naar Nederland te krijgen ( op verzoek van de ouders ) voor een studie hier en heb voor 2013/14 al 1 studente die bij mij mag verblijven op een kamer; sta financieel garant voor haar.
Haar zus komt in 2014, wanneer de papieren rond zijn.

Ik reis dus ook met een reisorganisatie die een percentage besteed aan de ontwikkeling van Viet Nam en betaal daar graag aan mee.
Zij beheren weeshuizen, ziekenhuizen, betalen dokters enz.

Dus mijn extra centen zijn goed besteed.

Dus samen met het verlenen van garantiestellingen, deze reisorganisaties kiezen, en onderdak geven aan Viet Namese studenten, denk ik dat ik voldoende doe om wat ik kan doen?

gr.
Ton.

Korte aanvulling op bovenstaande. Een reis per bus van SR naar PP duurt zes uur en dat is inclusief een stop om te lunchen en meestal nog een stop om de benen te strekken. Ga je met de Giant Ibis bus, dan zit je voor ongeveer 13 dollar zeer comfortabel en luxe, met wifi en zonder karaoke. Neem je een taxi, dan is het wel heel gek dat die er acht uur over doet terwijl een taxi dat toch in zeker vijf uur moet kunnen. 190 dollar is absurd hoog. 60 ĂĄ 70 dollar zou voor een ritje SR - PP het maximale moeten zijn.

O ja, en wil je geld pinnen, ga dan naar de Canadian Bank. Als een van de weinige banken in Cambodja, brengt Canadia je namelijk geen extra kosten in rekening.

Hallo Ate,

Ik las je bovenstaande reaktie en begon ook te twijfelen.
Betaal ik nu echt teveel voor deze rit; 190 usd?

Dus heb gemaild naar Viet Nam en naar Cambodja.

Antwoord was nee, gezien de auto keuze, 730 i BMW ,service, lunch in a good restaurant, stops, englisch speaking driver.
Heb ook verder gekeken op internet en zag dat een busje ook rond de 150 usd ligt met dezelfde stops.

Ik heb deze prijs vast staan voor een trip in 2014 en zowel ik als de andere partij hebben een gok.
Wat is dan de dollarprijs en de benzineprijs?

Zie ook op internet dat je met een busreis bij een lunch cafe stop met een prijs van 6 usd voor een hamburger,
Koop je een busticket bij Ibis voor 13 usd pp, met een broodje hamburger va 6 usd + transfers, ben je ook iets meer kwijt dan de 13 usd

Ik voel me comfortabel met deze prijs en hoop dat je dat ook waardeert, want het geld komt in de economie van Cambodja.

Ik heb soortgelijke discussies ook gehad op het Viet Nam reiscafe.

Maar je moet ook mensen die wat luxer reizen in Cambodja ook niet meteen afstraffen door te zeggen dat ze te duur uit zijn.
Zij willen juist deze luxe en zijn bereid hiervoor te betalen.

Deze mensen willen ook informatie over het land waar ze hun blik op gezet hebben en niet zoveel interesses hebben in prijzen.
Ik krijg via jullie berichten meer Prive mails van mensen die niet meer durven te reageren via deze site maar het liever prive doen omdat elke vraag over goedkoop gaat.

Denk dat niet de bedoeling is en daarom neem ik het het beetje op voor deze mensen, is toch een aanzienlijk percentage dat op vakantie gaat naar ZO Azië.

Wat is het verschil om door een raampje van een bus of via een raampje van een Rolls Royce de omgeving te zien?
Volgens mij niets, dus ik denk dan heel simpel, adviseer de mensen van Rolls voor goedkopere Rolls opties en de bus passagiers voor hun goedkopere bus opties.
Dat ipv optie Rolls of BMW te bestempelen voor absurd hoge prijzen te betalen.
Laat aub iedereen in zijn waarde.

Geen melding over Song Doong cave in andere websites!
kosten rond de 3000 usd pp ,zie het viet nam reis cafe voor details!!

gr.
Ton.

Dag Ton,

Iedereen moet vrij zijn hier zijn eigen keuzes in te maken. Als jij je prettig bij voelt bij de afspraken zoals die nu met betrekking tot jouw reis zijn gemaakt, dan is dat prima. Iedereen moet voor zichzelf beslissen of hij een luxe reis wil of juist een goedkopere reis. Het is ook niet mijn bedoeling om met jou in discussie te gaan, ik probeer alleen maar aan te geven dat de prijzen die jij aangeeft niet de gangbare prijzen zijn. Dit om te voorkomen dat andere reizigers gaan denken dat een dergelijk tarief normaal is in Cambodja. Doordat ik in de regio woon en werk weet ik dat toevallig.

Wens ik je alvast een mooie en veilige reis toe.

1 like